۷ توصیه تغذیه‌ای برای درمان افسردگی

کد خبر: 679434

شكر و نوشابه را حذف كنید و بیشتر از سیب‌زمینی و هویج و كدو استفاده كنید. به همان میزان كه این توصیه عملكرد دستگاه گوارشتان را بهبود می‌بخشد، دوری كردن از قندهای تصفیه شده اخلاقتان را بهتر می‌كند.

۷ توصیه تغذیه‌ای برای درمان افسردگی
سرویس سبک زندگی: سازمان بهداشت جهانی، افسردگی را به‌عنوان سرفصل ویژه روز جهانی سلامت در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت همشهری آنلاین می‌خوانیم.
۷راهکارتغذیه‌ای برای فرار از افسردگی
شعار امسال «بیا با هم حرف بزنیم» است. از هر ۴ نفر یك نفر علائم افسردگی دارد؛ به همین دلیل نسخه‌های ضدافسردگی زیادی در فضای مجازی برای بهبود سلامت روان منتشر می‌شود. در این فضا كمتر با توصیه‌های تغذیه‌ای برای درمان افسردگی مواجه می‌شویم درحالی‌كه یك رژیم غذایی مناسب می‌تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد. به گزارش همشهری، تخمین زده می‌شود كه هم‌اكنون ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا با داشتن نشانه‌هایی از افسردگی، كیفیت زندگیشان كاهش چشمگیر داشته است. راه‌حل اصلی درمان افسردگی كشف ریشه‌های اضطراب و افسردگی است اما كمتر تحقیقی به ارتباط رژیم غذایی و سلامت روان پرداخته است. به‌طور معمول متخصصان در مواجهه با بیماران افسرده به‌دنبال دلایل فیزیكی و بیولوژیكی می‌گردند. این راه‌حل ساده پیش از كشف دلایل ایجاد افسردگی است. مغز انسان به‌طور دائم در حال فعالیت و سوخت‌وساز با غذاهایی است كه می‌خوریم. با این حال شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد رژیم غذایی و سبك زندگی در بروز بیماری‌های روانی مؤثر است. به اعتقاد كارشناسان تغذیه و همچنین متخصصان طب سنتی افسردگی نشانه عدم‌تعادل در بدن است. تعادل در دریافت ریزمغذی‌ها و موادغذایی می‌تواند بر تعادل خلق و خوی افراد مؤثر باشد. در ادامه ۷نكته تغذیه‌ای برای اجتناب از افسردگی را می‌خوانید:
چربی‌های سالم بخورید
مــاهی سالمون، آوكادو و گردو سرشار از روغن‌هایی است كه بدن برای ساختن سلول‌های عصبی به آن نیاز دارد. بدون سلول‌های عصبی هورمون‌های شادی‌بخش در مغز كارایی ندارند.
مصرف ویتامین‌های B را فراموش نكنید
بـــا كمـك ویتامین‌B فرایندهای شیمیایی كـه بــر اثـر آن آمینواسیدها داخل انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شوند، رخ می‌دهد. اگر شما به قدر كافی ویتامین‌های گروه B را مصرف نكنید میزان سروتونین و دوپامین در بدن شما كافی نخواهد شد. كسانی كه غلات سبوس‌دار، اسفناج، لوبیا قرمز، نخود، عدس، ماهی سالمون، توفو، تخم مرغ و گردو مصرف می‌كنند كمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.
هورمون‌های خود را چك كنید
عدم‌تعادل در هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند تــأثیر داروهای ضـد‌افــسردگی را مختل كند؛ همچنین عملكرد سروتونین و دوپامین در مغز را نیز مختل می‌كند. متعادل كردن میزان این هورمون‌ها با رژیم غذایی می‌تواند پیش از مصرف داروهای ضد‌افسردگی كارساز باشد. خوردن غذاهایی مانند بادمجان و تمامی سبزیجات به‌خصوص لوبیا و نخود به بدن برای تولید استروژن طبیعی كمك می‌كند.
وزنتان را كم كنید
تحقیقات نشان می‌دهد كه چاقی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی در افراد را افزایش دهد. مصرف به اندازه پروتئین و سبزیجات و ورزش از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌كند.
از شیرینی‌ها دوری كنید
شكر و نوشابه را حذف كنید و بیشتر از سیب‌زمینی و هویج و كدو استفاده كنید. به همان میزان كه این توصیه عملكرد دستگاه گوارشتان را بهبود می‌بخشد، دوری كردن از قندهای تصفیه شده اخلاقتان را بهتر می‌كند. این قندهای مضر به سرعت جذب خون می‌شوند و به بدن انرژی می‌دهند و این سرعت باعث افزایش انسولین در بدن می‌شود. این فرایند به بدن احساس خستگی و اضطراب می‌دهد. درحالی‌كه كربوهیدرات‌هامنجر به ترشح آهسته‌تر قند و در نتیجه كاهش خستگی می‌شود.
به روده خود توجه كنید
سلامت دستگاه گوارش بر خلق و خو بسیار مؤثر است. اگر روده به خوبی كار نكند و سلامت مطلوبی نداشته باشد، هضم و جذب ریزمغذی‌ها در بدن صورت نمی‌گیرد. در رژیم غذایی‌تان مقدار زیادی فیبر برای تولید باكتری «خوب» قرار دهید چرا كه باعث می‌شود قند خونتان پایین بیاید و به بیماری‌های التهاب روده مبتلا نشوید. مصرف محصولات پروبیوتیك و مواد غذایی كه در آن سركه وجود دارد، برای سلامت روده بسیار مفید است.
به اندازه كافی پروتئین دریافت كنید
مرغ، سویا و پنیر اصلی‌ترین منابع پروتئین است. در وهله اول، انتقال دهنده‌های احساس خوب (سروتونین و دوپامین) توسط اسیدهای آمینه موجود در پروتئین در بدن ساخته می‌شوند. اگرچه بدن برخی از اسیدهای آمینه را در خود تولید می‌كند ولی یك گروه خاص از اسیدهای آمینه وجود دارد كه فقط از پروتئین به‌دست می‌آید. خوردن گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، سویا، شیر، پنیر، لوبیا و حبوبات در تولید اسیدهای آمینه ضروری است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها