شایعه کودتا در پاکستان قوت گرفت

کد خبر: 366054

علیرغم اظهارات رئیس ستاد ارتش پاکستان مبنی بر حمایت از دموکراسی در این کشور، نشست محرمانه ۵ فرمانده ارشد ارتش پاکستان در شهر «راولپندی»، شایعه‌های کودتا در پاکستان برای براندازی حکومت «نواز شریف» تقویت کرد.

تسنیم: اظهارات رئیس ستاد ارتش پاکستان مبنی بر حمایت از دموکراسی در این کشور، نشست محرمانه 5 فرمانده ارشد ارتش پاکستان در شهر «راولپندی»، شایعه‌های کودتا در پاکستان برای براندازی حکومت «نواز شریف» را تقویت کرد.

هفته‌ها تظاهرات ضد دولتی در پاکستان برای متقاعد کردن 5 فرمانده ارشد ارتش این کشور کافی بود که برای اجبار نواز شریف به استعفا وارد عمل شوند.

یکی از وزیران نزدیک به ارتش پاکستان که نخواست نامش فاش شود، گفت: جنرال‌های ارشد ارتش این کشور در روزهای پایانی ماه آگوست در پادگان «گریسون» در شهر «راولپندی» دیدار کردند.

وی افزود: جلسه محرمانه 4 ساعته سران ارتش پاکستان ممکن است بار دیگر فرآیند دموکراسی این کشور را به خطر اندازد زیرا به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد مداخله نظامی را دارند.

پاکستان از جمله کشورهایی است که انتقال قدرت در آن بیشتر از طریق مداخله نظامی انجام می‌شود.

«راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان، با رد تصمیم‌های سران ارتش مبنی بر مداخله نظامی در اوضاع این کشور گفت: اکنون زمان مناسب برای براندازی «حکومت نواز شریف» نیست و بحران‌های این کشور باید از طریق دیپلماسی حل شود نه از طریق نظامی.

پس از اظهارات رئیس ستاد ارتش پاکستان، ارتش این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دموکراسی حداقل در شرایط کنونی این کشور متعهد خواهد ماند.

این وزیر پاکستانی فاش کرد: 5 جنرال ارشد ارتش این کشور در تلاش‌ هستند که ارتش «نقش فعال‌تری» در حل بحران‌های سیاسی-امنیتی پاکستان داشته باشد.

وی به نقل از فرماندهان ارتش پاکستان افزود: زمان انفعال ارتش در اوضاع کشور به سر آمده است.

2 منبع ارتش پاکستان که نامشان فاش نشده نیز اظهارات وزیر این کشور را تأیید کردند.

یک منبع امنیتی پاکستان اعلام کرد: «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش این کشور تمایلی برای دخالت نظامی در کشور ندارد و توافق سیاسی را بهترین راه حل برای بن‌بست‌های سیاسی-امنیتی این کشور می‌داند.

دفتر رسانه‌ای ارتش پاکستان با تأیید نشست روز گذشته فرماندهان ارتش این کشور از فاش کردن جزئیات این نشست خودداری کرد.

«خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان، به رویترز گفت: ارتش این کشور یک «نهاد منسجم و یکپارچه» است و برنامه یا خبری که از این نهاد منتشر می‌شود نتیجه یک ایده و نظر می‌باشد و ما از دموکراسی در جامعه این کشور حمایت می‌کنیم.

اظهارات «راحیل شریف» که ارتباطی هم با نواز شریف ندارد نشان می‌دهد که زمان برکناری وی از راس حکومت پاکستان نرسیده است.

نواز شریف اگر نتواند حمایت ارتش پاکستان را به‌دست آورد و تظاهرات‌های احزاب مخالف دولت را کنترل کند به یک مقام ضعیف در این کشور تبدیل خواهد شد.

یکی از مقامات دولت پاکستان گفت: ارتش پاکستان به «نواز شریف» اطمینان داده‌ که مداخله نظامی برای برکناری وی صورت نمی‌گیرد اما نخست‌وزیر این کشور نیز باید حوزه فعالیتی ارتش را گسترده‌تر کند.

براساس توافق نواز شریف با ارتش پاکستان، نخست‌وزیر این کشور در خصوص مقابله با طالبان، جنگ علیه هند و تعیین نقش پاکستان در مسائل جاری افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور باید تابع تصمیم‌های فرماندهان ارتش پاکستان باشد.

گفته می‌شود، موضع محتاطانه رئیس ستاد ارتش پاکستان می‌تواند با حمایت‌های وی از نخست‌وزیر این کشور برگردد.

فرماندهان ارتش پاکستان که تحت امر «راحیل» هستند از فرمانده قبلی ستاد ارتش این کشور باقی مانده‌اند اما این 5 فرمانده ارشد ارتش که اصرار بر مداخله نظامی در این کشور دارند تا ماه آینده بازنشسته می‌شوند و رئیس ستاد ارتش پاکستان می‌تواند خودش جایگزین افراد را تعیین کند.

یک منبع در وزارت دفاع پاکستان اعلام کرد: تصور مداخله نظامی توسط ارتش این کشور نیز سخت است، زیرا «راحیل» 100 درصد حمایت فرماندهان ارشد ارتش را جذب نکرده است.

3 منبع آگاه در دولت پاکستان فاش کردند: «ظهیرالاسلام» رئیس سازمان اطلاعات این کشور (ISI)، یکی از کسانی است که به دنبال براندازی حکومت نواز شریف است.

این منابع افزودند: برخی از عوامل درون سازمان ISI هستند که با حمایت عمران خان به دنبال استعفای نخست‌وزیر پاکستان هستند.

یکی از مقامات ISI در این زمینه گفت: ادعای دخالت این سازمان در درگیری‌های علیه دولت، یک ادعای بی‌پایه و اساس است اما کسی دولت پاکستان را نیز حمایت نخواهد کرد.

در ابتدای به قدرت رسیدن نواز شریف کسی فکر نمی‌کرد که وی این‌چنین مشکل ساز شود اما پس از محاکمه کردن «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور پیشین این کشور، تنش‌ها در این کشور آغاز گردید.

نخست‌وزیر پاکستان گسترش روابط تجاری با هند، متقاعد کردن افغانستان مبنی بر مداخله نکردن این کشور در مسائل داخلی افغانستان و حل اختلافات با طالبان را از مهم‌ترین اهداف دولت خود اعلام کرده بود.

اما مواضع محتاطانه ارتش پاکستان کار نواز شریف برای برقراری روابط تجاری با هند را به چالش کشاند.

یکی از مقامات دولتی پاکستان اظهار داشت: نواز شریف بزرگترین بازنده اوضاع پاکستان است؛ «شایعه کودتا» اولین انتقال دموکراتیک قدرت در پاکستان را به شدت تهدید می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها