آیا طرح تروریسم بین قاره‌ای کلید خورد؟

کد خبر: 426898

هم‌زمانی این عملیات به فاصله دو ساعت و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و اثبات قدرت داعش برای انجام آن در سه قاره مختلف شمال اروپا و آفریقا و آسیا اولین پیامی است که گروهی که در ورای حملات جمعه سیاه قرار دارد، به دنبال ارسال آن به تمامی گروه‌ها در ماه مبارک رمضان بود.

تسنیم: داعش با انجام سه عملیات تروریستی در سه قاره مختلف سعی داشت پیام‌های متعددی را به طرف‌های دیگر رسانده و تروریسم بین قاره‌ای را کلید بزند. به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، وقتی که ریاض الصالحی صبح زود با کامیون خود به کارخانه آمریکایی ایر پرودکت مخصوص تهیه کپسول گاز در منطقه "سن کانتن فالافیه" نزدیک شهر لیون در شرق فرانسه رسید، هیچ کس تصور نمی ‌کرد که تلاش او برای انفجار کارخانه گاز اسیتون تنها مقدمه‌ای برای سه انفجار است که داعش خود را در همین روز برای آنها آماده کرده است.

در ساعات اولیه صبح دیروز فرانسه در اثر اولین حمله به لرزه درآمد، این در حالی بود که سیف الدین رزقی بار دیگر تونس را به عنوان کشتارگاهی برای خود انتخاب کرده و گردشگران خارجی در منطقه ساحلی سوسه هدف قرار داد. وی در حمله خود 37 نفر را به قتل رسانده و 39 تن دیگر را زخمی کرد.

ابو سلیمان سومین عنصر داعش بود که حملات سه ‌گانه این گروه تروریستی را تکمیل کرده و انفجاری را در بین نمازگزاران شیعه جمعه در مسجد امام صادق در غرب کویت انجام داد تا در اثر این حمله 27 نفر کشته و حدود 227 نفر دیگر زخمی شوند.

هم‌زمانی این عملیات به فاصله دو ساعت و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و اثبات قدرت داعش برای انجام آن در سه قاره مختلف شمال اروپا و آفریقا و آسیا اولین پیامی است که گروهی که در ورای حملات جمعه سیاه قرار دارد، به دنبال ارسال آن به تمامی گروه‌ها در ماه مبارک رمضان بود.

به این ترتیب با نزدیک شدن به زمان اولین سالگرد اعلام خلافت اسلامی از سوی ابراهیم البدری السامرائی (ابوبکر البغدادی) در تاریخ 29 ژوئن سال گذشته میلادی برخی عقیده دارند که این دومین پیام خونینی بود که ارسال شد. این در حالی است که چند روز پیش ابو محمد العدنانی سخنگوی داعش در پیامی صوتی از هواداران گروه تکفیری خود خواست که بر عملیات خارجی متمرکز شده و کافران را هدف قرار دهند.

هنوز مشخص نشده که آیا گروهک بغدادی به تنهایی عملیات سه‌ جانبه را انجام داده یا از دیگر گروه‌ های تروریستی نیز کمک گرفته است، البته از میان این سه عملیات داعش صراحتاً تنها عملیات انتحاری ابوسلیمان الموحد در مسجد امام صادق کویت را به عهده گرفته و اعلام کرده که وی با بستن کمربند انفجاری در "معبد رافضی ها" در زمان پایان نماز و در حالی که بیش از 1000 نمازگزار خود را آماده خروج از مسجد می ‌کردند، عملیات انتحاری خود را انجام داده است.

همچنین پرچم سیاه داعش بر روی دیوارهای کارخانه آمریکایی در نزدیکی شهر لیون فرانسه به اهتزاز درآمد، بین دو پرچم داعش، سر بریده شده یکی از مدیران کارخانه‌ها که ریاض الصالحی آن را از تن جدا کرده و بر روی ورودی کارخانه گذاشته بود، قرار داشت.‌ به این ترتیب روش اعدام داعشی برای اولین بار به اروپا منتقل شد. آتش ‌نشانان قبل از اینکه الصالحی موفق به انفجار انبار کپسول‌های گاز اسیتون شود، موفق به مهار آتش‌ سوزی شدند. نگهبانان این کارخانه به مرد آرامی که مانند گذشته به همراه یک کامیون شرکت حمل و نقل که در آن کار می ‌کرد، بدون هیچ شکی اجازه ورود به شرکت را دادند، غافل از اینکه وی عامل تمامی این اقدامات است.

سیف الدین رزقی از قایقی در ساحل هتل "مرحبا" در منطقه سوسة تونس پیاده شد تا گردشگران اروپایی را با گلوله های جنگی هدف قرار داده و قبل از اینکه از سوی پلیس کشته شود ، آنها را در سالن‌ های هتل تحت تعقیب قرار دهد. هیچ شاخصی مبنی بر ارتباط عامل این حمله با داعش وجود ندارد مگر برخی اطلاعات که صفحات مربوط به افراطیون تونس در مورد آماده سازی تعدادی از عوامل انتحاری و آموزش آن ها برای انجام عملیات تروریستی بر ضد گردشگران خارجی از طریق احمد الرویسی از مشهورترین عوامل تروریستی تحت تعقیب، منتشر شده است. این اطلاعات البته اندکی قبل از کشته شدن وی در شهر سرت لیبی در ششم مارس گذشته منتشر شد.

به نظر می رسد ریاض الصالحی از شبیه ترین افراد به گرگ های تنها در استراتژی داعش است، موضوعی که در فرانسه بیشترین جنجال را، آن هم شش ماه بعد از کشتار شارلی ابدو در ژانویه گذشته به راه انداخته،‌ این است که سرویس‌های امنیتی این کشور هیچ هشداری نسبت به شخصیت آرام سرپرست یک خانواده -بنا به شهادت همسایگان و همکاران وی- نداده اند. این در حالی است که بر اساس یک گزارش امنیتی وی از حدود سه سال پیش رویکردهای سلفی و افراطی خود را آغاز کرد،‌ البته وی در طول این مدت همچنان تحت نظارت سازمان ‌های امنیتی بود.

با وجود اینکه فرانسه در بالاترین آماده‌ باش امنیتی قرار دارد، حمایت از تمامی مراکز حساس این کشور مشکل است. کارخانه آمریکایی فرانسوی یکی از این مراکز است که در قلب منطقه صنعتی شیمیایی فرانسه قرار داشت. این اتفاق باعث شد فرانسوا اولاند در بالاترین حد ممکن خود در سخنرانی صریح و مستقیم نسبت به قدرت فرانسه برای مقابله با تروریست‌ها و حمایت از خود به مردم این کشور اطمینان دهد.

البته سیاست ‌های پیگیری شده در قبال این گروه ‌ها، همچنان سیاست‌ های مهار است و روش های ریشه کنی آنها در پیش گرفته نمی شود، سیاست هایی که پیشتر در مورد اسلامگرایان الجزایر برای جلوگیری از نفوذ آنها در فرانسه و بازگشت تروریست های سوریه در پیش گرفته می شد. این در حالی است که به صورت مستمر بیش از 400 فرانسوی از مجموع 1500 نفر که گرایش به داعش و دیگر گروه‌ های افراطی دارند،‌ در سوریه مبارزه می ‌کنند و سرویس ‌های امنیتی فرانسه موفق به بازداشت آنها نشده است. سرویس‌ های امنیتی فرانسه از فعالیت این گروه‌ های افراط‌ گرا چشم‌ پوشی ‌کردند، تا در آغاز جنگ سوریه آنها را به این کشور بفرستند و در آتش سوریه از دست آن‌ها راحت شوند، اما این موضوع از محاسبات اولیه آنها فراتر رفت. آنها تنها سفر این گروه‌ ها به سوریه را محاسبه کرده و پیش ‌بینی بازگشت آنها به عرصه مبارزه در فرانسه را نداشتند، اتفاقی که امروز رخ داده است.

نکته مشترک سه عملیات انتحاری در کویت و فرانسه و تونس،‌ عدم غافل‌گیری نسبت به انجام آن بود. چرا که سوالی که پس از این عملیات ‌ها مطرح شد این نبود که چرا عملیات‌ های انتحاری انجام شده، بلکه ‌سوال این بود که چرا انجام این عملیات ها تا این اندازه به‌ تعویق ‌افتاده بود. نابسامانی امنیتی تونس درقبال داعش عامل جذب ‌کننده برای حامیان داعش است، علاوه بر این که این کشور مرزهای نزدیکی با لیبی دارد. همچنین تحولاتی که پیش از لیبی در تونس صورت گرفته است آن را به عاملی برای پرورش تروریسم تبدیل کرد که از شمال آفریقا تا مشرق عربی و به‌ ویژه سوریه گسترده شده است. بنابراین یک فرد با اصالت لیبیایی در حمله به تونس شرکت نکرد. تنها در سوریه بالغ بر 2000 یونسی کشته شده اند. همچنین تونسی ‌ها اولین یگان مبارزان خارجی بودند که از مدت ‌ها پیش به همراه تیپ الامه لیبی در سوریه شکل گرفتند. به نظر می ‌رسد اولین اقدامی که مسئولان تونس در قبال عملیات تروریستی سوسه که تمامی تلاش ‌های آنها برای بهبود اوضاع گردشگری این کشور را به باد داد،‌ انجام خواهند داد این است که از سفر تونسی‌ های کمتر از 35 سال به خارج قبل از موافقت قبلی موسسات امنیتی جلوگیری کنند.

در مورد عملیات انتحاری انجام شده در مسجد امام صادق مشخص بود داعش جنگ بر ضد شیعیان در کشورهای حاشیه خلیج فارس را از عربستان سعودی به دیگر دولت ‌ها نیز منتقل خواهد کرد. بعد از دو انفجار مساجد شیعیان قطیف، به نظر می‌ رسد مساجد شیعیان کویت که 33 در صد از ساکنان آن را تشکیل می‌ دهند، اهداف احتمالی برای انفجارهای آینده خواهند بود. داعش از سال گذشته کویت را در نقشه دولت خلافت خود قرار داده است. به این ترتیب این گروه تروریستی در عرصه کویت به دنبال ایجاد محیطی متناسب برای خود است آن‌ هم در کشوری که رویکردهای سلفی مبارزاتی روند رو به رشدی دارد و مداخله در جنگ سوریه را آغاز کرده است. البته شیعیان حضور قوی در این کشور دارند و رویکرد خاندان حاکم کویت به استفاده از شیعیان برای مهار سلفی ها و همگرایی با ایران متمرکز شده است. در همین راستا امیر کویت دو سال پیش به ایران سفر کرد. امیر کویت اولین افرادی بود که در انجام عملیات تروریستی به مسجد امام صادق رفت و این عملیات را عملیاتی شرارت بار و مجرمانه خواند.

ترس از سرایت ویروس سعودی ها کاملا قابل توجیه و البته دیر هنگام است. با وجود اینکه وزارت اوقاف کویت خطبه‌های نماز جمعه را تحت نظارت خود قرار داده و با مقابله در برابر دعوت علمای دینی به جهاد و تکفیر سهل انگاری نمی کند، اما به نظر می ‌رسد پدیده "مساجد التنگ" که به تریبون تبلیغاتی سلفیت جهادی تبدیل شده، از کنترل مؤسسات امنیتی کویت خارج شده است. این در حالی است که گروه‌ ها و شبکه‌ های سلفی و جهادی کویت یکی از بزرگ‌ ترین تأمین‌ کنندگان مالی گروه‌ های تروریستی از احرار الشام گرفته تا جبهه النصره و دیگران در سوریه به شمار می روند.

شورای امنیت حجاج العجمی را در لیست تروریستی خود قرار داده است، همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز شافی العجمی را در لیست سیاه خود ثبت کرده. هر دوی این افراد اولین تأمین‌ کنندگان مالی جیش الاسلام با انتقال 400 هزار دلار به این گروه تروریستی بودند تا این گروه سه سال پیش عملیات خود را در غوطه دمشق آغاز کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها