اظهارات روحانی در جمع علما و نخبگان

کد خبر: 388225

حجت الاسلام حسن روحانی چهارشنبه شب در دیدار با علما، ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان خراسان جنوبی در بیرجند اظهارکرد: بسیار خوشحال و مسرورم که خداوند این توفیق را به من و هیئت همراه داد تا در محضر علما بزرگان فرهیختگان و جامعه ایثارگران باشم.

مهر: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: کار اصلی آبادانی استان از طریق جذب سرمایه و کارآفرینی باید شکل گیرد.

حجت الاسلام حسن روحانی چهارشنبه شب در دیدار با علما، ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان خراسان جنوبی در بیرجند اظهارکرد: بسیار خوشحال و مسرورم که خداوند این توفیق را به من و هیئت همراه داد تا در محضر علما بزرگان فرهیختگان و جامعه ایثارگران باشم.

وی افزود:ماه ربیع المولود است و روز آغاز این ماه مصادف است با روز هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام از مکه به مدینه؛ حرکتی که آغازش با ایثا و فداکاری همراه بود و تا پایان این راه با فداکاری و ایثار به اهداف بلندش نائل شد.

حجت الاسلام روحانی گفت: بعضی ها آمده اند تا صدایی را بشنوند و دعوتی را ببینند و به سمت جهاد و فداکاری حرکت کنند که آنها جزو افرادی بوده که خداوند آنها را دعوت به ایثار و فداکاری کرده است.

رئیس جمهور بیان کرد: بعضی ها در بازاری حرکت می کنند که ندای حق را شنیده، پاسخ داده و آماده ایثار و فداکاری شده اما برخی خود داوطلبند.

حجت الاسلام روحانی به حادثه لیله المبیت اشاره کرد و ادامه داد: حضرت علی(ع) نمونه بارز انسانهای ایثار و فداکاری بوده و با افتخار و داوطلبانه با یک دنیا ایثار وفداکاری آماده شهادت شد.

وی تصریح کرد: همه چیز از آمادگی برای ایثار و فداکاری شروع شده و اگر ما آماده شده ایم برای وطن و سرزمین مان فداکاری کنیم، آنوقت هجرت از نقطه آبی به اوج توسعه است و با ایثار و فداکاری حرکت به سمت نقطه اوج امکانپذیر است.

رئیس جمهور بیان کرد: اگر کشور دارای استقلال، عزت و عظمت است و جایگاه ویژه در منطقه دارد از برکت خون شهدا و مدد علما بوده است.

وی گفت: فداکاری در مسیر فرهنگ و حرکت جامعه به سمت تلاش و کوشش با بیان و قلم؛ و ایثار و فداکاری با جان و سراسر زندگی است.

روحانی بیان کرد: دولت در این ۱۶ ماه اگرچه قدمهایی برای خانواده ایثارگران برداشته اما جای تردیدی نیست که هرکاری برای آنها انجام دهیم هدیه بسیار کوچکی است.

وی با بیان اینکه خانواده شهدا و ایثارگران عزیزترین فرد خانواده را فدای انقلاب و مملکت کرده اند، افزود: آنها کشور را از توطئه ای بزگ نجات دادند و امروز برای ادامه راه نیاز به فداکاری و ایثار و حرکت اندیشمندان، دانشمنمدان و علما داریم.

رئیس جمهور عنوان کرد: به حضور نخبگان در صحنه توسعه کشور نیاز داریم و کاش می شد همه مطالبات مردم در کشور جامه عمل می پوشید اما همواره می دانیم توان و امکانات کشور محدود و دولت به عنوان خدمتگزار در چارچوب قوانین و مسیر اقتدار و توسعه حرکت می کند.

کار اصلی برای توسعه کشور به دست مردم است

وی کار اصلی برای توسعه کشور را به دست مردم دانست و با اشاره به شورای توسعه و سرمایه گذاری استان گفت: این شورا، نقطه شروع صحیح حرکت برای توسعه این استان است.

رئیس جمهور بیان کرد: هر استان ظرفیت ها و محدودیت هایی دارد که خراسان جنوبی از استانهای دارای پتانسیل بالایی است.

وی بیان کرد: اینجا انار، نرگس، زغفران و ... می بینیم اما استعداد این استان بالاتر از این حرفها بوده و استعداد پرورش بسیاری از داروهای گیاهی را و بسیاری از مواد غذایی را برای صادرات دارد.

روحانی گفت: استان دارای ظرفیت خوبی در کشاورزی، معادن و جایگاه استراتژیک به لحاظ مرزی بودن داشته که از کریدورهای اصلی ترانزیت جنوب به شمال بوده و می تواند این استان در مسیر این کریدور قرار گیرد.

وی یکی از کریدورهای بسیار مهم در کشور را اتصال چابهار به بیرجند دانست و گفت: انشاالله از امسال که بودجه ای برای راه آهن در بودجه ۹۴ قرار دادیم، آغازی برای حرکت راه آهن از چابهار به سمت بیرجند و اتصال به راه آهن سراسری و اتصال کریدور جنوب به شمال خواهد بود.

نخبگان طراح برنامه های استان باشند

روحانی با بیان اینکه ما باید از استعدادهای استان بهره برده و نخبگان باید طراح برنامه های استان باشند، گفت: معمولا نگاه به دولت برای انجام کار در استانها است اما شما بهتر از ما از ظرفیت ها و امکانات کشاورزی، صنعتی و ... آگاهید لذا مسئولان باید مشوق نخبگان بوده و با برگزاری جلسات متعدد از افراد صاحب تجربه بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه تنها داشتن مدرک مهم نیست بر استفاده از تجارب افراد تاکید کرد و افزود: افرادی نخبه و بااستعدادی در استان هستند که قدرت طراحی و توان حل و فصل مشکلات را داشته و باید مطالبات استان به صورت اجرایی و عملی پیگیر شود.

در مطالبات باید توان و امکانات دولت و استان مدنظر قرار گیرد

روحانی بیان کرد: مردم بهترین زندگی، فرهنگ، جامعه، محیط زیست، امکانات استفاده از نعمت آب، فعالیت معادن استان، فعال شدن راهها و ... را می خواهند اما توان و امکانات دولت و استان را باید مدنظر قرار دهیم.

روحانی بیان کرد: البته در همه استانهای کشور تمام توان بکارگیری شده تا همه طرحهای عمرانی استانها و تمام بودجه عمرانی مصوب شده برای استان را تخصیص، اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: تاکنون ۹۴ درصد بودجه عمرانی استان را اجرایی کردیم و امید است تا پایان سال هر میزان مقدور باشد اجرایی شود که هرچند این رقم در سالهای گذشته سابقه نداشته است.

رئیس جمهور گفت: در بودجه عمرانی کل کشور نیز ۶۷ درصد در کشور اختصاص داده شده که نسبت به سال قبل بی سابقه بوده است.

وی بیان کرد: برای این سفر در حدی که در توان است در تهران جلسات متعدد کارشناسی انجام شده و فهرستی از کارهای قابل اجرا در شورای اداری بیان خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه استان ویژگی های خاص خود را دارد، افزود: اما در عین حال کار اصلی آبادانی استان از طریق جذب سرمایه و کارآفرینی باید شکل گیرد که در این راستا همه باید تلاش کنند تا افراد استاین و خارج از استان را برای سرمایه گذای جذب کرد.

چرخش دانشگاهها، علما و فضای علمی به سمت بومی گرایی و نیازهای استان

وی بر جذب گردشگر، کارآفرین و سرمایه گذار در استان تاکید کرد و گفت: دانشگاهها، علما و فضای علمی باید به سمت بومی گرایی و نیازهای استان چرخش کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه معادن، گردشگری، صنایع دستی، صنایع مواد غذایی باید دانشگاهها پاسخگوی استان به عنوان اولویت خود باشند، گفت: باید در دانشگاه بیرجند رشته هایی مرتبط با توسعه استان دنبال شود.

روحانی گفت:علما باید نقایص احتمالی استان را دنبال کنند که الحمدالله وحدت و اتحاد بین مردم، شیعه و سنی و شهرستانهای استان وجود دارد که این امر موجب برکت فراوان است.

وی گفت: هرچه وحدت و انسجام بیشتر باشد خداوند نیز به ما مهربان خواهد بود و برکاتش شامل حالمان می شود.

روحانی افزود: بنابراین باید با وحدت و انسجام بیشتر زمینه رشد و توسعه استان فراهم شود که دولت هم در خدمت شما خواهد بود و ما مصوبات خود را دنبال و مسئولان استانی نیز مصوبات را پیگیری کنند تا وعده ها محقق و اجرایی شود و بتوانیم شاهد استانی آباد و سرزنده تر از حیث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها