خبرنوبخت‌ازحمایت‎مالی‌دردیجیتال‌سازی‌اسناد

کد خبر: 416242

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اطمینان داد که سازمان متبوعش آماده ارائه هرگونه کمک از جمله منابع مالی برای طرح ارائه شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خصوص دیجیتال سازی اسناد است.

مهر: محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صبح امروز شنبه ۱۹ اردیبهشت در مراسم روز ملی اسناد و میراث مکتوب که در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد ابتدا با اشاره به همزمانی این روز با برگزاری مراسم روز پیروزی در پاریس که وزیر امور خارجه آمریکا هم در آن حضور داشت گفت: جشن روز پیروزی در میدان شانزه لیزه و به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم که ۶ سال از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ به طول انجامید و در واقع تکرار یک جنگ چهارساله دیگر یعنی جنگ جهانی اول از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ بود، است. در این دو جنگ بیش از ۱۸۰ میلیون نفر کشته، زخمی و مفقود شدند .

وی ادامه داد: اروپا این اقدام وحشیانه را در دوره پست مدرنیسم تجربه کرد که در آن ۱۸۰ میلیون انسان همدیگر را پاره پاره کردند. دیروز شبکه های تلویزیونی سربازان جنگ جهانی دوم را نشان می داد که در برابر دوربین های تلویزیون فقط مردم از آن کشتار وحشیانه سخن می گفتند .

سخنگوی دولت ایران افزود: اروپا همین است؛ امروز همان آدم هایی زنده اند که در آن کشتار ۱۸۰ میلیون نفری در کنار هم بوده اند ولی اروپا همچنان می کوشد که تصویری جذاب از خود نشان دهد .

معاون رئیس جمهور سپس با اشاره ای نسبتا مفصل نظریه های برخورد تمدنها از هانتینگتون و پایان تاریخ از فوکویاما به بقای تمدن اسلامی علی رغم برخی پیش بینی ها پرداخت و گفت: تمدن و فرهنگ را با سرنیزه نمی شود در اختیار گرفت، در همین ایران خودمان هر بار هجومی از سوی متجاوزین صورت گرفته است در نهایت این فرهنگ ایرانی بوده است که پابرجا مانده و جایگزین فرهنگ مهاجم شده است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سپس به اهمیت مقوله توسعه و پیشرفت از بعد از فروپاشی شوروی در جهان اشاره کرد و گفت: زمانی مابین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ یک رشد اقتصادی ۵ تا ۷ درصدی نشانه توسعه بود اما امروزه این تصویر فروریخته است. امروز همگان متوجه شده اند که نمی توان بدون مشارکت بخش خصوصی مملکتی را اداره کرد بخش خصوصی هم فقط در عرصه اقتصادی نیست بلکه باید در عرصه سیاست هم وجود داشته باشد و بر همین پایه احزاب شکل گرفت .

وی با اشاره به مطالعاتی که مورد توسعه در ایران انجام شده است گفت: یکی از ۶ بعدی که برای توسعه در کشور ما مطرح شده، بعد توسعه فرهنگی است. در این مطالعات تاکید شده که زیربنای توسعه، فرهنگ است نه اقتصاد. بدون تردید رابطه وثیقی بی فرهنگ و اسناد ملی و میراث مکتوب وجود دارد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که بعد از صالحی امیری پشت تریبون قرار گرفته بود با اشاره به پیشنهاد و درخواست رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای کمک دولت به طرح دیجیتال سازی اسناد گفت: من برای خودم فرضی دارم حال که مسئولیت توسعه کشور در ابلاغ جدیدی که رئیس جمهور برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی صادر کرد، تحول بنیادین و راهبردی توسعه به این سازمان سپرده شده است، از طرح های اساسی در این خصوص حمایت کنیم .

وی اظهار تاسف از آنچه بر باد رفتن سرمایه ملی کشور در سال های گذشته نامید گفت: بیش از ۸۰ میلیارد دلار ظرف چند سال از بین رفت، ما رشد منفی ۶.۸ درصدی اقتصاد با تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کردیم و غصه می خوردیم که چرا کشور به این سمت دارد می رود .

معاون رئیس جمهور سپس گفت: بنده تا قبل از اینکه فرصت خدمت گزاری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مثل ابر از جلوی چشمانم دور نشده است، برای کار پیشنهادی آقای صالحی امیری اعلام آمادگی می کنم و تردید ندارم که هیات وزیران و شخص آقای رئیس جمهور قبول می کنند که ما بتوانیم نسبت به تامین اعتبارات لازم و هر آنچه که نیاز دیجیتال سازی اسناد باشد اقدام کنیم .

وی در حین حال از صالحی امیری خواست که طرح خود را در قالب یک برنامه مکتوب که در آن مشخص شده باشد این طرح با چه هدفی قرار است انجام شود و طی چند سال به مرحله اجرا خواهد رسید، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کند و در این رابطه تاکید کرد: بنده قول می دهم که خرد جمعی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را با جمع کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، یکی کنم و امیدوارم در سال های آتی بتوانیم خبری بدهیم که قولی که داده بودیم، به این سرانجام مشخص رسیده است .

در این مراسم همچنین سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تقدیر از دکتر سیروس پرهام و استاد عبدالله انوار دو تن از کسانی که در ارتقای آرشیو ملی ایران نقش موثری داشتند گفت: این سازمان ریشه مستحکمی دارد و مردان زیادی تلاش کرده اند تا این درخت، تنومند شود و ما موظفیم امروز از آن حفاظت کنیم.

وی حوزه اسناد ملی را نیازمند سه تحول اساسی دانست و گفت: تحول اول ایجاد ساز و کاری منطقی برای به وجود آوردن یک نظام سیاست گذاری واحد در حوزه اسناد در کشور است. امروزه اکثر سازمان ها دارای مدارک اسنادی هستند که متاسفانه باید گفت یک تفرق وحشتناک در این حوزه به وجود آمده است و لازم است نوعی یکپارچگی در این خصوص ایجاد شد .

صالحی امیری گفت: تحول دوم این است که دنیا به شدت در حال تغییر و تحول است این در حالی است که متاسفانه ما در کشور هنوز نتوانسته ایم یک نظام منسجم و یکپارچه برای دیجیتال سازی اسناد به وجود بیاوریم. تحول سوم که بسیاری کلیدی است، بحث خدمات دهی است؛ ما نگهدارنده مخازن نیستیم و آرشیو ملی هم محل انباشت کاغذ نیست وظیفه ما خدمات دهی به پژوهشگران برای دسترسی به اسناد تاریخ این کشور است .

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ذکر مثالی گفت: ما ۷۳۳ آلبوم اسناد سلطنتی قاجار در اختیار داریم که اگر پژوهشگران آنها را مطالعه و بررسی کنند متوجه خواهند شد که این مملکت در زمان نه چندان دور چگونه اداره می شده است؟

صالحی امیری سپس با اشاره به برآوردهای جدیدی که از سوی کارشناسان مجرب برای بهبود وضعیت اسناد ملی در کشور صورت گرفته است گفت: این برآوردها نشان می دهد که با توجه به نیازهای اشاره شده، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حداقل ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات نرم افزاری می خواهد تا کار دیجیتال سازی اسناد را انجام دهد.

وی در پایان با بیان اینکه دیجیتال سازی هزاران سند مهمی که در آرشیو ملی ایران نگهداری می شود، بدون کمک دولت و همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ممکن نیست گفت: ما برای خروج از روزمرگی نیازمند کمک قاطع دولت در این خصوص هستیم .

در پایان مراسم روز ملی اسناد و میراث مکتوب از سیروس پرهام اولین رئیس آرشیو ملی ایران، مهدی حجت رئیس شورای عالی اسناد، وحید رضایی شریف آبادی و غلامرضا عزیزی روسای اسبق آرشیو ملی ایران تقدیر به عمل آورد. در این بخش همچنین از مدیران ارشد سه دستگاه (رئیس بازرسی سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، رئیس اداره کل منابع انسانی سازمان حج و زیارت و سرپرست اداره کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری) و همچنین تعدادی از آرشیویست ها و نیز کارشناسان برتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تقدیر به عمل آورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها