پیشروی بی سابقه تروریست ها به سمت مناطق علوی نشین؛ نگرانی در مورد سقوط کامل سهل الغاب + نقشه و گزارش تصویری

کد خبر: 436825

در گزارش دیگری، سهل الغاب را «تنگه احد سوریه» خواندیم و ضمن تشریح اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک این منطقه، آن را «نخ تسبیح مناطق غربی و مرکزی تحت سیطره نظام» دانستیم... در آن زمان، هنوز جیش الفتح به سهل الغاب وارد نشده بود؛ اما پیش بینی شد که منطقه عملیاتی بعدی آنان همین منطقه باشد.

پیشروی بی سابقه تروریست ها به سمت مناطق علوی نشین؛ نگرانی در مورد سقوط کامل سهل الغاب + نقشه و گزارش تصویری
گروه بین الملل فردا - با وجود پیشروی های هفته قبل ارتش سوریه و متحدان شیعه آن در منطقه فوق العاده استراتژیک «سهل الغاب»، ارتش سوریه دو روز بسیار سخت را در این منطقه تجربه کرد! دو روز قبل (شنبه) ارتش بسیاری از مواضع فتح شده را بار دیگر واگذار کرد و دیروز (یکشنبه) نیز نزدیک به 10 شهر، روستا یا تپه استراتژیک از سیطره آن خارج شد!
پایگاه خبری تحلیلی فردا، نخستین پایگاهی بود که به زبان فارسی، گزارش مفصلی در مورد اهمیت استراتژیک منطقه سهل الغاب نوشت. در بخشی از آن گزارش آمده بود : «از نقاط قابل توجه در مورد سهل الغاب، موقعیت ارتباطی آن است که سه استان لاذقیه، ادلب و حماه را به یکدیگر متصل می کند. در صورتی که معارضان اسد بتوانند منطقه سهل الغاب را تصرف کنند، ارتباط ارتش سوریه با استان های ادلب و حلب به طور کامل قطع می شود و مخالفان می توانند ارتش دولتی سوریه را در دو استان مزبور محاصره کنند.» در گزارش دیگری، سهل الغاب را «تنگه احد سوریه» خواندیم و ضمن تشریح اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک این منطقه، آن را «نخ تسبیح مناطق غربی و مرکزی تحت سیطره نظام» دانستیم.( + ) {مخاطبان برای درک اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک این منطقه، می توانند به همان گزارش رجوع کنند .}
بالا: نقشه پیشروی جیش الفتح در شمال سهل الغاب (یک ماه قبل)
پایین: نقشه پیشروی جیش الفتح در شرق سهل الغاب (یک ماه قبل)
مناطق سبز پررنگ: مناطق تحت سیطره جیش الفتح در آغاز حمه به سهل الغاب
منطقه سبز کم رنگ (قسطون و صحن) : شهر هایی که از گذشته تحت کنترل ارتش آزاد سوریه بوده است.
مناطق زردرنگ: محدوده ای که جیش الفتح در فاز نخست عملیات اشغال سهل الغاب، سعی کرد به اشغال خود در بیاورد.
در آن زمان، هنوز جیش الفتح به سهل الغاب وارد نشده بود؛ اما پیش بینی شد که منطقه عملیاتی بعدی آنان همین منطقه باشد. بعد از اشغال کامل اریحا و اشغال موقت «فریکه»، ورود به سهل الغاب در دستور کار این گروه تروریستی قرار گرفت. حدودا جیش الفتح از دو محور شرقی و شمالی به سهل الغاب حمله کرد. در محور شرقی، نیروهای جیض الفتح با انتقال تجهیزات خود از معرة النعمان به کفر نبل، وارد سهل الغاب شدند و نیروهای خود را تا «عنکاوی» و «قسطون» رساندند. (قسطون از سال ها قبل تحت سیطره ارتش آزاد سوریه بود) از سوی دیگر در محور شمالی، از فریکه به سمت زیزون و السرمانیه حمله کردند.
نمونه ای از جنگ روانی شدید علیه ارتش سوریه در نبرد سهل الغاب
در مقابل، نیروهای حامی مقاومت به سرعت در سهل الغاب مستقر شدند تا مانع پیشروی جیش الفتح و گروه های همپیمان القاعده شوند. سرعت عمل نیروهای تازه نفس اعزامی - که عمدتا لشگریان گردان های شیعی بودند - ورق را برای مدتی برگرداند و نه تنها فریکه بار دیگر آزاد شد؛ بلکه تروریست ها از مناطقی مانند «مشیرفه»، «قرقور» و «تل خطاب» نیز مجبور به فرار شدند.
نقشه منطقه در ابتدای هفته
مناطق سبز رنگ: تحت کنترل مشترک جیش الفتح و جبهه النصره
مناطق قرمز رنگ: تحت کنترل ارتش سوریه و محور مقاومت
با این حال، طی این هفته ورق برگشته است! با اعزام گردان های «فرسان الحق» و «فرقه 13» - که گرایش پررنگی به گروه های تروریستی تکفیری دارند - همراه با سلاح های پیشرفته مانند موشک های تاو به منطقه اعزام شدند. از سوی دیگر، سازمان تروریستی جبهه النصره با خروج نیروهایش از شمال حلب (اعزاز) نیروهای تازه نفسی را به سهل الغاب اعزام کرد. در نتیجه تنها طی دو روز، حداقل 23 منطقه و پایگاه نظامی ارتش سوریه و محور مقاومت سقوط کرده است!
منابع خبری از موفقیت ویژه معارضان در سهل الغاب خبر می دهند.
در نخستین محور، نیروهای تروریستی از شمال حمله کرده و مناطقی که هفته قبل آزاد شده بود را بار دیگر اشغال کردند. روستاهای «منشره»، «الکفیر»، شهر «مشیرفه» و ارتفاعات استراتژیک «تل حطاب» در این محور به اشغال جیش الفتح درآمد. همزمان از محور قسطون و عنکاوی در شرق سهل الغاب پیشروی کرده و علاوه بر اشغال مجدد نیروگاه برق منطقه در جنوب سد زیزون، منطقه «سد زیزون»، ارتفاعات «تل واسط» و روستای «خربة الناقوس» تحت سیطره جیش الفتح درآمد.
نقشه نبرد بخش شرقی و شمالی سهل الغاب در پایان شنبه
در مرحله دوم، تروریست ها بار دیگر از دو محور پیشروی های محسوسی داشتند. مرحله دوم پیشروی جیش الفتح و جبهه النصره با همکاری دو گردان ارتش آزاد، به اندازه ای سریع بود که موجب غافلگیری و البته فرار و گریز بخشی از نیروهای ارتش دولتی سوریه شد! در این مرحله، در محور شرقی تروریست ها توانستند شهر استراتژیک «الزیاره» را تصرف کنند. بعد از فتح الزیاره، گروه های تروریستی به سرعت به سمت «التنمیه» حمله کردند و این روستا نیز بعد از نزدیک به 8 ساعت مقاومت، به طور کامل تسلیم شد.
نقشه گام به گام پیشروی های متحدان القاعده در محور غربی سهل الغاب
تصاویر و فیلم های فرار دسته جمعی نیروهای ارتشی از الزیاره و التنمیه، به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است! بعد از فتح تنمیه، جیش الفتخ به سرعت به سمت روستای «منصوره» حمله کرد و متأسفانه ارتش سوریه در برابر این حمله سریع، صرفا عقب نشینی و فرار را برگزید! در میان فیلمهای منتشره، حداقل 10 تانک سالم، 4 نفربر زرهی پیشرفته از نوع BMP و حداقل 20 خودروی جیپ نظامی علاوه بر ده ها سرباز پیاده نظام با سرعت در حال فرار هستند. مشخص نیست اگر این همه امکانات در زمان فرار در اختیار ارتش بود، چرا در برابر گروه های تروریستی - که بعید است حتی نصف این امکانات را در این حمله به کار گرفته باشند! - مقاومت نکردند؟!
فرار دسته جمعی و گسترده نیروهای ارتش سوریه از شهر الزیاره و روستای التنمیه چه توجیهی دارد؟
از سوی دیگر، در جبهه شمالی با سقوط الکفیر، نیروهای تروریستی ظهر زیزون را دور زدند و نیروهای خود را به سمت «سرمانیه» و «فورو» در غرب سهل الغاب بفرستند و از آن محور پیشروی کنند. متأسفانه پیشروی در این محور نیز بسیار سریع افتاد. ابتدا «فورو» با حداقل مقاومت نیروهای ارتش سوریه، سقوط کرد! سپس روستاهای «الصفافة» و «البحصة» نیز سقوط کرد تا نیروهای تروریستی به فاصله یک کیلومتری پادگان «جورین» واقع در شمال روستای جورین برسند.
به موازات تصرف صفافه و بحصه از غرب و زیاره و تنیمه از شرق سهل الغاب، یک حفره در شمال سهل الغاب پدید آمد که جیش الفتح به صرعت تکمیل محاصره و فتح آن را در دستور کار قرار داد. در همین راستا، روستاهای «قرقور»، «المشیک» و «سلة الزهور» نیز به اشغال گروه های تروریستی درآمد. هم اکنون محاصره «فریکه» و «زیزون» ادامه دارد و حتی برخی منابع توئیتری از سقوط فریکه خبر می دهند؛ اما این اخبار هنوز قابل تأیید نیستند!
نقشه ای که اتاق فرماندهی مشترک جیش الفتح و جبهه اسلامیه منتشر کرده است.
این نقشه هنوز نمی توند به طور کامل تأیید شود؛ زیرا خبر سقوط روستای «القاهره» و به خصوص شهر «فریکه» هنوز تأیید نشده است.
همان گونه که گفته شد هم اکنون تروریست ها به یک کیلومتری شمال پادگان جورین رسیده اند. پادگان جورین در کل منطقه سهل الغاب، بزرگ ترین پادگان ارتش سوریه است و در صورت سقوط ان، احتمالا کل این منطقه سقوط خواهد کرد. استحکامات دفاعی این پادگان بسیار بالاست و طی دو روز اخیر نیز بیش از 300 سرباز سوری در آن پناهنده شده اند. در نتیجه احتمال سقوط آن پایین است؛ اما از هم اکنون گردان های مختلف ارتش آزاد با موشک های تاو و گردان های وابسته به جیش الفتح با موشک و خمپاره این پادگان را هدف قرار داده اند.
تسلیحات پیشرفته ای که ارتش آزاد سوریه به صورت رسمی در اختیار گروه های تروریستی سلفی مانند النصره و جیش الفتح قرار می دهد تا شمال سوریه را اشغال کنند.
نکته مهم دیگر در مورد جورین، بافت علوی نشین این شهرستان است. ضمن این که جورین دقیقا در مرکز جاده بین استانی قرار دارد که استان های لاذقیه، حماه و ادلب را بهم متصل می کند. تروریست های تکفیری در مورد جورین هیاهوی زیادی به راه انداخته اند و چچنین وانمود می کنند که گویا قصد دارند قتل عام بزرگی علیه علوی های سوریه راه اندازند.
یکی از افراطیون وابسته به النصره، به صراحت تهدید به قتل عام می کند.
او به موضع تروریستی سازمان مطبوعش افتخار می کند و نوشته است:
«ای سگ های علوی!
بدانید با کسانی روبرو خواهید شد که مرگ را همان قدر دوست می دارند که شما شیفته زندگی هستید!
مردانی که از سراسر دنیا، زندگی را رها کرده اند و جان خود را به دست گرفته اند تا در راه یاری دین خدا تقدیم کنند!
همین امروز، قبرهای خود را آماده کنید.»
تا لحظه تنظیم این خبر، بخش شرقی رودخانه «نهر العاصی» که از وسط سهل الغاب می گذرد، به تصرف جیش الفتح درآمده بود. در صورت تثبیت موقعیت تروریست ها بر سهل الغاب و تمرکز آنان برای تصرف پادگان جورین، پایگاه خبری تحلیلی فردا در گزارش اختصاصی دیگری به این پادگان و اهمیت آن خواهد پرداخت.
تروریست ها به پادگان ها و سنگرهای گردان های مبارز شیعی وارد شدند!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها