پیمانکاران سیاسی، به دنبال چنگ زدن به دولت یازدهم/ فتح مناصب و نهادها در پوشش اعتدال‌گرایی

کد خبر: 282963

این روزها که دولت جدیدی سر کار آمده و پس از هشت سال گفتمانی جدید در فضای سیاسی کشور به راس دستگاه اجرایی راه یافته، این آفت بیش از هر زمانی به شکلی آزاردهنده خود را نشان می دهد. همان ها که سال های سال در کنار دولت های قبل قرار داشته اند، چه در حاشیه، چه در سایه و چه آشکارا اینک باز پا پیش گذاشته و سوار بر امواج توده ای همراه با دولت فعلی شده اند.

پیمانکاران سیاسی، به دنبال چنگ زدن به دولت یازدهم/ فتح مناصب و نهادها در پوشش اعتدال‌گرایی
سرویس سیاسی «فردا»: آسیب شناسی سیاست ایرانی سال هاست که به دغدغه تحلیل گران و ناظران مسائل سیاسی تبدیل شده است. این دغدغه البته بارها از سوی بزرگان نظام و انقلاب نیز گوشزد شده و در میان نخبگان سیاسی و کنش گران عرصه اجتماعی نیز مورد اتفاق نظر بوده است.
بدل شدن سیاست به جنگ روانی و فضاسازی ها و تخریب های رسانه ای و فروکاسته شدن جایگاه اخلاق در رقابت های سیاسی برجسته ترین آفت های فضای سیاسی کشور در سال های اخیر بوده که همواره مورد مذمت نخبگان و نیروهای دلسوز انقلاب قرار داشته است. اما اینکه گمان کنیم آسیب شناسی صحنه سیاست ایران امروز، به پایان بخشیدن به «بگم بگم» گفتن ها و ویژگی هایی از این دست محدود می شود، سخت در اشتباهیم که هستند نابسامانی هایی آسیب زا و بسیار مفسده انگیزتر که با وجود خلاء نظام حزبی در کشور و ضعف ساز و کارهای نهادی فعالیت سیاسی به رویه ای عادی و مرسوم نزد برخی کنش گران سیاسی بدل شده است. بی اصولی در سیاست ورزی و کاسب کاری در نگاه به سیاست آفتی جدی در صحنه سیاست ایران امروز است که می توان از آن به عنوان «نگاه پیمانکاری به سیاست» یاد کرد.
سیاست معطوف به آرمان و ارزش که برخاسته از روحیه جهادی و مومنانه نیروهای سیاست ورز ارزش گرای انقلابی است، سیاست را نه صرفا معطوف به کسب قدرت، که از رهگذر هدفی ارزشی و آرمان گرایانه دنبال می کند. همان تکلیف معطوف به نتیجه که البته هیچگاه هدف وسیله را توجیه نمی کند. اما در نگاه پیمانکاران سیاسی، صرفا پیشبرد پروژه های سیاسی در راستای کسب قدرت و شهرت هر چه بیشتر در دستور کار قرار دارد. پیمانکاران سیاسی، سیاست را به مثابه شغل و پیشه خود دنبال می کنند و همین بی اصولی و بی آرمانی فراز و فرودها و اعوجاجات گفتمانی و رفتاری شگفت انگیزی را برای آنها میسر می کند. اینچنین است که در پی سر برآوردن هر دولتی و برکشیده شدن هر جناح و هر گروهی در عرصه سیاست، گروهی ثابت هستند و همواره حضور دارند، همان پیمانکاران سیاسی، که آماده کسب قدرت و قبول مسئولیت هستند.
پیمانکارانی آماده کلید زدن پروژه ای جدید برای تداوم قدرت. در این رهگذر تخریب هر آن کس که سد راه باشد از نیروهای اصولی و باسابقه نظام و انقلاب گرفته تا مدیران و خدمتگذاران مردم در دستور کار این گروه قرار می گیرد.
پیمانکاران سیاسی سینه چاک برای دفاع از قدرت مستقر هستند چه آنکه تداوم منافع خود را در گرو همراهی با گروهی می بینند که زمام امور را در اختیار خود دارند. نگاه پیمانکاری به سیاست باعث می شود تمامی زمینه سازی های لازم برای ماندگاری تحت هر شرایطی دنبال شود. اینچنین است که گروهی از چهره های سیاسی، همواره در حال تکرار می باشند. از این دولت تا آن دولت، از این گفتمان تا گفتمانی دیگر و از این جناح تا جناح سیاسی، برخی همواره مدافعان وضع موجودند. پیمانکاران قدرت و سیاست، خبره در مهندسی فضای سیاسی، با بهره گیری از رسانه هایی که در هنگامه مقتضی می توانند نقش توپخانه و خط آتش و یا پدافند را ایفا کنند، می کوشند سمت و سوی تحولات را مطابق میل خود پیش برند.

دولت یازدهم نیز پس از روی کار آمدن در شرایطی که همچنان در حال شکل‌گیری نهایی و مستحکم کردن ساختارهای خود است، اما از این گروه پیمانکاران سیاسی در امان نخواهد بود. بی شک چنین دسته‌ای با رنگ عوض کردن در قالبی جدید به فعالیت در راستای اهداف خویش و در بستر دولت جدید علاقه نشان خواهند داد. این تیپ از افراد سیاسی همیشه در صحنه حضور دارند، منتهی هر بار با یک برچسب جدید. این عده همیشه عنوان خویش را منطبق با ارزش‌های روز درمی‌آورند و برای اینکه از غافله رجال سیاسی دولت عقب نماند، سعی می‌کنند با تمسک‌جویی به ارزش‌هایی که حتی شاید برای خودشان ارزش هم نباشد، نقش جدیدی را ایفا کنند تا بتوانند وجاهت نوینی را برای خویش دست و پا کنند.

این روزها که دولت جدیدی سر کار آمده و پس از هشت سال گفتمانی جدید در فضای سیاسی کشور به راس دستگاه اجرایی راه یافته، این آفت بیش از هر زمانی به شکلی آزاردهنده خود را نشان می دهد. همان ها که سال های سال در کنار دولت های قبل قرار داشته اند، چه در حاشیه، چه در سایه و چه آشکارا اینک باز پا پیش گذاشته و ضمن اینکه سوار بر امواج توده ای همراه با دولت فعلی شده اند و می کوشند خود را به عنوان منادیان اصلی گفتمان اعتدال جا زنند. پیمانکاران سیاسی اینک پروژه جدیدی را کلید زده اند. فتح مناصب قدرت و نهادهای تاثیرگذار در پوشش اعتدال گرایی و کمک به دولت مستقر.
تحرکات اخیر گروهی برای فتح شهرداری تهران که در سایه تخریب گسترده و دور از انتظار مدیریت شهر تهران دنبال شده آنچنان پرحجم و کم سابقه بوده که یادآور تخریب ها و فضاسازی های رسانه ای جناحی در انتخابات های ریاست جمهوری است. ردپای پیمانکاران سیاسی بار دیگر قابل مشاهده است. پروژه ای دیگر و کوششی دیگر برای کسب قدرت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها