خبر روحانی درافتتاح‎خط‎آهن‎ایران–ترکمنستان

کد خبر: 383635

سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مراسم افتتاح خط آهن ایران–ترکمنستان-قزاقستان آغاز شد

تسنیم:حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دقایقی پیش در مراسم افتتاح خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار داشت: مراسم امروز یک مراسم تاریخی و به یاد ماندنی برای کشورهای منطقه به‌ویژه 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران است، باید امروز مسرت وصف‌ناشدنی خودم را از طرف خودم، ملت بزرگ ایران و ملت‌های منطقه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان ابراز کنم.

رئیس‌جمهور افزود: ما 3 کشور گرچه از لحاظ سیاسی دارای استقلال کامل و دارای نظام خواست حکومتی و حقوقی خود هستیم، اما از لحاظ تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آن‌چنان به هم نزدیک هستیم که شاید نظیر این وحدت و اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف پیدا کرد و این زیربنا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: ملت‌های ما از ما می‌خواهند که شرایط را آن‌چنان مهیا کنیم تا روابط مختلف ملت‌ها و دولت‌های این منطقه و به ویژه این 3 کشور همسایه که هر 3 در کنار دریای زیبای خزر حضور دارند، به هم نزدیک‌تر و پیوسته‌تر شود.

وی ادامه داد: مردم از ما می‌خواهند راحت‌تر به کشورهای یکدیگر رفت‌ و آمد کرده و کالای آن‌ها مناسب‌تر به دست کشورهای دیگر برسد. ارتباطات را آن‌چنان توسعه دهیم تا شرایط برای همکاری‌های مختلف 3 ملت بزرگ ایران، ترکمنستان و قزاقستان را نزدیک‌تر کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: این راه‌آهن امروز نه تنها 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم متصل کرده‌ بلکه وسیله‌ای خواهد بود که راحت‌تر این 3 کشور به خلیج‌فارس، به دریای عمان، به کشورهای شرقی منطقه، چین، روسیه، ترکیه، اروپا و به مدیترانه نزدیک و نزدیک‌تر شوند.

وی با بیان اینکه قدم مهمی امروز برداشته شده اما قدم پایانی نیست، گفت: این قدم‌های اولیه ما است که باید این قدم‌ها را تکمیل کنیم. راه آهنی که امروز متصل می‌شود توان این را دارد که میلیون‌ها تن بار را در طول سال یا هزاران مسافر را در طول سال جابه جا کند، اما ما باید درعین حال این ظرفیت را از لحاظ کالا و مسافر توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: باید نیازی که این سه کشور دارند، راه‌آهنی که می‌‌تواند کشور‌های بزرگی مانند چین، روسیه، ترکیه، پاکستان و عراق را از طریق خلیج فارس و دریای عمان به دیگر کشورهای متصل کند، امروز برای ما اهمیت فراوانی دارد، باید این ظرفیت را بالا ببریم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ایران آمادگی دارد در مرحله دوم با همکاری دو کشور این ظرفیت را بالاتر ببرد؛ این راه‌آهن را به نقاط جدیدتری متصل کند. به زودی و در سال‌های آینده این راه‌آهن به دریای عمان متصل می‌شود که این دسترسی جدیدی را به کشور‌های بزرگ منطقه فراهم خواهد آورد.

وی ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که باید کاری کنیم انتقال کالا بین کشورها ارزان‌تر و همکاری اقتصادی بین کشورها باصرفه‌تر باشد. همچنین در کنار اقدامی که برای احداث خط ریلی انجام شد باید در زمینه جاده و کشتیرانی آن‌چنان بهتر و موثرتر بین کشورهای دریای خزر گسترش دهیم که شرایط اقتصادی را برای توسعه فراهم کنیم.

وی گفت: ما می‌توانیم از این طریق، کشورهای عضو سازمان اکو را به کشورهای عضو سازمان شانگهای متصل کنیم و شرایط را حتی برای انتقال انرژی و مواد نفتی آماده کنیم؛ امروز روز مسرت‌بخشی برای کشورهای منطقه بوده و آغازی برای ارتباطات نزدیک‌تر است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: این راه‌آهن زمینه‌ای است تا در کنار آن اقدامات موثر دیگر، برای رفت و آمد مسافران، تسهیل روادید بین تجار و مردم کشورهای منطقه، ایجاد مقررات برای حمل و نقل راحت‌تر و سریع‌تر انواع کالاها را فراهم کنیم و نیز شرایط بهتری برای اقتصاد خودمان، منطقه و در نهایت برای رفاه مردم خود و منطقه فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای نزدیک‌شدن پیوند کشورها به یکدیگر تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که روابط کشورها به هم نزدیک‌تر شود، باید توجه داشت که توسعه کشورهای همسایه، توسعه یکدیگر است؛ امنیت ما امنیت یکدیگر است و ثبات ما ثبات یکدیگر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها