ماجرای لپ تاپ معروف چیست؟

کد خبر: 169323

همه این اتفاقات در حالی روی داده است که اعتبار اسناد بار‌ها و بار‌ها توسط تحلیلگران به چالش کشیده شده است. مقاله‌ای اخیرا توسط یک خبرنگار پژوهشگر به نام گرت پور‌تر نوشته شده است که صراحتا اعلام می‌دارد که اسناد آن لپ تاپ مرموز جعلی هستند و تصاویر آن مربوط به کلاهکهای از رده خارج و منسوخ ۱۹۹۰ کره شمالی است. سوالی که اینک پیش می‌آید این است که به راستی چه کسی در پشت این اسناد جعلی است؟ گرث پرو‌تر نشان می‌دهد که سازمان جاسوسی اسرائیل- موساد- منبع اصلی این اسناد جعلی است که ایران را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای می‌کند.

ماجرای لپ تاپ معروف چیست؟
سرویس بین الملل «فردا»: در نوامبر سال ۲۰۰۵ نیویورک تایمز گزارشی را به قلم ویلیلم برود و سانگر منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که با تکیه بر اطلاعاتی که از لپ تابی که اخیرا از طرف یک منبع نا‌شناس بدست آمده، آمریکا بدنبال اثبات این است که ایران درصدد دستیابی برای طراحی و ساخت بمب هسته‌ای است.
واشنگتن از طریق اسناد کامپیوتری که از طرف یک منبع نا‌شناس دزدیده شده و اطلاعاتی که نیروهای اطلاعاتی آمریکا در سال۲۰۰۴ ارائه داده بودند، ایران را به ساخت سلاحهای هسته‌ای متهم کرد.
این اسناد شامل مجموعه‌ای از تصویرهای موشکهای دور برد است که با تکیه بر این تصاویر مبهم گفته می‌شود که ایران درصدد ساختن سلاح هسته‌ای است.
در اواسط جولای مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا، تمامی نمایندگان آژانس انرژی اتمی در وین را فراخواندند تا از محتویات لپ تاب سرقتی پرده برداری کنند.
این اسناد در‌‌ همان آغاز تصدیق می‌کرد که دسترسی ایران به بمب اتمی اثبات نشده است. آن‌ها این تصاویر مضحک را به عنوان قوی‌ترین اسنادی که تایید می‌کند که ایران در حال ساخت بمب است ارائه کردند.
علی رغم اینکه ایران پافشاری می‌کند به جهانیان نشان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است آمریکا تلاش می‌کند که نشان دهد که ایران سعی دارد کلاهکی هسته‌ای را روی موشک شهاب ۳ مستقر کند؛ موشک دوربردی که می‌تواند اسرائیل را به راحتی نابود کند.
همه این اتفاقات در حالی روی داده است که اعتبار اسناد بار‌ها و بار‌ها توسط تحلیلگران به چالش کشیده شده است. مقاله‌ای اخیرا توسط یک خبرنگار پژوهشگر به نام گرت پور‌تر نوشته شده است که صراحتا اعلام می‌دارد که اسناد آن لپ تاپ مرموز جعلی هستند و تصاویر آن مربوط به کلاهکهای از رده خارج و منسوخ ۱۹۹۰ کره شمالی است.
چقدر احمقانه و مضحک است! اسناد ارائه شده توسط مقامات وزارت امور خارجه آمریکا کلاهکهای موشک‌های از کارافتاده و از رده خارج است.
در جولای ۲۰۰۵ رابرت جوزف معاون امنیت بین المللی و کنترل تسلیحات ایالات متحده اسناد مربوط به برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را به وین ارائه کرد. پس از اینکه اسناد در اختیار آژانس قرار گرفت، به برخی از تحلیل گران آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده شد که این اسناد را مطالعه کنند. تحلیگران بعد از مطالعه اسناد و دیدن تصاویر شماتیک از کلاهکهای هسته‌ای در ایران دریافتند که این تصاویر، موشک‌هایی معمولی است که شاید حتا اگر تصاویر درست باشد و جعلی نباشد ایران آن‌ها را در سال ۱۹۹۰ خریداری کرده است.
سوالی که اینک پیش می‌آید این است که به راستی چه کسی در پشت این اسناد جعلی است؟ گرث پرو‌تر نشان می‌دهد که سازمان جاسوسی اسرائیل- موساد- منبع اصلی این اسناد جعلی است که، ایران را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای می‌کند.
منشا اسناد و یا فردی که این لپ تاپ را در اختیار آنان قرار داده ممکن است که هیچ‌گاه به طور قطع روشن نشود ولی آنچه که مشخص است اسرائیل از سال ۱۹۹۵ تلاشهای ناموفقی داشته تا همتایان غربی خود را قانع کند که ایران در حال ساخت و طراحی بمب هسته‌ای است.
در سال ۲۰۰۳ این خبر به بیرون درز کرد که گزارشهای موساد در مورد برنامه‌های هسته ایران توسط عالیترین مقامات آمریکا رصد می‌شود که این درواقع تلاشی است برای اینکه دولت بوش را به حمله نظامی به سایت‌های اتمی ایران ترغیب کند.
دروغ‌ها و اسناد ساختگی برای توجیه حمله نظامی
اسناد جعلی این لپ تاپ به حفظ موقعیت آمریکا در شورای امنیت کمک می‌کند. اکنون ما با دور جدیدی از اسناد ساختگی مشابه آنچه که در عراق سال ۲۰۰۳ قبل از حمله متحدین غربی صورت گرفت مواجه هستیم. اسناد جعلی که بار‌ها و بار‌ها در صحن شورای امنیت توسط کالین پاول قرائت شد بی‌آنکه کسی قبل از آغاز جنگ به جعلی بودن اتهام وارد شده به عراق شک کند.
این گزارشات جعلی با گذشت ۸ سال از تهاجم به خاک عراق هیچ‌گاه اثبات نشد و فقط و فقط کاربرد آن برای متقاعد کردن مردم دنیا بود که عراق تهدیدی برای جهان است.

میشل چسودفسکی؛ منبع: گلوبال ریسرچ مترجم: لاله رشیدی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها