مجموعه توهين‌های مقامات آمريكايی به ايران / ادبياتی كه ديوار بي‌اعتمادی را بلندتر می‌كند

کد خبر: 299116

آمريكايي‌ها از ديرباز لحني خشن و ارعاب آميز عليه ايران داشتند و اين ادبيات كماكان از سوي بسياري از عناصر سياسي در ايالات متحده تكرار مي شود. كوچكترين ثمره اين توهين‌ها اين است كه افكار عمومي ايران در قبال اين موارد واكنش نشان مي‌دهند و كارشناسان سياسي مطرح مي‌كنند كه لااقل تا زماني كه اين لحن و ادبيات در قبال ايران ادامه دارد، شعار «مرگ بر آمريكا» نيز در برابر اين توهين‌ها در ايران طنين انداز مي‌شود.

مجموعه توهين‌های مقامات آمريكايی به ايران / ادبياتی كه ديوار بي‌اعتمادی را بلندتر می‌كند
سرويس سياسي «فردا»؛ مذاكره بر اساس اعتمادسازي مفهومي است كه امروز به صورت راهبرد اصلي در مذاكرات ايران و پنج قدرت جهاني داراي اهميت بسزايي است. از سوي ديگر احياي روابط ميان ايران و آمريكا كه يك سر اين مذاكرات است و نفوذ و تاثير زيادي در اين مذاكرات دارد، از جمله مسائلي است كه در اين مذاكرات از سوي هر دو طرف مورد بحث و بررسي قرار گرفت و ديداري 25 دقيقه اي در سطح وزاري خارجه انجام شد كه تاكنون مفاد و آنچه ميان طرفين در اين مذاكره رد و بدل شد ، محرمانه مانده است. اما پس از مذاكره دو طرف به اين موضوع اشاره داشتند كه لحن طرفين خوب و سازنده بود و با توجه به اين لحن اميد به ترميم روابط مي‌رود.سخنراني اوباما در سازمان ملل كه حدود 25 بار نام ايران را ذكر كرد نيز لحني مناسب داشت كه به اين اميدواري مي‌افزود.

با توجه به اينكه قدم اول در اعتمادسازي پيشروي در سطح مكالمات ميان طرفين است و هر چقدر لحن طرفين مناسبت‌تر و دوستانه تر باشد ديوار بي‌اعتمادي كوتاه‌تر مي‌شود، سفر نيويورك به عنوان يك امتياز مثبت در اين روند شناخته مي‌شد. اما به نظر مي‌رسد رفته رفته اين لحن تغييراتي داشته است و حتي در برخي از موارد به تهديد و توهين عليه ايران نيز انجاميد.

اين موضوع را البته مي توان در دو سطح مورد بررسي قرار داد. يك سطح كه مربوط به عناصر پشت پرده اين مذاكرات مي‌شود كه بيشتر در قالب لابي هاي تحت نفوذ صهيونيست‌ها كار مي‌كنند و گاها يا صهيونيست‌ها ميان آنها نفوذ دارند و يا اينكه جناح رقيب حزب حاكم يعني دمكرات‌ها هستند و از اين رو سعي دارند كه هم دولت را تحت فشار قرار دهند و هم اينكه معتقد به سياست يكجانبه و خشونت طلبانه عليه ايران هستند. از اين رو اين عناصر سياسي و نمايندگان كنگره آمريكا مخالف بحث مذاكره با ايران هستند و سعي در تشديد تحريم‌ها دارند كه مي‌توان به تشديد تحريم‌هاي نفتي توسط يكي از سناتورهاي آمريكايي به نام « رابرت منندز» اشاره كرد كه رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است و در نشست با کمیته امور عمومی لابی رژیم صهیونیستی (آیپک) در نیویورک اين طرح را ارائه كرده و خوستار توقف برنامه هسته‌اي ايران شده است.

اما از سوي ديگر خود مقامات دولت آمريكا نيز با توجه به پيشينه اي‌ كه دارند در اين زمينه دست به تهديد و ارعاب ايران زده‌اند و سخناني بيان كرده‌اند كه اصلا در سطح اجرايي قابل توجيه نيست. از اين نظر مي‌توان به سخنان اخير «وندي شرمن»، معاون وزير خارج و مسئول تيم مذاكر آمريكا اشاره كرد كه فريبكاري را بخشي از دي ان اي ايرانيان دانست و موج ضد آمريكايي ديگري را با اين سخنان در داخل ايران به راه انداخت. با كمي تعمل مي‌توان دريافت كه نمي‌توان انتظار داشت با كشوري كه لحني خشن دارد به پاي ميز مذاكره نشست و توافقي نيز در اين زمينه حاصل شود. رهبر معظم انقلاب نيز بارها در اين زمينه بيان داشته‌اند كه به مذاكرات خوش‌بين نيستند و از اين نظر نيز مي‌توان گفت كه عدم تغيير لحن آمريكايي‌ها در قبال ايران راه مذاكرات سازند را به ايران نشان نمي دهد.

آمريكايي‌ها از ديرباز لحني خشن و ارعاب آميز عليه ايران داشتند و اين ادبيات كماكان از سوي بسياري از عناصر سياسي در ايالات متحده تكرار مي شود. كوچكترين ثمره اين توهين‌ها اين است كه افكار عمومي ايران در قبال اين موارد واكنش نشان مي‌دهند و كارشناسان سياسي مطرح مي‌كنند كه لااقل تا زماني كه اين لحن و ادبيات در قبال ايران ادامه دارد، شعار «مرگ بر آمريكا» نيز در برابر اين توهين‌ها در ايران طنين انداز مي‌شود.

در اينجا براي نمونه به برخي از اين توهين‌ها كه در سال‌هاي متمادي مقامات بلند پايه آمريكايي‌ عليه ايران در سخنراني‌هايشان ادا كرده‌اند اشاره مي‌كنيم تا ضمن بررسي اجمالي در اين زمينه به سياست‌ها و ادبيات سالهاي نه چندان دور و امروز آمريكا اشاره‌اي كرده باشيم كه در ادبيات سران آمريكايي بسيار مشهود است.

توهین های مقام های امریکایی به ایران

* جک کین فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش امریکا روز 22 نوامبر 2011 (اول آذر 1390) در جلسه کنگره امریکا رسما خواستار ترور مقام های ارشد نظامی ایران شد.

* لری فرانکلین رییس میز ایران در پنتاگون در سال 2003 در شهریور 1389 در مقاله ای در فارین پالیسی فاش کرد بسیاری از آنچه در فتنه 88 در ایران اتفاق افتاد در واقع طراحی های دولت امریکا برای ایران بود که از سال 2003 انجام شده بود.

* وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و مسئول تیم امریکا در مذاکرات 1+5 با ایران در اکتبر 2013 با حضور در کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که عقیده دارد فریبکاری بخشی از DNA ایرانیان است.

* واین برگر وزیر خارجه اسبق امریکا زمانی گفته بود مشکل اصلی ملت ایران است نه دولتاین کشور و ریشه ملت ایران را باید کند.

* سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا در 24 اردیبهشت 1392 به صراحت اعلام کرد میان امریکا و اسراییل درباره ایران هیچ اختلافی وجود ندارد.

* باراک اوباما در 18 آبان 1390 اعلام کرد امریکا قصد دارد سنگین تحریم هایی را که تاریخ به یاد دارد علیه ایران وضع کند.

* دنیس راس دستیار باراک اوباما در 20 دی 1390: هیچ کس نباید تردید داشته باشد که امریکا آماده حمله به ایران است.

* جرج بوش در 25 اردیبهشت 1387 در سخنرانی در کنست اسراییل ایران را «تنها بانی تروریسم» در جهان خواند.

* بوش در 25 مهر 1386: امریکا آماده است در مقابل ایران و درحمایت از اسراییل جنگ جهانی سوم را به راه بیندازد.

* سناتور باراک اوباما (قبل از ریاست جمهوری ) در سخنارنی در مقابل آیپک به تاریخ 11 اسفند 1385: دولت ایران یک دولت نفرت انگیز است.

* کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا روز 28 بهمن 1384 ایران را مرکز دیکتاتوری در جهان خواند.

* ریچارد پرل، مقام ارشد پنتاگون در آبان 1382 می گوید سیاست تغییر رژیم ایران برای همیشه در دستور کار امریکا باقی خواهد ماند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها