اردوغان تا همین چند سال پیش راجع به اسد و مالکی چه می‌گفت؟

کد خبر: 265354

نخست وزیر اردوغان در 17 سپتامبر 2009 که به افتخار اسد علوی در استانبول افطار داده بود، گفته بود: اگر اروپایی‌ها ویزای شنگن دارند، ماه هم ویزای شامگن داریم. در آن روز شور و شعف وسیعی جغرافیای اسلام اعم از شیعه، سنی و اعراب را فراگرفته بود.

اردوغان تا همین چند سال پیش راجع به اسد و مالکی چه می‌گفت؟
سرویس بین الملل«فردا»: روزنامه آکشام که در ترکیه به چاپ می رسد،در مطلبی مستدل و خواندنی به شرح پیشینه روابط ترکیه با همسایگانش پرداخته است. مطلبی که نشان می دهد اردغان تخت تاثیر القائات غرب چه مسیری را طی کرده است.
*********************
زمانی که در 13 فوریه 2006 «خالد مشعل» رهبر سنی حماس به آنکارا آمد، در پایتخت‌های کشورهای اسلامی و در رأس آن امریکا و البته اسرائیل قیامت برپا شد. در آن روز به علت اینکه با «مشعل تروریست» از دمشق به ترکیه در یک هواپیما آمده بودم، رسانه‌های این کشورها و دنباله های آنها در ترکیه از من هم به شدت انتقاد کرده بودند ولی رسانه های اسلامی از مشعل جانبداری کرده و رسانه های عربی از ترکیه تعریف و تمجید کرده بودند.
در 31 جولای 2006 من در حالیکه در بیروت می‌گشتم، اسرائیل به لبنان حمله کرد. بعد از پایان جنگ 33 روزه، «نصرالله» رهبر حزب الله شیعی، در نزد سنی‌ها و حتی مسیحیان محبوب شده بود. در ترکیه سنی نیز میتینگ هایی در حمایت از حزب الله شیعی برگزار شده بود.نخست وزیر اردوغان در 17 سپتامبر 2009 که به افتخار اسد علوی در استانبول افطار داده بود، گفته بود: «اگر اروپایی‌ها ویزای شنگن دارند، ماه هم ویزای شامگن داریم. در آن روز شور و شعف وسیعی جغرافیای اسلام اعم از شیعه، سنی و اعراب را فراگرفته بود. موج امید در 15 اکتبر 2009 نیز اردوغان که 52 قرارداد با «نوری مالکی شیعی» در بغداد امضا کرده بود، موج امیدواری جدیدی در دنیای اسلام و عرب ایجاد کرده بود. در 28 مارس 2011 که نخست وزیر اردوغان یک بار دیگر به عراق رفته بود، مخصوصاً با استقبال وسیع و پرشور شیعیان مواجه شده بود و باآیت الله سیستانی رهبر شیعی این کشور دیدار کرده بود. نخست وزیر اردوغان طی سخنانی در روز عاشورا در 16 دسامبر 2010 در محله حلقه‌لی استانبول، گفته بود: «امروز روز همبستگی و همدلی است. ملتی که ماتم مشترک دارد، آینده و ایده آل مشترکی نیز در این جغرافیا دارد. ما نمی‌توانیم در فضایی که اختلافات وجود دارد، با همدیگر ارتباط برقرار کنیم. نباید از طریق سمبل‌ها با همدیگر صحبت کنیم و با دید متفاوت به یکدیگر بنگریم. ما نمی‌خواهیم کربلاهای جدید ببینیم، فرقی نمی‌کند که این حادثه در کجا رخ دهد». این سخنان روزها تیتر اول رسانه های عربی را به خود اختصاص داده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. ما خودکفا هستیم در تاریخ 11 ژانویه 2011 نیز اردوغان این بار از کویت خطاب به کشورهای اسلامی گفت: «ما خودکفا هستیم (می‌توانیم کاستی‌های یکدیگر را جبران کنیم). این سخنان که غرب را نگران کرده بود، باز هم در تیتر اول اخبار رسانه های عرب نشسته بود و تمامی مردم این جغرافیا را هیجان زده کرد. در آن دوره روابط ترکیه با تمامی منطقه، فوق‌العاده بود. حال آنکه در سال‌های 2009-2005 دولت‌های طرفدار امریکا در منطقه و در رأس آن عربستان سعودی به آنکارا آمده و ترکیه را بر رأس «پیمان سنی» که قصد داشتند علیه ایران شیعی تشکیل دهند، بیاورند. اردوغان نیز همواره به این درخواست پاسخ رد می‌داد. زیرا می‌دانست که این یک بازی بسیار پلید و خطرناک است. ولی امروز...
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها