تسلیحات موشکی ایران موازنه‌ منطقه‌ را برهم می‌زند/علت تلاش غرب برای‌ وارد كردن موضوع‌ تسليحات‌ موشكی‌ ايران در پرونده هسته‌ای‌

کد خبر: 329596

کارشناسان عقیده دارند که اگر این دو اتفاق رخ بدهد و اگر سامانه های اس-300 و اس-400 نهایتا به ایران منتقل شود، معادله موشکی در منطقه خاورمیانه کاملا جابجا خواهد شد. ایران اکنون مطابق ارزیابی های اطلاعاتی امریکا دارای قوی ترین توان تهاجمی موشکی در خاورمیانه است و افزده شدن یک توان دفاع موشکی قدرتمند به آن، عاملي براي تغيير جدي موازنه موشكي اين منطقه است.

تسلیحات موشکی ایران موازنه‌ منطقه‌ را برهم می‌زند/علت تلاش غرب برای‌ وارد كردن موضوع‌ تسليحات‌ موشكی‌ ايران در پرونده هسته‌ای‌
سرويس سياسي «فردا»؛ رسانه‌هاي ر‍ژيم صهيونيستي اينبار در حركتي مذبوحانه به دنبال ايجاد يك موج خبري منفي عليه جمهوري اسلامي ايران هستند. ر‍ژيم صهيونيستي كه در موارد مختلف سعي كرده اتهاماتي را به ايران وارد سازد اينبار در يك سناريويي جديد اعلام كرده كه كشتي حامل موشك‌هاي ايراني به مقصد غزه توسط اسرائيل توقيف شده است. نتان ياهو كه شهرت بسزايي در كشف بمب‌هايي ايراني دارد! در معركه اي مضحك با برپایی یک کنفرانس خبری در کنار کشتی توقیف شده در دریای سرخ اظهار کرد: «کشورهای غربی نباید از ایران درباره حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای فریب بخورند.» به نظر مي‌رسد كه هدف اصلي رژيم صهيونيستي به نوعي اعلام هشدار به كنگره آمريكا براي جلوگيري از به ثمر نشستن مذاكرات هسته اي ايران باشد. نخست وزير رژيم صهيونيستي همواره پس از شكل‌گيري توافق ژنو تلاش كرده است كه از ايجاد يك رابطه ديپلماتيك میان ایران با اتحاديه اروپا جلوگيري كند. اين درحالي است كه تحركات سياسي نخست وزير اسرائيل همواره با بي اعتنايي غرب مواجه شده است و اينبار نيز نتانياهو سعي دارد تا با طرح ادعاي واهي كشف موشك هاي ايراني توجه كشورهاي غربي را به اين مساله جلب نمايد. از سوي ديگر طرح مساله موشك هاي ايراني از سوي غرب و اينك سناريوي موشكي اسرائيل موضوعي است كه به شدت با هم همپوشاني دارد. مساله موشك‌هاي ايراني موضوعي است كه همواره اسرائيل با هراسي مشهود از آن سخن گفته است و به نظر مي رسد كه غرب سعي دارد براي رضايت اسرائيل موضوع موشك هاي ايراني را در پرونده هسته اي ايران بگنجاند. دور از ذهن نیست که شكست سامانه دفاع موشكي «گنبد آهنين»‌ بر شدت هراس اسرائيل از موشك‌هاي ايراني افزوده باشد. بسياري از كارشناسان سياسي و امنيتي مطرح كرده اند كه سامانه دفاع موشكي فوق يك كلاهبرداري بزرگ بوده است زيرا زماني كه يك موشك قسام نياز دارد تا به شهرك «سديروت» برسد فقط 14 ثانيه است اما سامانه دفاع موشكي «گنبد آهنين» مدت زماني كه نياز دارد تا هدف را شناسايي كند و اقدام به شليك كند، 15 ثانيه است. از اين رو اين سامانه دفاع موشكي محكوم به شكست است.
از سوی دیگر اقدام ايران جهت تجهيز خود به انواع تسليحات موشكي يك اقدام قانوني براي حفظ استقلال و امنيت ملي خود است و به موازنه همين موضوع شاهد تجهيز كشورهاي غربي به انواع تسليحات موشكي دوربرد هستيم. از اين رو اينكه غرب بخواهد ايران را در اين زمينه تحت فشار قرار بدهد يك مساله كاملا غير قانوني است و قادر به چنين كاري نيست. اما همواره غرب سعي داشته است كه در جهت خلع سلاح موشكي ايران حركت كند و بدين منظور همواره موضوع ساخت سلاح هسته‌اي و ساخت موشك‌هاي دوربرد را به عنوان يك موضوع مشترك در قبال پرونده هسته‌اي ايران مطر ح كرده است. تحركات اخير نيز نشان مي‌دهد كه غرب بر روي اين موضوع به طور وي‍ژه سرمايه گذاري كرده است. عدم اشراف غربی ها به توان موشكي ايران نيز يكي ديگر از مسائلي است كه مقامات این کشورها را بر آن داشته است که با وارد كردن مساله تسليحات موشكي ايران در پرونده هسته ای کشورمان از چند وچون آن آگاه شوند. در حوزه های گوناگون مثل پیشرفت برنامه های تحقیقاتی ایران، دقت و قدرت تخریب موشکهای ایرانی، تعداد آنها، سیلوهای زیرزمینی و پرتابگرهای متحرک و در بسیاری دیگر از مولفه ها شاهد این نکته هستیم که طرف غربی نتوانسته است به یک تخمین صحیح از توانایی های ایران دست یابد. همين موضوع سبب بازدارندگي و انفعال غرب در مورد تسليحات موشكي ايران شده است و كنجكاوي آن را براي پي بردن به اين موضوع دوچندان كرده است.
جالب اينجاست كه گزارش‌هاي حاصله از انديشكده هاي مختلف آمريكايي نشان از بررسي وي‍ژه آمريكا در مورد توان موشكي ايران دارد. در گزارش‌هايي كه اين انديشكده ها از تجهیزات موشكي ايران تهيه كرده‌اند، دو نكته اساسي وجود دارد. يك اينكه غرب از توان موشكي ايران و دقت آنان حيرت كرده و كنجكاوانه در پي كسب اطلاعات بيشتر از تسليحات موشكي ايران است و از سوي ديگر هراس غرب پس از جنگ 33 روزه حزب الله لبنان و 22 روزه حماس بيشتر شده است؛ چراكه اين سئوال در ذهن آنان ايجاد شده است كه چگونه نیروهایی همچون حزب الله لبنان و حماس با استفاده از نیروی موشکی که در مقایسه با ایران بسیار کوچکتر و کم توان تر است، توانستند به موازنه نظامی با اسراییل دست یابند و خصوصا از لحاظ روانی جوی از ترس و وحشت را در سرزمین های اشغالی ایجاد کنند و اين موضوع براي آنان اين سئوال را بوجود آورده است كه به واقع توان موشكي ايران به چه اندازه است و اگر چيزي كه آنها از آن هراس دارند وجود دارد شاهد بر هم خوردن معادلات منطقه‌اي در اين زمينه هستیم و همواره اسرائيل بايد در هراس نابودي با موشك‌هاي ايراني به خود بلرزد. البته جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه همواره مطرح كرده است كه هراسي كه كشورهاي غربي بر دل كشورهاي منطقه در برابر ايران مي اندازند واهي است و ايران هيچگاه به قصد تعدي و تعرض به خاك كشورهاي ديگر خود را تجهيز نمي كند.اما به هر جهت اسرائیل از این مقوله مستثناست و سعی دارد هراس خود را به یک هراس مشترک در میان کشورهای منطقه بدل سازد و هزینه مقابله با ایران را با این کشورها تقسیم کند.
مضاف بر اين موارد معادلات منطقه اي بخصوص در سوريه نيز بر نگراني هاي موشكي غرب و اسرائيل افزوده است. دو احتمال در اين زمينه وجود دارد كه خوشايند غرب نيست و مي‌تواند توازن موشكي خاورميانه را به طور كل به نفع محور مقاومت تغییر دهد. نخستین احتمال این است که روسیه سیستم های دفاع موشکی اس-300 یا اس-400 را در اختیار سوریه قرار بدهد. به نظر می رسد پوتین اخیرا دستورات مهمی در این باره صادر کرده است. برخی کارشناسان می گویند موفقیت های پی در پی میدانی ارتش و مردم سوریه در مقابل تروریست ها و ضربات مهلکی که اخیرا به جبهه النصره وارد شده، انگیزه های روسیه را برای کمک به سوری ها مضاعف کرده است.
دومین احتمال این است که نسل جدیدتری از موشک های زمین به زمین و سلاح های ضد هوایی به حزب الله منتقل شود. نگرانی آشکار اسراییل از تسلیح بیشتر حزب الله، انگیزه های طرف های مختلف برای تسریع این کار را جدی تر کرده است. حزب الله اکنون از سامانه های پدافند هوایی برخوردار است اما هنوز به سامانه های دفاع موشکی و رهگیرها مجهز نشده است و به نظر می رسد سناریوی جدید اسرائیل بیشتر برای جلوگیری از این موضوع است. کارشناسان عقیده دارند که اگر این دو اتفاق رخ بدهد و سامانه های اس-300 و اس-400 نهایتا به ایران منتقل شود، معادله موشکی در منطقه خاورمیانه کاملا جابجا خواهد شد. ایران اکنون مطابق ارزیابی های اطلاعاتی امریکا دارای قوی ترین توان تهاجمی موشکی در خاورمیانه است و افزده شدن یک توان دفاع موشکی قدرتمند به آن، عاملي براي تغيير جدي موازنه موشكي اين منطقه است. از همين روست كه سناريوي اسرائيل براي خلع سلاح موشكي ايران كليد خورده است و غرب تاكيد دارد كه برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران در دستور كار مذاكرات گام نهايي قرار گيرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها