رویکردخصمانه عربستان وامارات و ضرورت پاسخ متقابل

کد خبر: 209293

در دهه 70 قرار بر این شد که مسئولان روابط اقتصادی-توریستی با امارات را محدود تر کنند، در این چند سال نه تنها محدود نشد که هر روز بر گستردگی آن افزوده شد. متاسفانه با بی توجهی مقامات ایرانی، آنها هر روز گستاخ تر و عامل اصلی توهین به شرف ایرانیان شدند....باید به این نکته توجه داشت که رفتار متقابل عین رفتار آنها نیست. مثلا اخراج دیپلمات می تواند دراین سطح انجام شود. ولی با توجه به شرایط متفاوت کشورها، اقدامات متفاوتی در قبال اعمال آنها انجام می شود به معنای دیگر مقابه به مثل ها باید هم سنگ باشد.

رویکردخصمانه عربستان وامارات و ضرورت پاسخ متقابل
سرویس سیاسی «فردا»؛ از ادعاهای واهی بر سر جزایر سه گانه از سوی امارات تا گردن زدن اتباع ایرانی در عربستان. اینها تنها نمونه هایی از اقدامات خصمانه شیخ نشینان خلیج فارس علیه ایران است، اقداماتی که هیچ زمانی با واکنش متقابل از سوی مقامات وزارت امور خارجه روبرو نشده است. عربستان از یک سو خواستار اتحاد اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران می شود و از سویی دیگر در اقدامی غیر منتظره 18 تن از اتباع ایرانی را گردن می زند. ایران هم در مقابل برای ملک عبدالله دعوتنامه می فرستد و او را برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد دعوت می کند. امارات در کنار متحد همیشگی خود آمریکا ادعاهای واهی در مورد جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک مطرح می کند و چندی بعد محدودیت های شدیدی را در زمینه انتقال اموال ایرانی های مقیم این کشور به ایران و کشورهای دیگر وضع می کند. اما سخنگوی وزارت خارجه می گوید که روابط سیاسی و اقتصادی ایران و امارات رو به گسترش است و از سفر وزیر خارجه به این کشور و دیدارهای دوجانبه با مقامات آن خبر می دهد. یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که ایران باید رفتارهای متقابل و البته هم سنگی در مقابل اقدامات این کشورها انجام دهد. با توجه به متفاوت بودن شرایط کشورها و نوع روابط، نمی توان به راحتی حکمی برای نوع رویکرد ایران با آنها صادر کرد. حسین رویوران در گفتگو با «فردا» رفتار امارات و عربستان را برگرفته از سیاست خارجی آنها و ائتلافشان با سلطه گران غربی خصوصا آمریکا دانست. نوع نگاه و روابط غیر دوستانه برخی کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس به همین ریشه ها بازمی گردد. وی گفت: به طور طبیعی در زمان رویت رفتار غیر دوستانه از سوی دیگر کشورها، ایران باید یا اغماض کند و یا برخوردی متفاوت داشته باشد. طبیعتا ایران نیز در اینباره مقابه به مثل خواهد کرد. بر همین اساس در ابعادهای مختلف رفتارهای مشابه را نسبت به آنها از خود بروز می دهد. رویوران ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که رفتار متقابل عین رفتار آنها نیست. مثلا اخراج دیپلمات می تواند دراین سطح انجام شود. ولی با توجه به شرایط متفاوت کشورها، اقدامات متفاوتی در قبال اعمال آنها انجام می شود به معنای دیگر مقابه به مثل ها باید هم سنگ باشد. وی گفت: مسئولان سیاست خارجی کشور و مقامات ارشد وزارت خارجه باید در مقابل اعمال و رفتارهای غیر اخلاقی و غیر دیپلماتیک امارات و عربستان واکنش نشان دهند. بدین معنی که ببینند آنها چه زمانی و در چه مکانی به ایران نیازمندند، آن وقت در مقابل اقدام امروز آنها خودی نشان دهند و به قولی تلافی کنند.

همچنین یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم مقابله به مثل ایران با برخی کشورهای عربی و حاشیه نشین خلیج فارس همچون امارات و عربستان را در دو قالب کوتاه مدت و بلند مدت عنوان کرد و گفت: اقدام بلند مدت ساختاری تر و اساسی تر است که باید کارکرد دولت و مسئولان وزارتخارجه بیشتر در این راه خرج شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با «فردا» با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی باید زمینه مانورهای اینچنینی این کشورها را محدود کند، گفت: باید مشخص شود که در این چند سال چه اتفاقی افتاده که این بازیگران غرب رفتارهای تحقیرآمیزی داشته و به خود اجازه می دهند که ایرانیان را گردن زنند و یا اموال آنها را محدود کنند.

این نماینده سابق مجلس به پیشینه افتخارآمیز سیاسی- فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره و عنوان کرد: با این وجود چطور شاهزاه سعودی به خود اجازه می دهد که از کشورهای غربی محدودیت ایران در زمینه هسته ای را طلب کند؟ امروز باید مقامات سیاست خارجی کشورمان مقابله به مثل کوتاه مدت را در دستور کار خود قرار داده و نوع دیگری با آنها برخورد کنند.

وی ادامه داد: در دهه 70 قرار بر این شد که مسئولان روابط اقتصادی-توریستی با امارات را محدود تر کنند، در این چند سال نه تنها محدود نشد که هر روز بر گستردگی آن افزوده شد. متاسفانه با بی توجهی مقامات ایرانی، آنها هر روز گستاخ تر و عامل اصلی توهین به شرف ایرانیان شدند.

فلاحت پیشه با تاکید بر ضرورت تجدید نظر مسئولان ایرانی به این دو کشور و نوع روابط با آنها، گفت: ضمن اینکه نباید بگذاریم آنها از نیاز معنوی ما ایرانی ها سوء استفاده کنند، باید دست های آلوده به خون بیگناهان ایرانی را که وابسته به وهابیت هستند را رسوا کنیم. ایران باید با مقابله به مثل در مقابل آنها، هم احیای خون قربانیان را دنبال کند و هم آنها را به مجازات اعمال خود برساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها