تسلیم نمی شویم/می خواهند از NPT خارج شویم

کد خبر: 169667

معتقدم یکی از دلایل فشارهای آمریکا و سایر کشورهای استکباری علیه کشورمان این است که خود ما از این معاهده خارج شویم، درحالیکه ضرورتی برای این امر نیست و جمهوری اسلامی همچنان مسیر حرکتی خود در دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را در چارچوب قوانین بین المللی ادامه خواهد داد.تلاش آمریکا این است که با همکاری آژانس زمینه را برای صدور قطعنامه‌های تحریمی بیشتر علیه جمهوری اسلامی فراهم سازد در حالیکه ملت ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب بار‌ها و بار‌ها نشان داده‌اند که تسلیم اینگونه فشار‌ها و تحریم‌ها نخواهند شد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از رویکرد سیاسی و یک جانبه آژانس در برخورد با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، این رفتار‌ها را برگرفته از سیاست‌های خصمانه آمریکا دانست و تاکید کرد: تلاش آمریکا این است که با همکاری آژانس زمینه را برای صدور قطعنامه‌های تحریمی بیشتر علیه جمهوری اسلامی فراهم سازد و آژانس نیز بدون توجه به رسالت فنی و حقوقی خود با این سیاست‌ها همراه شده است.

«اسماعیل کوثری» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سیاسی «فردا» با اشاره به گزارش اخیر آژانس و طرح اتهامات تازه علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: گزارش اخیر آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان دقیقا براساس نقشه و محاسبه‌های چند کشور قدرت طلب و استکباری یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه تهیه شده است و با هیاهو و سروصدایی که پیش از انتشار گزارش به راه انداخته بودند این موضوع قابل پیش بینی بود.
نماینده تهران در مجلس شورا ی اسلامی با بیان اینکه این گزارش برگرفته شده از اطلاعات غلط و جعلی آمریکا است، گفت: بخش‌هایی از این گزارش چند سال قبل در گزارش ادعایی مقامات آمریکایی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز وجود داشت و این نشان می‌دهد که آژانس برخلاف ماهیت حقوقی و جایگاه خود تحت تاثیر فشارهای آمریکا و هم پیمانانش این گزارش را تهیه کرده است.
وی از رویکرد سیاسی آژانس به شدت انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت: تلاش آمریکا این است که با همکاری آژانس زمینه را برای صدور قطعنامه‌های تحریمی بیشتر علیه جمهوری اسلامی فراهم سازد در حالیکه ملت ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب بار‌ها و بار‌ها نشان داده‌اند که تسلیم اینگونه فشار‌ها و تحریم‌ها نخواهند شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر شرایط بحرانی آمریکا در سطح منطقه و بین الملل، افزود: شکست‌های مفتضحانه آمریکا در افغانستان و عراق و موج جدید بیداری اسلامی که به سرنگونی متحدان این کشور در منطقه منجر شده است از یک سو و بحران اقتصادی و جنبش وال استریت از سوی دیگر مقامات آمریکایی را به شدت در تنگنا قرار داده است و آن‌ها تلاش می‌کنند با هر ترفند و روشی اعتبار از دست رفته خود چه در داخل و چه در عرصه بین الملل را بازیابند.
این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: متاسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی برخلاف وجهه و جایگاه بین المللی خود، و بدون توجه به رسالت فنی و حقوقی که برعهده دارد در توطئه‌ها و نقشه‌های آمریکا و هم پیمانانش علیه جمهوری اسلامی همراه شده است و رویکرد سیاسی آژانس و شخص آقای آمانو به شدت اعتبار این سازمان را خدشه دار کرده است.
کوثری به واکنش‌های انتقادی روسیه و چین درخصوص گزارش اخیر آمانو نیز اشاره کرد و گفت: از چند روز قبل روسیه و چین و کشورهای غیرمتعد به آمانو هشدار داده بودند که این گزارش غیر مستند را منتشر نکند ولی متاسفانه آمانو تحت تاثیر فشارهای آمریکا و در پیروی از سیاست‌های این کشور اقدام به انتشار این گزارش مغرضانه کرد که با واکنش تند و بیانیه‌های این کشور‌ها نیز مواجه شد.
وی در پاسخ به این سوال که این گزارش‌های سیاسی می‌تواند زمینه ساز خروج کشورمان از معاهده NPT باشد نیز اظهار داشت: معتقدم یکی از دلایل فشارهای آمریکا و سایر کشورهای استکباری علیه کشورمان این است که خود ما از این معاهده خارج شویم، درحالیکه ضرورتی برای این امر نیست و جمهوری اسلامی همچنان مسیر حرکتی خود در دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را در چارچوب قوانین بین المللی ادامه خواهد داد.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: جالب است آمریکا و اسرائیل که خود از کشورهای دارنده کلاهک‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی هستند امروز به کشور ما می‌تازند آنهم در شرایطی که جمهوری اسلامی از قربانیان اصلی سلاح‌های کشتار جمعی بوده است و همیشه بر ضرورت مقابله با این سلاح‌ها تاکید داشته است. از این رو نباید تسلیم فشارهای چند کشور قدرت طلب شد و باید حرکت خود را محکمتر و قاطع‌تر از قبل ادامه دهیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها