پیامبر(ص) الگوی تربیتی و اخلاقی جامعه اسلامی

کد خبر: 417695

امام جمعه موقت خرم آباد از نبی مکرم اسلام به عنوان الگوی تربیتی و اخلاقی جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: «تزکیه» به معنای تربیت متعالی است.

مهر: حجت الاسلام قاسم متقی نیا صبح شنبه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید مبعث اظهار داشت:

پیامبر گرامی اسلام هدف از رسالت خود را ترویج مکارم اخلاقی عنوان می کند.

وی با یادآوری اینکه عید مبعث تجلیگاه و سرآغاز تبیین و ترویج فضائل اخلاقی در جامعه بشری است بیان داشت: بعثت رسول گرامی اسلام آغازی برای هدایت و همراهی بشریت در مسیر کمال و تعالی و تحقق تربیت اسلامی است.

تربیت یک مفهوم بی پایان و بی کرانه

این استاد دانشگاه به موضوع تربیت و تزکیه از نگاه قرآن و روایات اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از هزار واژه در خصوص تربیت و تزکیه در قرآن آورده شده است.

وی تربیت را از دیدگاه قرآن اصل و اساس همه چیز دانست و بیان داشت: تربیت یک وسیله و ابزار برای رسیدن به مقصد نیبست بلکه خود مقصد است.

امام جمعه موقت خرم آباد با اشاره به اینکه تربیت شدن و تربیت کردن از اهداف مهم بیان شده در قرآن است اظهار داشت: هرجا در قرآن واژه تربیت مطرح شده همراه با قداست و بزرگداشت آورده شده و این به معنای اهمیت قرآن نسبت به لفظ تربیت است.

حجت الاسلام متقی نیا تربیت را یک مفهوم بی پایان و بی کرانه دانست که تمام شئون زندگی انسان را در بر می گیرد و افزود: تربیت هیچگاه تعطیل نمی شود و چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی موضوع تربیت بی پایان است.

مسئله تربیت در حصار زمان و مکان محدود نمی شود

وی با بیان اینکه مسئله تربیت در حصار زمان و مکان محدود نمی شود اظهار داشت: انسان تا آخرین لحظه عمر خود می تواند تربیت پذیر و تربیت گر باشد و در اقتصاد، سیاست، مدیریت، جنگ، هنر، علوم، ادبیات و همه جا نیاز به مسئله تربیت احساس می شود.

امام جمعه موقت خرم آباد به بیان تعریف تربیت از نظر لغوی پرداخت و گفت: تربیت به معنای دگرگون کردن گام به گام و پیوسته هر چیز تا رسیدن به فرجام و سرانجام آن است.

وی تصریح کرد: از نگاه آیات و روایات تربیت به معنی به کمال رساندن یک موجود و رشد نیروهایی که در خور تعالی هستند بوده و همچنین به معنی پرورش استعدادهای مادی و معنوی افراد و توجه دادن آن ها به سمت کمال است.

تعلیم از مقدمات تربیت

امام جمعه موقت خرم آباد بیان داشت: شهید مطهری در تعریف واژه تربیت می گوید که پرورش دادن به معنی به فعلیت رساندن استعدادهای درونی بالقوه ای است که در یک موجود وجود دارد.

حجت الاسلام متقی نیا با بیان اینکه برای شکوفا شدن استعداد افراد باید به دو موضوع توجه داشت افزود: برای این منظور لازم است همه یا بخشی از زمینه های رسیدن فرد به کمال را فراهم کرده و موانع را برداشت یا به حداقل رساند.

وی با استناد به برخی آیات قرآن تعلیم را یکی از مقدمات تربیت دانست و گفت: تعلیم و آموزش از مقدمات لازم برای فراهم شدن تربیت و تزکیه هستند.

مبانی تربیت قرآنی

امام جمعه موقت خرم آباد با بیان اینکه تزکیه به معنای تربیت متعالی است اظهار داشت: برای تربیت قرآنی افراد به یکسری مبانی نیاز است که اعتقاد به خدا و معاد از مبانی رسیدن به تربیت قرآنی است.

حجت الاسلام متقی نیا افزود: بدون اعتقاد به خدا و معاد تربیت مد نظر قرآن حاصل نمی شود و معلمی که به خدا و معاد باور ندارد ممکن است مهارتی را به دیگران یاد دهد اما نتوانسته است افراد را تربیت کند.

وی با اشاره به اینکه انسان ها دارای دو ساحت مادی و معنوی بوده که برای تربیت شدن بایستی به آن ها توجه داشت اضافه کرد: مربی بایستی با توجه به وجود این دو جنبه انسان را تربیت کند و اگر همه تلاشش را تنها به تربیت بعد مادی فرد معطوف کند تربیت او به جایی نخواهد رسید.

امام جمعه موقت خرم آباد اظهار داشت: انسان ها دارای دو کرامت ذاتی و اکتسابی هستند که برای رسیدن به کرامت اکتسابی باید تزکیه و تربیت در فرد صورت گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها