تشخیص سرطان با استفاده از آزمایش خون جامع

کد خبر: 888261

محققان یک آزمایش عمومی برای تشخیص سرطان تولید کرده و با همکاری یک شرکت فناوری محور آن را به بازار عرضه کردند. آنها بر این باورند که این آزمایش می تواند اولین ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان باشد.

تشخیص سرطان با استفاده از آزمایش خون جامع

محققان یک آزمایش عمومی برای تشخیص سرطان تولید کرده و با همکاری یک شرکت فناوری محور آن را به بازار عرضه کردند. آنها بر این باورند که این آزمایش می تواند اولین ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان باشد.

محققان در تلاشند یک آزمایش خون جامع را تعبیه کنند که بتواند تشخیص سرطان را ساده تر کند.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان است. به گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا حدود 18 میلیون مورد سرطان در سال 2018 در سراسر جهان تشخیص داده شده است.

بر اساس تعداد موارد مبتلا به سرطان در هر سال انتظار می رود که تعداد موارد سرطان جدید در سال 2030 به حدود 23 میلیون نفر برسد. شایع ترین سرطان ها در دنیا سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ می باشد.

سرطان ریه و سینه در بیش از 2 میلیون مورد از 18 میلیون مورد سرطان تشخیص داده شده در سال 2018 مشاهده شده است که به بیان دیگر 12.3 درصد از این جمعیت مبتلا به سرطان را شامل می شود. سرطان روده بزرگ در جایگاه سوم قرار دارد و تقریبا 2 میلیون مورد جدید در سال 2018 تشخیص داده شده است.

پزشکان می توانند انواع سرطان را به روش های مختلف تشخیص دهند. شایع ترین روش ها شامل آزمایش خون ، ادرار و ..، نمونه برداری، آندوسکوپی ، آزمایش های ژنتیکی و آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام ار ای و سونوگرافی می باشند.

داده های سرطانی نگران کننده هستند، یافتن روش های جدید برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه امری ضروری است.

تولید یک آزمایش خون جامع

در سال های گذشته، محققان دانشگاه برادفورد انگلستان برای تولید یک آزمایش جدید جامع برای تشخیص زود هنگام سرطان مطالعه و بررسی کردند.

آنها معتقدند که این آزمایش جدید می تواند به تشخیص سرطان در افراد مشکوک به سرطان کمک کند. تیم تحقیقاتی با همکاری یک شرکت فناوری محور این آزمایش خون بنیادین را به بازار عرضه کرده است.

"این آزمایش با سایر آزمایشات سرطان متفاوت است زیرا به دنبال یک نشانگر زیستی یا یک جهش خاص نیست. صرف نظر از مکانیزم پایه ای که باعث ایجاد سرطان می شود، این آزمایش صرفا یک آزمایش عمومی برای تشخیص سرطان در افراد است."

محقق ارشد، پروفسور دیانا اندرسون:

"این آزمایش میزان آسیب پذیری DNA گلبول های سفید خون را با قرار دادن در معرض نور ماوراء بنفش اندازه گیری می کند. در این فرایند میزان آسیب پذیری سلول و امکان ابتلا به سرطان در فرد سنجیده میشود."

خدشه ایجاد شده در اجزای DNA باعث تغییر شکل آن به صورت "ستاره دنباله دار" خواهد شد که اگر دنباله آن طویل باشد به این معنی است که احتمال وجود سرطان در فرد وجود دارد. به عبارت دیگر DNA افراد مبتلا به سرطان به راحتی توسط نور ماوراء بنفش آسیب می بیند.

در سال 2014، تیم برادفورد نشان داد که قادر به شناسایی نمونه هایی از بیماران مبتلا به سه نوع مختلف سرطان هستند و همچنین آنها موفق به شناسایی سرطان در 93 درصد از موارد شدند .

محققان نتایج خود را در مجله FASEB BioAdvances منتشر کردند.

غلبه بر موانع پیچیده

مشکلات زمانی ایجاد شد که محققان 700 نمونه خون افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات را بررسی کردند و در 60 مورد قادر به تفکیک نمونه های مبتلا به سرطان و نمونه های سالم نبودند.

پروفسور دیانا اندرسون از IMSTAR، یک شرکت فن آوری محور در پاریس درخواست کرد که نتایج آزمایش را تجزیه و تحلیل کند تا مشخص شود چرا تیم برادفورد موفق به شناسایی سرطان در این 60 مورد نشده است.

محققان دریافتند که سیستم مورد استفاده در آزمایش جامع عامل ایجاد مشکل است. سیستم ردیاب IMSTAR با موفقیت تمام نمونه های سرطانی را از گروه کنترل سالم جدا کرد.

پروفسور آندرسون اعلام کرد:

"من اکنون متقاعد شده ام که اگر از سیستم قدرتمند IMSTAR برای مشاهده هزاران سلول در تمام نمونه ها در آزمایش استفاده می کردیم در مقایسه با تشخیص 93 درصدی در مطالعات اولیه 2014، افزایش قابل توجهی در پیش بینی کلی میتوانست به وجود آید."

آینده تشخیص سرطان

تیم برادفورد با کمک ردیاب پیشرفته آنالیزور سلولی IMPACT، به دنبال ایجاد روشی برای اسکن تومور است. اسکن تومور یک آزمایش قدرتمند و بسیار موثر برای تشخیص سرطان است.

محققان خوش بین هستند و معتقدند که این آزمایش می تواند آینده تشخیص سرطان را تغییر دهد.

دکتر مژگان نجف زاده می گوید:

"ما احساس می کنیم که تا آنجا که می توانیم ثابت کردیم که آزمایش با احتمال بالا می تواند سرطان را تشخیص دهد و IMSTAR تا به حال شرکای مناسبی برای پیشرفت این فرایند هستند".

تیم IMSTAR از مشارکت در ایجاد این روش انقلابی برای تشخیص سرطان بسیار خرسند است.

دکتر میشل سوسالین، نايب رئيس برنامه های پزشکی IMSTAR تأیید کرد که این شرکت با تیم برادفورد همکاری می کند و قصد دارند در آینده تمام فرایند آزمایش سرطان را خودکار کرده و به بازار عرضه کنند.

دکتر فرانسیس سوسالین رئیس IMSTAR می گوید:

"برای عرضه آزمایش خون جامع سرطان به صورت نمونه برداری مایع به بازار باید به تعدادی از معیارها از جمله حساسیت بالا و ویژگی خاص دست یابیم. این آزمایش باید توان بالایی برای استفاده روزمره پزشکی داشته باشد و به طور تمام اتوماتیک انجام شود. علاوه بر این نتایج آزمون باید در ظرف 24 ساعت و با هزینه ای مناسب در دسترس باشد."

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها