۳ استراتژی مهم برای پیروزی در رژیم غذایی

کد خبر: 736998

واقعیت این است که وقتی یک خوراکی خوشمزه در معرض دید قرار می گیرد مغز به طور اتوماتیک به خوردن آن علاقه مند می شود. تحقیقات متعدد این قضیه را ثابت کرده است. این مشکل را گرسنی چشم می گویند که خوشبختانه روش هایی برای کنترل این احساس وجود دارد.

۳ استراتژی مهم برای پیروزی در رژیم غذایی

سرویس سبک زندگی فردا: وقتی غذایی می خورید که نسبت به آن احساس ولع می کنید مغز شما ماده ای به نام دوپامین آزاد می کند که یک میانجی شیمیایی مرتبط با احساس لذت است. خوب حالا تازه زمانی که ناهار خورده ایم و کاملا هم سیر هستیم و بعد یک دفعه هوسنان خامه ای کردیم، چه کنیم؟ این روش ها که در مجله ایده آل نوشته شده را دنبال کنید تا بتوانید به احساس گرسنگی چشم تان غلبه کنید:

شکست را بپذیرید

بد نیست نگاهی به تحقیقات عذاب اور دانشمندان امریکایی در این زمینه داشته باشیم. محققان مرکز تغذیه دانشگاه تافتز ایالات ماساچوست به 98 شرکت کننده در برنامه تحقیقی پرسشنامه ای دادند تا بر مبنای ان حساسیت انها نسبت به مواد غذایی را ارزیابی کنند. سپس در تعدادی جعبه شفاف مقدار زیادی شکلات ریختند و به آنها دادند و آنها از شرکت کننده ها خواستند جعبه های شکلات را تا 48 ساعت آینده همه جا همراه خود داشته باشند. آنهایی که در مبارزه با وسوسه خوردن شکلات موفق بودند از یک استراتژی کاملا مشخص استفاده کردند، درک کردند که ولع خوردن دارند، آن را پذیرفتند و تثمیم گرفتند با آن مبارزه کنند.

وقتی با هوس خوردن مواجه می شوید، به جای اینکه سعی در نادیده گرفتن ولع خود داشته باشید، بپذیرید که آن غذا را می خواهید. همین پذریش به لحاظ روانی شما را در شرایطی قرار می دهد که قادر به مقابله با احساس ولع خود باشید.

کم بخور

نتایج این دانشگاه نشان می دهد در بعضی موارد تسلیم شدن در برابر ولع بهترین راه است. به شرطی که بتوانید خود را کنترل کنید.

آنها در یک مطالعه 32 زن با اضافه وزن را مورد بررسی قرار دادند. همه این خانم ها در عرض یک سال حدود 8 درصد وزن کم کردند، اما موفق ترین انها کسانی بودند که در موارد محدودی غذاهایی را که نسبت به آنها ولع داشتند، خوردند. آنها موقع خوردن به اندازه ای که احساس رضایت داشه باشند خوردند. کلید موفقیت کم خوردن است، نه محرومیت؛ وقتی غذایی را برای خودتان ممنوع می کنید، آن وقت علاقه شما برای پرخوری چند برابر می شود؛ بنابراین وقتی هوس فست فود کردید، آن را بخورید، اما پرخوری نکنید. بدین ترتیب احتمال اینکه بعد از غذا سراغ بستنی و کیک بروید کمتر می شود.

خیال پردازی

محققان دانشگاه فلاندرز استرالیا دریافته اند مشغول کردن ذهن با یک فانتزی واضح غیر غذایی حس ولع شما را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابر گفته این محققان علت، ظرفیت محدود حافظه کوتاه مدت انسان است. این فانتزی ذهنی می تواند هر چیزی باشد، از رفتن به تعطیلات گرفته تا داشتن مقادیر زیادی پول. ولی حافظه کوتاه مدت به گونه ای است که نمی تواند همزمان 2 یا 3 کار را انجام دهد. بنابراین شما می توانید ذهن خود را با چیز دیگری مشغول کنید.

در این صورت گرسنی چشمتان کمتر خواهد شد. مثلا خودتان را خوشتیپ و خوش اندام تصور کنید آن وقت ناخوداگاه خواهید فهمید که خوردن شما را از داشتن اندامی متناسب دور می کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها