عاشورای پر حادثه در عربستان/ چرا «خوجه» برکنار شد؟!

کد خبر: 377731

افکار عمومی عربستان سعودی شبکه های وهابی را عامل بوجود آورنده این جنایات می دانند چراکه شبکه های مذکور همواره در حال تکفیر شیعیان و توهین به آنان هستند. در این میان شهروندان سعودی با فتنه انگیز نامیدن این شبکه ها تبلیغات سوء وهابیون را عاملی تحریک آمیز برای جنگ مذهبی و کشتار شیعیان قلمداد می کنند.

عاشورای پر حادثه در عربستان/ چرا «خوجه» برکنار شد؟!
سرویس سیاسی « فردا»؛ بعد از حمله تروریستی روزدوشنبه به عزاداران حسینی در عربستان که طی آن تعدادی از شهروندان شیعه در این کشور به شهادت رسیدند موجی از انتقادات به سمت شبکه‌های وهابی و تفکیری روانه شده است. افکار عمومی عربستان سعودی این شبکه ها را عامل بوجود آورنده این جنایات می دانند چراکه شبکه های مذکور همواره در حال تکفیر شیعیان و توهین به آنان هستند. در این میان شهروندان سعودی با فتنه انگیز نامیدن این شبکه ها تبلیغات سوء وهابیون را عاملی تحریک آمیز برای جنگ مذهبی و کشتار شیعیان قلمداد می کنند.
یکی از این شبکه‌های فتنه گر، شبکه وهابی وصال است. این شبکه شیعیان را رافضی می نامد و به طور شبانه روز در حال نفرین شیعیان و تحریک افکار عمومی برای به قتل رساندن آنان است. جالب اینجاست که این مساله نه تنها مورد انتقاد افکار عمومی عربستان قرار گرفت بلکه به دنبال جنایتی که روز عاشورا در روستای «دالو» در استان الاحساء در شرق عربستان رخ داد و در آن تعدادی از شهروندان عربستانی و دو تن از نیروهای امنیتی در عملیات تعقیب مجرمان کشته شدند، دفتر شبکه ماهواره‌ای «وصال» به دلیل برنامه‌های تحریک آمیز ضد شیعه بسته شد. این نشان دهنده آن است که حتی مقامات آل سعود نیز نسبت به تبلیغات و فعالیت مخرب وهابیت در این کشور آگاه هستند اما موضوع قابل تامل این است که بعد از این اقدام وزارت کشور، وزیر از سوی حکومت آل سعود برکنار می شود. در این زمینه خبرگزاری عربستان (واس) اعلام کرد که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور امروز (چهارشنبه) با صدور فرمانی، "عبدالعزیز خوجه" وزیر فرهنگ و رسانه را عزل کرد. در فرمان پادشاه عربستان آمده است که خوجه به درخواست خودش برکنار شد، و محمد حجار وزیر امور حج به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی منصوب شد. این درحالی است که فرمان عزل خوجه چند ساعت پس از بسته شدن دفاتر شبکه وصال در عربستان صادر شد. خوجه در صفحه شخصی خود در تویتر اعلام کرده بود که دفاتر شبکه وصال را بسته است و پخش برنامه های این شبکه را قطع کرده است. آل سعود همواره به حمایت از وهابیت پرداخته است و گفته می شود که لابی وهابی در زمینه اتخاذ تصمیمات مهم در این کشور نقش مهمی دارد. در این میان عزل خوجه، وزیر کشور سابق عربستان درست بعد از اقدام تروریستی و بستن شبکه وهابی وصال دو موضوع مهم را در ذهن متبادر می سازد. اول اینکه عربستان سعودی با این اوصاف خود به عنوان کشوری که بسیار مستعد خشونت و پرورش تروریزم است شناخته می شود که این حادثه زنگ خطر جدی در این کشور را به صدا در آورد. دوم اینکه برکناری جوخه این پیام را می رساند که وهابیت با توجه به آثار مخربی که دارد چقدر در تصمیمات سران این کشور اثرگذار است که این موضوع در طولانی مدت می تواند به ضرر این کشور و امنیت آن تمام شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها