دیدارهای گرم درسرمای زودرس بلگراد/تصاویر

کد خبر: 292712

رییس مجلس شورای اسلامی که به منظور سفری دوروزه به صربستان رفته بود، با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه با آنها بحث و گفتگو کرد.

دیدارهای گرم درسرمای زودرس بلگراد/تصاویر
فارس: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه (شامل محمد باقری بنابی نماینده بناب، محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان، علی افراشته معاون اجرایی رییس مجلس، مهناز بهمنی نماینده سراب و حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه) در اولین گام از سفر به سه کشور اروپایی، عصر روز یکشنبه با استقبال معاون پارلمان صربستان و مجید فهیم پور سفیر ایران، وارد بلگراد شدند.
رییس مجلس پیش از ترک تهران گفته بود که بحث و گفت‌وگو پیرامون شرایط منطقه‌ای و جهانی و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی دستور کار ما در سفر به صربستان است. * حضور در «مسجد بایراکلی» بلگراد علی لاریجانی در اولین برنامه سفر در این کشور به «مسجد تاریخی بایراکلی» بلگراد رفت؛ مسجدی که در سال 1575 ساخته شد اما در ابتدا نامش مسجد چوخاچی بود. در دوران حاکمیت امپراطوری اتریش بر بلگراد، این ساختمان به کلیسای کاتولیک تبدیل و در آن زمان، اکثر مساجد بلگراد تخریب گردید که پس از بازگشت ترک های عثمانی، مجددا به مسجد تبدیل شد.
این مسجد در تاریخ 18 مارس 2004 در جریان ناآرامی‌های بلگراد، توسط آلبانی تبارها به آتش کشیده شد و پروسه بازسازی این مسجد نیز در سال 2012 با کمک مالی جمهوری آذربایجان پایان یافت. مسجد بایراکلی در حال حاضر در اختیار جامعه اسلامی صربستان قرار دارد. علی لاریجانی همچنین در خلال این بازدید، با مصطفی یوسف اسپاهیچ امام جماعت این مسجد دیدار و لوح تقدیری به وی اهدا کرد. لاریجانی نماز مغرب و عشا را نیز در این مسجد اقامه کرد.
* بازدید از بزرگترین کلیسای ارتدوکس جهان رییس مجلس شورای اسلامی پس از مسجد بایراکلی، با حضور در محله «وراچار» بلگراد، از کلیسای «سنت ساوا» به عنوان بزرگترین کلیسای ارتدوکس جهان نیز بازدید به عمل آورد.
این کلیسا در محلی بنا شده که در سال 1595 میلادی، باقیمانده پیکر ساوای مقدس (بزرگترین شخصیت دینی کلیسای ارتدوکس صربستان) به دستور «سینان پاشا» فرماندار ترک در آن به آتش کشیده شد. ساخت این کلیسا با کمک مالی شهروندان، در سال 1935 میلادی آغاز شده و پس از چندین بار وقفه، کار ساخت آن از سال 1985 ادامه یافت.
در حال حاضر «ایرینی» اسقف اعظم این کلیسا است. * بازدید از موزه «مارشال تیتو» علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سپس برای حضور بر سر مزار ژنرال تیتو، به موزه 25 می رفت. مجتمع «مارشال تیتو» در سال ١٩٧٥، پنج سال قبل از فوت «یوسیپ بروز تیتو رییس جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگوسلاوی» به عنوان باغ زمستانی و محل کار و استراحت وی در نزدیکی اقامتگاهش ساخته شد.
«یوسیپ بروز تیتو»، رهبر اتحادیه کمونیست‌های این کشور بود و دولتی که پس از جنگ جهانی دوم تاسیس کرد را کمونیست می‌نامید. او برای 35 سال، وحدت ملی یوگسلاوی را علی‌رغم تمام گوناگونی‌های ملیتی، زبانی و مذهبی آن حفظ کرد. مارشال تیتو پس از تثبیت قدرت، از شوروی سابق و بلوک شرق کناره‌گیری کرد و سیاست تکروی در برابر این بلوک را در پیش گرفت و با این اقدام خود، با انتقاد و حملات تبلیغاتی آنها مواجه شد. وی که به دلیل اعتقادات ایدئولوژیک خویش نمی‌توانست به گروه غرب بپیوندد، تلاش کرد در چنین وضعیتی برای حفظ خود، راه سومی را برگزیند. مراودات تیتو با رهبران آسیایی و آفریقایی ازجمله جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند، جمال عبدالناصر رییس جمهور مصر و احمد سوکارنو رئیس جمهور اندونزی، وی را بر آن داشت پیشنهاد میزبانی نخستین گردهمایی سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در بلگراد را مطرح کند. به این ‌ترتیب با تلاش وی و دیگر بنیانگذاران جنبش عدم‌تعهد، نخستین اجلاس رهبران این جنبش در دسامبر 1961 با حضور رهبران 25 کشور در شهر بلگراد، پایتخت یوگسلاوی برگزار شد. پس از مرگ او در سال 1980 (در سن 87 سالگی)، تنش‌های نژادی به‌ تدریج تشدید شد که در نهایت به بروز جنگ‌های متعدد بین کشورهای بالکان انجامید. جنازه تیتو در بخش مرکزی مجتمع «موزه 25 می» دفن و در مجاورت این مکان، موزه «٢٥ می» به مناسبت سالروز تولد تیتو تاسیس گردید که در آن، هدایا و آثار مربوط به حکومت تیتو به نمایش گذاشته شد. * حضور در جمع ایرانیان مقیم صربستان رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در آخرین برنامه از اولین روز سفر، به ضیافت شام ایرانیان مقیم صربستان در سفارت ایران رفت و با ابراز امیدواری از اینکه این سفر بتواند زمینه های توسعه روابط بین دو کشور را فراهم کند اظهار داشت: ایران با صربستان از دیرباز ارتباطات و همکاری های خوبی در زمینه های فرهنگی و اقتصادی داشته است و نگاه مردم ایران به صربستان نگاه مطلوبی است. وی اظهار داشت: برخی کشورها نسبت به ایران رفتاری ماجراجویانه داشته و یا در تعدی به کشورمان نقش ایفا کرده اند، اما بین دو کشور ایران و صربستان هیچ رابطه دردناکی وجود نداشته و از این جهت زمینه های فراوانی برای همکاری دو کشور فراهم است. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سطح روابط تجاری سطح مطلوبی نیست و زمینه های فراوانی برای گسترش مراودات وجود دارد.
لاریجانی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی پس از انقلاب نسبت به کشورهای مختلف از جمله همسایگان، کشورهای غربی و اسلامی رویکردی مسالمت آمیز و دوستانه بوده است و ایران تنها رژیم جعلی صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد، اظهار داشت: ما در سیاست خارجی علی الاصول روابط دوستانه را تعریف می کنیم، البته بعد از انقلاب روابط با آمریکا به دلیل رفتار ستیزه جویانه آنها و دخالتهایی که در کشورمان کردند و خسارتهای بسیاری را از جمله جنگ بر ایران تحمیل کردند، تیره شد. وی ادامه داد: البته روابط ایران با اروپا روابط خوبی بود و در واقع شریک اول تجاری ایران، اروپاییان محسوب می شدند اما بعد از حوادث چند سال اخیر که نقطه کانون آن در مسائل هسته ای بود، شرایط تغییر کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با تاکید بر اینکه ما شروع کننده این اوضاع نبودیم و دخالت های آمریکا بر روابط فی مابین ایران و اروپا تاثیر گذاشت، گفت: این مرحله رو به گذار است و چارچوب های ذهنی ما برای سیاست خارجی با حفظ اصل نه شرقی نه غربی، گسترش روابط دوستانه و همکاری با کشورهاست. «این مساله که موضوعات هسته ای به وجود آمده، سختی هایی را برای ما پدید آورده، قابل انکار نیست، اما ایرانی ها آدمهای با حوصله و جدی هستند و مشکلات را هضم کرده و از دل آن قدرت خلق می کنند» لاریجانی ادامه داد: در ماجراجویی اخیر نیز غربی ها تصمیم گرفتند خود صاحب دانشهای پیشرفته باشند و ایران را از این حق محروم کنند، این تقسیم بندی غلطی بود که ما مقاومت کردیم و از مرحله ای که می خواستند ایران را منصرف کنند، گذر کردیم و به دانش هسته ای دست یافتیم. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکا و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: در نیویورک بستر جدیدی فراهم شد که می توانیم روابط را در فضای جدیدی شکل دهیم، دوره حرفهای گذشته سپری شده و باید با واقعیات امروز حرف زد، برخی حرفها در رسانه ها از سیاستمداران غربی شنیده می شود که نشان می دهد آنان در گذشته سیر می کنند. لاریجانی در تشریح حوادث سوریه خطاب به آمریکایی ها گفت: رفتار ماجراجویانه شما در منطقه سبب رشد تروریسم شده است، آنچه در سوریه می گذرد میدانی برای روشن شدن این مساله است که کسانی که از ارسال کمک به ترورریست ها دفاع می کنند صفشان با آنهایی که با تروریست ها مخالفند، جداست. وی با تاکید بر اینکه اصلاحات در سوریه را قبول داریم اما نه با روش تروریستی و ارسال سلاح تصریح کرد: عده زیادی از سیاستمداران به این وقوف رسیده اند که با حرکت های تروریستی نمی توان اصلاحات را جلو برد. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که از بستر به وجود آمده استفاده شود و با تدبر و فهم، شرایط مذاکرات سازنده بین ایران و برخی کشورها که دعاوی دارند، به وجود آید و فضا برای استفاده از ظرفیت های مختلف فراهم شود. «ایران به عنوان کشوری تاثیر گذار در منطقه در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، علمی و با الهام بخشی سیاسی با روی باز نسبت به اینگونه مراودات برخورد می کند، نمی خواهیم از حقوق ملت کاسته شود اما دلیلی نمی بینیم راه مذاکرات در زمینه های مختلف مسدود شود» لاریجانی در پایان با بیان اینکه می توان با استفاده از فرصت ایجاد شده، شرایط مفیدی را به وجود آورد ابراز امیدواری کرد زمینه های گسترش همکاری دو جانبه با تغییر شرایط سیاسی بین ایران و صربستان بیش از گذشته فراهم شود.
بنابراین گزارش در ابتدای این مراسم مجید فهیم پور سفیر ایران در صربستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از دیرباز مورد احترام مقامات و مردم صرب به عنوان کشوری دارای فرهنگ و تمدن غنی و قوی و آزاد بوده است گفت: منطق جمهوری اسلامی ایران مورد تحسین و تکریم کشورهای مختلف است و این نعمتی است که خداوند به برکت وجود امام راحل، خون شهدا و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری به ما عطا کرده است. * دیدار با رئیس پارلمان صربستان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سفر به کشور صربستان اولین دیدار رسمی خود را با نبویشان استفانوویچ رییس پارلمان این کشور آغاز کرد و در حاشیه این دیدار نیز دو رییس پارلمان، هدایایی به رسم یادبود به یکدیگر اهدا کردند. لاریجانی و استفانوویچ سپس در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند که طی آن، رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از میزبانی رییس پارلمان صربستان گفت: در این سفر مسایل مهم و حساس منطقه‌ای و بین المللی مطرح شد و ما به دلیل نقش مهم کشور صربستان در منطقه بالکان علاقمند به گسترش روابط با این کشور هستیم. لاریجانی با بیان اینکه مذاکرات خوبی با مقامات پارلمانی صربستان داشتیم، اظهار داشت: گمان می‌کنم اگر این گفت‌وگوها چه در توسعه روابط اقتصادی و چه در سهم مشترک برخی مسائل منطقه‌ای بین‌المللی ادامه دار باشد، راه‌های حل مسائل افزایش می‌یابد. وی با اشاره به اینکه توضیحاتی در خصوص مسائل هسته‌ای و برخی مناقشات به وجود آمده در این جلسه بیان کرده‌ام، گفت: معتقدم مسائل هسته‌ای در مذاکرات قابل حل است و باید توجه داشته باشیم با شرایط جدید، این مذاکرات صورت گیرد و در چنین شرایطی موثر‌تر خواهد بود. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به نیویورک و برخی مذاکرات صورت گرفته با روسای کشورهای دیگر تصریح کرد: ادامه این مذاکرات در حال انجام است و این پروسه فعال‌تر شده و می‌توان در این فضا مسائل هسته‌ای را نیز حل کرد. لاریجانی با بیان اینکه در برخی مسائل نظیر تروریسم و افراطی‌گری با صربستان اتفاق‌نظر داشته‌ایم، گفت: دو کشور ایران و صربستان از چنین مسائلی درد کشیده‌اند و با توجه به این مطلب در مسائلی کلی با هم همفکر هستیم و طبعا گفت‌وگوهای پارلمانی نیز تسهیل‌کننده برخی مسائل است. وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که این گفت‌وگوها، راه‌های گسترش روابط را فراهم کند. نبویشان استفانوویچ رئیس پارلمانی صربستان نیز در ابتدای این اظهارات مطبوعاتی با بیان اینکه در دیدار با لاریجانی در خصوص نحوه توسعه همکاری‌های دو کشور صحبت کرده‌ است، گفت: گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور، تشکیل شده که راه‌های ارتباطی احتمالی را پیدا خواهند کرد. وی با بیان اینکه در خصوص تمام چالش‌هایی که در روابط دو کشور و روابط منطقه‌ای وجود دارد گفت‌وگو کرده‌ایم، تصریح کرد: امروز نیاز به همکاری‌های تنگاتنگ در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، سلاح و انسان داریم. رئیس پارلمان صربستان ضمن تشکر از ایران به خاطر حمایت از استقلال این کشور و عدم به رسمیت شناختن استقلال کوزوو گفت: همکاری‌های اقتصادی ما ضعیف و در حدود 40 میلیون دلار در سال است که باید با توسعه ساختار‌های زیربنایی، کشاورزی و صنعتی آن را افزایش دهیم و در دیدارهای آتی راهکارهای توسعه را بررسی می‌کنیم. * دیدار با نخست‌وزیر صربستان رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه دومین روز از سفر به بلگراد، با حضور در ساختمان دولت صربستان با ایویتسا داچیچ نخست وزیر این کشور دیدار و درخصوص مسایل مهم دو کشور و موضوعات بین المللی گفتگو کرد. لاریجانی در این دیدار به موضوع پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: متاسفانه کشورهای غربی نسبت به دیگر کشور ها در تمام زمینه ها از جمله موضوع هسته ای ایران با استاندارد دوگانه بر خورد می کنند و علی رغم این که ما بارها اعلام کرده ایم دنبال سلاح هسته ای نیستیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی و هسته ای فتوا داده است و عضو آژانس بین الملل انرژی اتمی نیز هستیم، باز هم به ما فشار وارد می آورند اما داشتن کلاهک هسته ای توسط برخی رژیم ها را نادیده می گیرند.
لاریجانی همچنین ضمن یادآوری روابط تاریخی دو کشور ایران و صربستان در سالهای گذشته، بر آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش روابط با صربستان تاکید کرد. داچیچ نخست وزیر صربستان نیز در این دیدار با بیان این که برخی قدرت ها حقوق بین الملل را بهانه ای قرار داده اند و به نام آن می خواهند زورگویانه منافع خود را تامین کنند، گفت: صربستان یکی از کشور هایی است که قربانی برخوردهای دوگانه این گونه کشورها شده است. وی با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی و تشکیل هر چه سریع تر کمیسیون مشترک دو کشور ایران و صربستان، گسترش این روابط در تمام زمینه ها را به نفع دو ملت دانست. * حضور رئیس مجلس در دانشگاه بلگراد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با نخست وزیر صربستان، با حضور در دانشکده حقوق دانشگاه بلگراد، طی سخنانی در جمع دانشجویان این دانشگاه با بیان اینکه ایران با یوگسلاوی از گذشته دور روابط تنگاتنگی داشته است اظهار داشت: در این سفر در پی آنیم که روابط دو کشور ایران و صربستان عمیق‌تر شود. وی با اشاره به سابقه تمدنی چندهزار ساله ایران گفت: در عهد یونان باستان، دو امپراطوری بزرگ در دنیا وجود داشت که یکی امپراطوری ساسانی در ایران و دیگری امپراطوری روم در اروپا بود. لاریجانی با نام بردن از برخی دانشمندان ایرانی نظیر خوارزمی، زکریای رازی و ابوعلی سینا و با اشاره به اوضاع اروپا در قرون وسطی و تفتیش عقاید در اروپا، اظهار داشت: ایران در آن زمان، مخصوصا با ورود اسلام شاهد شکوفایی علمی بود. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قرن هشتم میلادی شرایط سخت علمی در اروپا وجود داشت اما در آن زمان ما در ایران شاهد شکوفایی‌های علمی بسیاری بودیم. لاریجانی با بیان اینکه مراوداتی بین اروپا و ایران در طول سالها وجود داشت گفت: اما موضوعاتی مانند حمله مغول‌ها به ایران رخ داد که شرایط را عوض کرد. لاریجانی با بیان اینکه در چند قرن اخیر، برخی حوادث، کشور ایران را متاثر کرد، گفت: حکومت‌های دیکتاتوری در دو سه قرن اخیر به ایران ضربه زدند، اینها دیکتاتوری‌هایی بودند که از سوی آمریکا و کشورهای غربی به کشور ایران تحمیل شدند. ایران از نظر نفت و گاز، یک کشور ثروتمند است و بیشتر فشارهای آمریکا و کشورهای غربی نیز به دلیل طمع به این ثروت‌های خدادادی بود. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک قرن اخیر، گرفتار یک نوع دیکتاتوری بدخیم شده بودیم که نتیجه آن مقداری عقب‌افتادگی علمی بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی 34 سال قبل دیکتاتوری شاه را که وابسته به آمریکا بود سرنگون کرد و دموکراسی را به وجود آورد. در انتخابات اخیر، 73 درصد مردم در رای‌گیری شرکت کرده‌اند که حاکی از رشد دموکراسی در کشور ایران است. وی افزود: آنچه مایه حیرت ایران است، این است که بسیاری از کشورهای غربی که باید از دموکراتیک شدن ایران حمایت کنند، در مقابل ایران ایستادند، اگر آمریکایی‌ها با ایران ستیز می‌کنند عجیب نیست زیرا ما یک حکومت وابسته به آمریکا را سرنگون کردیم اما وجه و دلیلی وجود نداشت که کشورهای اروپایی با ایران ستیزه‌جویی کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب ایران، انقلابی مردمی بود و مردم نیز در طول این 34 سال ایستادگی کردند، به مسئله هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: مسئله هسته‌ای ایران حرکت موفقی بود که غربی‌ها آن را دستاویزی برای ستیزه‌جویی قرار دادند. لاریجانی با اشاره به اینکه در 34 سال گذشته همیشه تحت تحریم آمریکایی‌ها بودیم، ادامه داد: تحریم، مشکلاتی را به وجود آورد اما فایده مهم آن این بود که ما روی پای خودمان ایستاده‌ایم، به بسیاری از تکنولوژی‌ها در زمینه‌های سدسازی، فولاد، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و پیشرفت در صنایع نظامی رسید‌ه‌ایم. وی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما این است که هم در سیاست خارجی مستقل باشیم و هم در فناوری روی پای خود بایستیم، تاکید کرد: امروز ایران قدرت تاثیر‌گذار در منطقه است و ما به دلیل استقلال سیاسی که داریم با جنگ‌افروزی در کشورهای منطقه از جمله افغانستان، لبنان و فلسطین مخالفیم و اینگونه اقدامات را عامل رشد تروریسم در منطقه می‌دانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهند اما در عمل به ترویج این پدیده کمک می‌کنند و این نشان می‌دهد که آنها به دنبال چیز دیگری هستند. لاریجانی با بیان اینکه زمان نظامی گری به سر آمده است، اظهار داشت: نسل جوان امروز ایران، سیاسی‌ترین نسلی است که در دو قرن اخیر وجود داشته است. وی همچنین به مسئله فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع اصلی این است که ملتی آواره شده و هر روز هم علیه آنها کشتار انجام می‌شود و ما این را ظلم می‌دانیم و هر جای دیگر دنیا که این ظلم صورت بگیرد با آن مخالف هستیم. لاریجانی رفتار‌های دوقطبی در صحنه بین‌المللی را قبیح دانست و تاکید کرد: با آنها گفته‌ایم سلاح هسته‌ای را خلاف می‌دانیم اما دانش هسته‌ای مربوط به همه کشورها است، اینها با ایرانی که اعلام می‌کند با سلاح هسته‌ای مخالف است و عضو ان.پی.تی است، ستیزه‌جویی‌ می‌کنند اما رژیم صهیونیستی را با 300 کلاهک هسته‌ای آزاد گذاشته‌اند. رئیس مجلس شورای اسلامی این رفتار دوگانه را باعث بی‌ارزش شدن نهادهای بین‌المللی و جنبه ابزاری پیدا کردن آنها دانست و اظهار داشت با این روش‌ها مخالفیم و روی مواضع خودمان ایستاده‌ایم. وی در خاتمه به مذاکرات با مقامات عالیرتبه صربستانی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این بحث و گفت‌وگوها سبب گسترش روابط دوجانبه ایران و صربستان در حیطه‌های گوناگون شود. * دیدار با رئیس‌جمهور صربستان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این سفر، با حضور در ساختمان ریاست جمهوری صربستان با تومیسلاو نیکولیچ رییس جمهور این کشور دیدار و درخصوص مسایل مهم دو کشور و موضوعات بین المللی گفتگو کرد. در این دیدار لاریجانی با اشاره به گسترش تروریسم در منطقه که به بهانه مبارزه با تروریسم شکل گرفته و توسط برخی کشورهای غربی حمایت شده است، گفت: ما در سوریه تلاش، کمک و توصیه کردیم تا دموکراسی تقویت شود ولی نه با گلوله، اسلحه. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع هسته ای ایران تصریح کرد: علیرغم تاکید ما مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و تحریم استفاده از سلاح هسته ای از جانب رهبر جمهوری اسلامی، باز به بهانه های مختلف در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای توسط ایران مخالفت می کنند. وی افزود: در حقیقت غربی ها مطمئن هستند که ایران بدنبال سلاح هسته ای نیست ولی نمی خواهند ایران به این فناوری دسترسی داشته باشد. تومیسلاو نیکولیچ رئیس جمهور صربستان نیز با اشاره به توطئه های آمریکا و غرب برای تجزیه کشورهای منطقه بالکان گفت: فشارهای گوناگونی به ما می آورند و به بهانه های مختلف برای کشورهای مستقل مزاحمت ایجاد می کنند. نیکولیچ تاکید کرد: تلاش ما ایجاد روابط قوی با دوستانمان است که ایران نیز یکی از دوستان خوب ما است. * رونمایی از نهج‌البلاغه به زبان صربی رییس مجلس شورای اسلامی در جریان این سفر، از یک جلد نهج البلاغه که توسط رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به زبان صربی تهیه شده بود، رونمایی کرد و ضمن تقدیر از دست اندرکاران تهیه این اثر ارزشمند، آن را اقدامی در جهت آشنایی و ترویج فرهنگ اسلامی در جوامع مختلف خواند.
*تشریح دستاوردهای سفر دو روزه به صربستان در فرودگاه بلگراد علی لاریجانی شامگاه روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه بلگراد که با حضور معاون رئیس پارلمان و رئیس گروه دوستی پارلمانی صربستان برگزار شد، گفت: در فرصت کوتاهی که در صربستان داشتیم مذاکرات موثری را با رئیس پارلمان، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور انجام شد. وی با بیان اینکه در این سفر صحبت های خوبی درباره همکاری دوجانبه مطرح شد،اظهار داشت: در این سفر علاوه بر گفت و گو درباره گسترش روابط پارلمانی و روابط اقتصادی، درباره مسایل مهم بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کردیم. وی با بیان اینکه ایران و صربستان در بسیاری از امورات نظراتی نزدیک به هم دارند، تصریح کرد: برداشت این است که برای ایجاد ثبات و امنیت در دنیای امروز دو کشور نگاه نزدیک به هم دارند. رئیس مجلس شورایاسلامی ادامه داد: در این سفر صحبت هایی که از سوی رئیس جمهور صربستان مطرح شد نکات مهمی در بر داشت و امیدواریم گروهایی که در سطح پایین تری هستند پیگیر موضوعات مطرح شده باشند، به همین دلیل از رئیس پارلمان صربستان برای حضور در ایران دعوت کردیم تا زمینه تکمیل موضوعات مطرح شده در این سفر فراهم شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه عملی مذاکرات برای گسترش روابط با صربستان، تاکید کرد: در این دیدارها درباره راهکارهای عملی گسترش روابط و همکاری ها صحبت شد که قرار است پیگیری شود. در ادامه این نشست کنستانتین آرسنوویچ معاون رئیس پارلمان صربستان گفت: با کمال افتخار باید اعلام کنم در این گفت و گوها درباره جزئیات همکاری به تفاهماتی رسیدیم . در ادامه این نشست میلان لاپچویچ رئیس گروه دوستی پارلمانی صربستان با جمهوری اسلامی ایران، با تشکر از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در این کشور، گفت و گوهای دو جانبه را سازنده و الهام بخش توصیف کرد و گفت: گروه دوستی پارلمانی صربستان - ایران همتایان خود در مجلس شورای اسلامی ایران را دعوت کردند تا با حضور در صربستان راهی برای توسعه همکاری های پارلمانی فراهم شود. لاپچویچ با بیان اینکه سطح روابط تجاری دو کشور ایران و صربستان سطح پایینی قرار دارد، تصریح کرد: باید برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و برای کسب ارتباط نحوه تصویب قوانین در صربستان و اتحادیه اروپا جلسات مشورتی داشته باشیم. وی ابراز امیدواری کرد که گروه های دوستی پارلمانی موتور توسعه روابط دو کشور در زمینه سیاسی و اقتصادی باشند. لاریجانی پس از این نشست مشترک که در فرودگاه بلگراد برگزار شد، برای حضور در یکصدوبیست و نهمین اجلاس بین المجالس جهانی، بلگراد را به مقصد ژنو سوییس ترک کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها