اقدامات فرهنگی فعلی نسبتی با باورهای مذهبی و ملی ما ندارد

کد خبر: 235046

با وجود این همه رویداد به اصطلاح فرهنگی باید وضع ما چنین باشد ؟ تغییر بر تدبیر در کشور ما به ویژه در حوزه های فرهنگی پیشی گرفته است و خروجی چنین شرایطی به طور حتم وادادگی است.توسعه سیاسی نیز در دهه اخیر مورد توجه نخبگان و گروهای سیاسی بوده اما در این میان ما دچار تضاد ، آشفتگی ، ناپایداری های گوناگون در فضای سیاسی کشور و ... شده ایم .

اقدامات فرهنگی فعلی نسبتی با باورهای مذهبی و ملی ما ندارد

سرویس سیاسی«فردا»: نشست «جنبش دانشجویی و روز دانشجو» به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان گیلان با حضور «مرتضی طلایی» رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

در این نشست عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که جنبش دانشجویی باید عمل به هنگام داشته باشد و نقش خودش را به درستی در فضای حساس پیش روی کشور ایفا کند ، گفت : دانشجویان پیش قراولان پیشرفت کشور و شاخص رشد ، سرزندگی و شادابی جامعه هستند.

مرتضی طلایی با انتقاد از نصب برچسب فرهنگی بر بسیاری اقدامات در کشور ، گفت : چرا با وجود این همه رویداد به اصطلاح فرهنگی باید وضع ما چنین باشد ؟ متاسفانه کارهای فرهنگی در کشور رنگ و بوی باورهای مذهبی ، ملی و انقلابی ما را به صورت همزمان ندارد .

وی در ادامه با اشاره به این که هر پدیده ای در جامعه ما از مرحله بروز تا شکل گیری بحران دارای ابعاد و ویژگی های خاصی است و دانشجو و دانشگاه می توانند با رصد پدیده ها در مقاطع مختلف شکل گیری آن ها نسخه مناسبی برای مقابله با آن ها به جامعه تجویز کنند خاطرنشان کرد : به طور مثال موضوع طلاق موضوعی است که رشد قابل توجه آن زنگ خطری جدی برای جامعه محسوب می شود و امروز متاسفانه این رشد در مرز هشدار قرار دارد .

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دانشجو باید مسئله یابی کرده و چالش های تهدید زا را شناسایی کند خاطرنشان کرد : این حق دانشجو است که در این موارد ورود پیدا کند.

وی در ادامه به موانع و راهبردهای توسعه فرهنگ سیاسی در کشور به عنوان یکی از موضوعاتی که در سایر حوزه ها تاثیر قابل توجهی داشته اشاره کرد و گفت : توسعه سیاسی در دهه اخیر مورد توجه نخبگان و گروهای سیاسی بوده اما در این میان ما دچار تضاد ، آشفتگی ، ناپایداری های گوناگون در فضای سیاسی کشور و ... شده ایم .

طلایی با انتقاد از نصب برچسب فرهنگی بر بسیاری اقدامات در کشور ، گفت : چرا با وجود این همه رویداد به اصطلاح فرهنگی باید وضع ما چنین باشد ؟ به اعتقاد من کارهای فرهنگی در کشور ما رنگ و بوی باورهای مذهبی ، ملی و انقلابی ما را به صورت همزمان ندارد.

وی تصریح کرد : با وجود ده ها دستگاه فرهنگی ، هنوز به یک تعریف مفهومی با رویکرد شناخت از اقدامات در حوزه فرهنگی نرسیده ایم .

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ، یکی از موضوعاتی را که می تواند مورد بحث دانشجویان و دانشگاهیان در قالب کرسی های آزاد اندیشی مد نظر مقام معظم رهبری قرار گیرد را بحث تعریف رویکرد مفهومی از دورنمای اقدامات فرهنگی در کشور دانست .

این فرمانده دوران دفاع مقدس عدم شناخت دقیق از کلیدواژه هایی نظیر نقش ، موانع فرهنگی ، شکوفایی فرهنگی ، توسعه و آسیب های رشد فرهنگی و ... را از دلایل بروز نقایص فرهنگی دانست و افزود : بر این باوریم که کار در این حوزه با تصدی گری دولتی انجام نمی شود البته می توان دولت را در این کار عضویت داد اما تصدی دولت در این حوزه آسیب زاست.

وی تاکید کرد : خاستگاه اصلی تولد و پرورش این موضوعات محافل علمی و آکادمیک است و اگر به دنبال خدمت به نظام و آیندگان باشیم با هر ایده ای که نگاه کنیم این موضوعات جای کار دارد.

طلایی در ادامه منظور از فرهنگ سیاسی را در یک عبارت ساده "تحمل" دانست و خاطرنشان کرد : وقتی نگاه ما به موضوعات شخصی است تحمل همدیگر را از دست می دهیم و فرهنگ سیاسی یعنی آستانه تحمل را بالا ببریم و با گذشت و حسن ظن ، احترام و برخورد عقلایی با سلایق گوناگون و ... برخورد کنیم .

وی برخی چالش های نبود فرهنگی سیاسی را "واگرایی جریان های سیاسی" ، "اتخاذ تصمیم های خلق الساعه" ، "تیره شدن دورنمای سیاسی" ، "دلزده شدن مردم از هر چیزی که بوی سیاست دارد" ، "عدم اطمینان به فضای سیاسی" ، "آسیب دیدن تعادل روانی شهروندان" ، "عدم اشتیق صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری" ، "کاهش اعتماد مردم به رسانه ها " و ... عنوان کرد.

طلایی ادامه داد : وقتی فرهنگ صحیح در همه حوزه ها پابرجا نباشد آنجاست که ارزش ها به ارزیدن ها تبدیل می شود .

وی به فرصت تاریخی و وقوع انقلاب اسلامی و دوران با شکوه دفاع مقدس اشاره کرد و این دوران را یک فرصت طلایی برای حل بسیاری از موضوعات فرهنگی دانست که متاسفانه به خوبی از آن بهره برداری نشد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که تغییر بر تدبیر در کشور ما به ویژه در حوزه های فرهنگی پیشی گرفته است گفت : خروجی چنین شرایطی به طور حتم وادادگی است.

به گفته طلایی؛ زمانی فرهنگ سیاسی مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی ایران در قالب اهداف ترسیمی در سند چشم انداز توسعه كشور متجلی می شود كه اولا منشور فلسفه سیاسی مبتنی بر اخلاق سیاسی تدوین یافته و سپس كلید اقدامات بر ستون استقلال فرهنگی استوار شود .

رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران استقلال فرهنگی را همه چیز یك كشور خواند و گفت: استقلال فرهنگی در رفتار، گفتار و عمل و با حفظ فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس متجلی می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح كرد: ارتقای فرهنگ ایثار، شهادت، ظلم ستیزی و استكبارستیزی در جامعه و ارزش نهادن به افتخارات ملی مفاخر، مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری كشور؛ از دیگر موارد راهبردی پیشنهادی است كه در این مقوله می گنجد.

طلایی با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگ سیاسی و راهبردهای رسیدن به آن اظهار کرد : تلاش برای زدودن حوزه های فرهنگ ، اقتصاد ، اجتماع و ... از سیاست زدگی با تکیه بر فرهنگ غنی اسلام از ضرورت های امروز ماست .

وی با اشاره به نقش آفرینی دانشجویان در فضای سیاسی جامعه افزود: اگر سیاست زدگی از فضای اجتماعی کشور پاک شود، فرهنگ در سیاست اشاعه می یابد و در این مهم ، دانشجویان به عنوان قشری فرهیخته نقشی تاثیرگذار را ایفا می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مناسبت روز دانشجو فعالیت تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها را نیازمند توجه و اعتماد بیشتر مسئولان به این قشر دانست و افزود: می توان فضای سالم گفتمان را برای دانشجویان فراهم کرد تا نشاط و شادابی را به این فعالیت های پرشور دانشجویی بخشید.

وی در ادامه این مراسم در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با بیان اهمیت تشكل های دانشجویی افزود: امروز تشكل های دانشجویی باید مطالبات رهبری را تحقق ببخشند.

طلایی با بیان اینكه در زمان حاضر نشاط و شادابی را در تشكل های دانشجویی آن گونه كه باید نمی بینیم، تصریح كرد: فاصله ای بین وضع مطلوب و موجود وجود دارد كه نیازمند آسیب شناسی است.

وی با تاكید بر اینكه دست اندركاران در دانشگاه ها باید فضا را برای فعالیت تشكل های دانشجویی مدیریت كنند، اضافه كرد: به دانشجویان باید اعتماد بیشتری شود و فضا را برای عرصه های گفتمان آنان فراهم كنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با سووال یكی از دانشجویان در زمینه مطالبات رهبری در انتخابات پیش رو، افزود : اصلی ترین مطالبه معظم له ؛ حفظ آرامش جامعه از سوی گروه ها و جریانات سیاسی است.

وی با بیان این كه مقام معظم رهبری از مردم نیز مطالباتی دارند، تصریح كرد: مشاركت و حضور فعالانه در انتخابات و انتخاب فرد اصلح دارای شاخصه های ولایت مداری، كارآمدی، اعتدال و اخلاقیات از جمله انتظارات رهبری از مردم است.

شایان ذکر است مرتضی طلایی در سفر یک روزه خود به گیلان علاوه بر حضور در دانشگاه گیلان در جلسه شورای اسلامی شهر رشت نیز حضور یافت و سخنرانی کرد با خانواده یکی از شهدای دانشجو نیز دیدار کرد.

وی همچنین با آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در شهر رشت دیدار و گفتگو کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها