شباهت‌های اطرافیان دولت با دوم‌خردادی‌ها

کد خبر: 204782

سلیمی نمین با طرح این سؤال که مسائلی که امروز مشایی در مورد تاریخ هخامنشی‌‌محور مطرح می‌کند را بنده اعتقاد ندارم ملی‌گرایی است بلکه آن را ضد ملی می‌دانم، اظهار داشت: اگر خواسته باشیم ملیت ایران را در نظر بگیریم این است که ملت ایران سابقه تاریخی دارد.

فارس: رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی با بیان شباهت‌های اقدامات اطرافیان احمدی‌نژاد با دوم خردادی‌ها گفت: متحصنین مجلس ششم هم می‌گفتند نظام جرات برخورد با ما را ندارد.

عباس سلیمی نمین در پاسخ به این سؤال که گفتمان ملی‌گرایی دولت آیا ریشه‌ای به جریان دوم خرداد و بحث تمدن‌ها دارد ،اظهار داشت: این دو بحث جدا نیست. در جریان دوم خرداد نیروهایی بودند که در واقع شاخص خود را تنظیم می‌کردند با محافلی که آن محافل را قدرت تصمیم‌گیر سیاسی و تاثیرگذار می‌دانستند و جریان دوم خرداد بحث‌هایی را می‌کرد که محافل برون مرزی را خوش بیاید و تصور می‌کردند در معادلات سیاسی تاثیرگذار هستند و در بقای آنها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در تحصن مجلس ششم عده‌ای به دوم ‌خردادی‌ها می‌گفتند که نظام با شما برخورد می‌کند آنها می‌گفتند کشورهای اروپایی از ما حمایت می‌کنند و نظام جرات برخورد با ما را ندارد یعنی اینکه یک سلسله اعمالی داشتند که تصور می‌کردند محافلی که دارای قدرت اقتصادی هستند و نگاه چپ آنها معادلات ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد با آنها کاملا منطبق شده‌اند و نظر محافل را جلب کرده‌اند و آن محافل ابزاری برای پایدار ماندن آنها در قدرت است.

* برخی اطرافیان احمدی‌نژاد با نگاه بیرونی تنظیم می‌شوند

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: این سابقه‌ای از این جهت دارد و امروز هم برخی نیروهای اطراف احمدی‌نژاد همین دیدگاه را دارند و کارهایی می‌کنند که این کارها نگاه بیرونی دارد و اینکه عده‌ای در داخل کشور خود را با نگاه بیرونی تنظیم می‌کنند.

سلیمی نمین با طرح این سؤال که مسائلی که امروز مشایی در مورد تاریخ هخامنشی‌‌محور مطرح می‌کند را بنده اعتقاد ندارم ملی‌گرایی است بلکه آن را ضد ملی می‌دانم، اظهار داشت: اگر خواسته باشیم ملیت ایران را در نظر بگیریم این است که ملت ایران سابقه تاریخی دارد.

وی تصریح کرد: چرا ما می‌آییم امروز احترام به ملیت ایرانی را منقطع می‌کنیم و از وسط راه می‌گیریم و این سابقه تاریخی دارد. حرف مشایی تنها نیست بلکه این کاری است که غربی‌ها در دوران رضاخان در ایران انجام دادند و پیروی مشایی از این زمینه بر اساس یک خوش آمد کسانی است که این سناریوی تاریخی را برای ما ساخته‌اند در غیر این صورت اگر مشایی دوست داشت به ملیت ایرانی احترام بگذارد باید می‌رفت دوران مادها و ایلامی‌ها را مبنا قرار می‌داد و نماد ایلامی را مطرح می‌کرد.

* تمدن ما بالاتر از هخامنشیان است

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: در دوران پهلوی یک سناریویی ایجاد شد یعنی وقتی که انگلیسی‌ها به ایران تسلط پیدا کردند کارهایی انجام شد که کاملا در هم ریزنده کارها در ایران بوده است و یکی از کارها همین بحث به هم ریختن تاریخ تمدنی ما بوده است و آمدند یک سناریویی ریختند تا اینکه بگویند ملت ایران زمانی با فرهنگ شد و زمانی دارای تمدن شد که یهودیان لطف کردند به فلات ایران آمدند و شکل‌گیری تمدن ایران را مقارن با ورود اشرافیت یهود به ایران دانستند و این نه تنها تکریم ملت ایران نیست بلکه تکریم اشرافیت یهود است.

سلیمی نمین افزود: این تاریخ و سناریو یعنی شان و منزلت دادن به اشرافیت یهود، در حالی که قبل از هخامنشیان ما تمدن داشته‌ایم و تمدن ما بالاتر از هخامنشیان است به نوعی که هخامنشیان با خط ایلامی می‌نوشتند.

وی تصریح کرد: این سناریو دو وجه داشت یکی اینکه یهودیان به ملت ایران تمدن دادند و یک وجه دیگر اسلام آمد این تمدن را از بین برد، که هر دو وجه آن دروغ است و اینکه نه ورود یهود به ایران تمدن داده است و نه اینکه نیروی اسلام تمدن ایران را از بین برده است.

* برخی مبلغ سناریوی انگلیسی‌ها هستند

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: کتاب‌های زیادی در این ارتباط نوشته‌اند و مشایی هم دارد این سناریو را تبلیغ می‌کند و عده‌ای دیگر هم کتاب‌های زمان رضاشاه را دارند در جامعه اسلامی منتشر می‌کنند و گسترش می‌دهند.

سلیمی نمین یادآور شد: مبنای این سناریو که مشایی تبلیغ می‌کند این است که بگوید ما با یهودیان یک پیوند تاریخی داریم و با اسلام یک پیوند تنفرآمیز داریم و پیوند که نداریم هیچ بلکه خصومت تاریخی هم داریم.

وی ادامه داد: مشایی کاری از خودش انجام نداده و فکری تولید نکرده است بلکه وی سناریوی انگلیسی را در جامعه تبلیغ می‌کند، چون کاملا تبیین نشده وی به عنوان ملی‌گرایی آن‌را مطرح می‌کند.

* دنبال تجدید حیات سناریوی انگلیسی‌ها هستند

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: کسانی که تاریخ هخامنشی‌محور را دارند دنبال می‌کنند اینها هرگز نمی‌خواهند به ملیت ایران احترام بگذارند و برعکس می‌خواهند ملیت ایران را تحقیر و ذلیل کنند.

سلیمی نمین تاکید کرد: انگلیسی‌ها در زمان گذشته بسیاری از فضاهای تاریخی آن زمان را از بین بردند تا ملیت ایران بپذیرد که از سر برکت یهودیان، ما ایرانیان تمدن پیدا کرده‌ایم و یک جنایت تاریخی بزرگ است که باید روشنفکری در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه مشایی به سناریویی که انگلیسی‌ها طراحی کردند امروزه تجدید حیات می‌دهد، افزود: به خاطر اینکه ما در حوزه تاریخ امروز تنبلی کرده و کار نمی‌کنیم فردی مانند مشایی می‌‌آید و این سناریوها را تکرار می‌کند و یک عده‌ای هم فکر می‌کنند که تکریم ملیت ایران و مردم ایران اسلامی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها