از گچ دهه شصتی‌ها تا کلیک دانش آموزان امروزی

کد خبر: 448763

با وجود مزایای ورود تکنولوژی به مدارس امروز، نباید از معایب آن غافل شد و در عوض راهبردهایی برای استفاده متعادل از دنیای مدرن پیشه کرد.

از گچ دهه شصتی‌ها تا کلیک دانش آموزان امروزی
باشگاه خبرنگاران: با ورود تکنولوژی به دنیای امروز مدارس و آموزش هم هوشمند و رنگ و بوی اینترنت و کامپیوترگرفته است چیزی که شاید 20 سال پیش تصورش هم بیشتر شبیه خیال بود، این روزها فضای مجازی پر شده از عکس ها و جملاتی که گاه و بی گاه خاطرات نوستالوژیک دهه 60 را تداعی می کند؛ لباس های پر از گچ، تخته سیاه، میزهای سه، جهار نفره و غیره. زمانی که هرگز در دستان بچه ها خبری از گوشی و تبلت نبود.
ولی امروز با پیشرفت تکنولوژی آموزش هم مدرن شده است و به قول امروزی ها مدارس هوشمند جای مدارس نسل قبل را گرفته اند، آیا این تغییرات مفید است یا مضر؟یکی از تکنولوژی های وارد شده به مدارس تخته هوشمند است که ترفندی برای اندیشه امروز آموزش محسوب می شود. تخته هوشمند، دستگاهی است که تصویر پروژکتور را لمس می کند و می توان با انگشت بر روی تصویر ایجاد شده کار کرد و با قرارگرفتن در محیط ویندوز ، بتوان بدون استفاده از صفحه کلید و ماوس تنها با لمس کردن به مدیریت اطلاعات پرداخت. ورود تخته هوشمند به کلاس های درس مزایای فراوانی دارد که از بین آن ها می توان به افزایش تعامل بین دانش آموز و معلم اشاره کرد؛ ویگدتسکی دانشمند روانشناسی آموزش، معتقد است که تعامل سرعت یادگیری را تسریع می بخشد، از جمله کاربرد های این دست ابزار هوشمند افزایش سرعت و کم کردن اتلاف وقت برای کارهای پیش پا افتاده است، مثلاً شکل های لازم برای برخی ازدروسمثل ریاضی،هندسه و فیزیک از پیش تعبیه شده و نیازی به رسن مجدد آنها نیست.
ولی از میان عیب های این نوع تخته ها می توان به تابش نوری که از ویدئوپروژکتوری که در سقف کلاس نصب شده و به تخته می تابد، اشاره کرد. تشعشع این نور برای سلامتی انسان مضر است. به همین دلیل معلم و دانش آموز باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم این نور خودداری کنند تا آسیب جدی به چشم آن ها وارد نشود.
دکتر مصطفی فقهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیشتر نارسایی‌ها در بینایی چشم ناشی از خستگی و تمرکز است و میزان آن به مدت زمانی بستگی دارد که فرد از وسایل ارتباطی استفاده می‌کند. وی افزود: خیره شدن به مانیتور در ساعت‌های متمادی، از عمده‌ترین دلایلی است که فرد را دچار عارضه چشمی می‌کند. سردرد، تحریک چشم، تاری دید و سیاهی رفتن چشم از عوارض جانبی خیره شدن به مانتیور است.
قطعی برق، اختلال در سیستم رایانه ، خرابی هریک از اجزای سه دستگاه مربوطه از دیگر معایب ورود این تکنولوژی ها به مدارس است. به غیر از احتمال به وجود آمدن اشکلات فنی، استفاده از تکنولوژی مطلق و افراطی دانش آموزان را در نوشتن، خلاقیت های دستی و ذهنی تنبل می کند. با ذکر این معایب،هدف سرزنش مطلق ورود تکنولوژی به مدارس نیست، آن چه اهمیت دارد افراطی نشدن در استفاده از تکنولوژی است، ورود ابزار مدرن برای تسریع یادگیری خوب است ولی نباید از معایب آن غافل شد و بهتر است آن ها را در کنار ابزار سنتی یادگیری استفاده کنیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها