۴ روش برای ترک اعتیاد به شکر

کد خبر: 668306

ترک این اعتیاد نیز مانند هر نوع اعتیاد دیگری دارای عوارضی مانند لرزش دست، دندان قروچه، اسهال، اضطراب و افسردگی است.

۴ روش برای ترک اعتیاد به شکر
سرویس سبک زندگی فردا : شکر یک ماده اعتیاد آور است، زیرا همانند مواد مخدر روی گیرنده‌های مغز ما تاثیر می‌گذارد. زمانی که شما به خوردن شکر معتاد می‌شوید درواقع خوردن آن را به غذاهای معمولی ترجیح می‌دهید و این برای سلامتی شما بسیار مضر است، زیرا ممکن است به چاقی یا دیابت نوع دوم مبتلا شوید. در ادامه این مطلب را به نقل از آشپزباشی بخوانید.
با این روش اعتیاد به شکر را ترک کنید
ترک این اعتیاد نیز مانند هر نوع اعتیاد دیگری دارای عوارضی مانند لرزش دست، دندان قروچه، اسهال، اضطراب و افسردگی است. با رعایت یکسری نکات کوچک، این کار را طوری انجام دهید که به سلامتی تان لطمه‌ای وارد نشود.
۱. شکر را به طور کامل کنار نگذارید
برای کم کردن مصرف شکر باید آهسته عمل کنید، زیرا ایجاد تغییرات کوچک و ساده در رژیم غذایی باعث می‌شود راحت‌تر مصرف شکر را کم کنید و از غذاهایی که مزه شیرین ندارند بیشتر لذت ببرید. اضطراب ناشی از کنار گذاشتن شکر از رژیم غذایی، باعث ایجاد استرس می‌شود و همانطور که می‌دانید استرس منجر به تولید هورمون هایی می‌شود که فشار خون را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند و درواقع می‌توان گفتن ضرر آن‌ها از مصرف شکر برای بدن بیشتر است.
۲. آب بنوشید
برخی از متخصصین تغذیه معتقدند میل به شکر در نتیجه کم آب شدن بدن رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر هوس خوردن شیرینی جات کرده‌اید یک لیوان آب بنوشید و چند دقیقه صبر کنید.
۳. تمام نام‌های شکر را یاد بگیرید
معمولا قند، با اسامی مختلف شناخته می‌شود به عنوان مثال لاکتوز، شربت برنج قهوه ای، ملاس و دکستروز چند نمونه از نام‌های مختلف شکر هستند. همچنین بدتر از همه اینکه این ماده در بسیاری از غذاهایی که شما فکرش را هم نمی‌کنید، وجود دارد مانند سس گوشت، سس ماکارونی، سس سالاد کم چرب، نان، لوبیا پخته شده و برخی از طعم دهنده‌های قهوه؛ بنابراین عادت کنید قبل از خریدن محصولات به اطلاعات درج شده در پشت آن‌ها توجه کنید و از خرید محصولاتی که شکر زیادی دارند خودداری کنید.
۴. آرام باشید و بخوابید
معمولا زمانی که احساس خستگی می‌کنید یا استرس دارید بدن تان به دنبال راهی برای تامین انرژی است. در نتیجه زمانی که شب‌ها دیر می‌خوابید یا صبح زود از خواب بیدار می‌شود بدن تان بیش از پیش به دنبال خوردن شیرینی و شکر است پس سعی کنید شب‌ها یک خواب خوب و ۸ ساعته داشته باشید.
۵. پیاده روی کنید
زمانی که خوردن شکر را متوقف می‌کنید بدن تان به یک منبع جدید برای تامین انرژی نیاز دارد و شاید باورتان نشود، اما ورزش می‌تواند انرژی بدن شما را تامین کند. فعالیت‌های فیزیکی کمک می‌کنند تا میزان قند خونتان متعادل شود، از میزان استرس تان کاسته شود و انرژی تان بالا برود. ۱۰ دقیقه در روز ورزش کنید و مقدار آن را کم کم افزایش دهید. ورزش باعث تولید هورمون‌های شادی شده و با بهبود بخشیدن خلق و خو، میل به خوردن شکر را در شما کم می‌کند و در نتیجه شما به خوردن غذاهای سالم تشویق می‌شوید.
۶. پروتئین بخورید
خوردن پروتئین یک راه آسان برای کم کردن میل به خوردن شکر است. غذاهایی که مقدار زیادی پروتئین دارند آهسته‌تر هضم می‌شوند و بنابراین شما برای مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید و قند خون شما را بالا نمی‌برند. غذاهای حاوی پروتئین مانند مرغ بدون چربی، ماست کم چرب، تخم مرغ، آجیل و حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس سرشار از پروتئین هستند. اگر سبزیجات تازه را نیز در وعده‌های غذایی خود بگنجانید، می‌توانند شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه داشته و در نتیجه میل به خوردن شیرینی را در شما کنند.
۷. کمتر قهوه بنوشید
کافئین باعث کم شدن بدن و بالا رفتن قند خون می‌شود و در نتیجه میل به خوردن شیرینی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین هر زمان که تصمیم گرفتید شیرینی و شکر نخورید باید میزان مصرف قهوه را نیز به یک فنجان در روز کاهش دهید. می‌توانید چای یا چای سبز را جایگزین قهوه کنید.
۸. مراقب حرف زدن خود باشید اینکه بدانید چطور باید در مورد سم زدایی بدن خود از شکر صحبت کنید، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. به عنوان مثال سعی کنید نسبت به رژیم غذایی جدید و فعالیت‌های فیزیکی خود با هیجان صحبت کنید و با به کار بردن کلمات مثبت از آن یاد کنید. یک تحقیق روانشناسی نشان می‌دهد گفتن «من شکر نمی‌خورم» نسبت به گفتن «من نمی‌توانم شکر بخورم» تاثیر مثبت بیشتری دارد. زیرا جمله اول نشان دهنده کنترل شما بر رژیم غذایی تان است، اما جمله دوم نشان دهنده کاری است که شما بر خلاف میل خود انجام می‌دهید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها