الاخبار: الزبدانی در آستانی آزادی

کد خبر: 438665

پیشروی های ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در الزبدانی سبب شده است که گروه های مسلح در محاصره شدید قرار گیرند و همزمان با موفقیت ها، تلاش های سیاسی نیز جریان دارد.

تسنیم: روزنامه الاخبار گزارش داد: نبرد الزبدانی در حال نزدیک شدن به پایان خود است. دو خط موازی به سرعت حرکت می‌کنند و آن تحرکات در میدان جنگ و تلاش‌ها برای موفقیت توافق جدید در این شهر است.

افراد مسلح در دو کیلومتری و نیم کیلومتری در مرکز شهر در محاصره قرار دارند و این پس از تسلط ارتش سوریه و مقاومت لبنان بر محله های الزهره و الحاره غربی(از مسجد الزهره تا مسجدی بردی) است.گروه های مسلح هم اینک در خیابان های باریک و ساختمان ها متمرکز شده اند.در محله الحاره، مقاومت و ارتش سوریه موفق به کشف و شناسایی اتاق عملیات گروه موسوم به احرار الشام شده اند و این در جریان عملیات پاکسازی و جستجوی بمب های کارگذاشته شده، حاصل شد.همزمان در فلکه السیلان در جنوب غرب الزبدانی ارتش سوریه شش نفر از افراد مسلح را کُشت.

افراد مسلح در محاصره هستند و بسیاری از آنها کشته شده اند و بسیاری نیز شبانه خود را تسلیم می کنند.پنج عضو گروه موسوم به احرار الشام خود را به ارتش سوریه تسلیم کرده اند که عبارتند از عبدالرحمن، زین الدین، مامون خریطه، تمام خریطه، علی حمدان و محمد حمدان.افراد مسلح دست از جنگ برداشته و شروع به تسلیم خود به ارتش سوریه کرده اند و به گفته یک منبع سوری تکلیف جنگ در الزبدانی طی روزهای آتی مشخص خواهد شد.

سرعت در رقم زدن سرنوشت جنگ در الزبدانی، ابتکار عمل را از گروه های مسلح گرفت تا معادله قدیمی در خط دمشقی و کفریا و الفوعه به پایان برسد و معادله جدیدی شکل بگیرد و آن خروج افراد مسلح از روستاهای وادی بردی و مضایا در مقابل خروج غیر نظامیان کفریا و الفوعه است.

این معادله نقطه قوت ارتش سوریه است به ویژه که برخی از ساکنان در مضایا از سرکرده های رده اول گروه های مسلح هستند و همین سبب شده که آنها قبل از اینکه تصمیم به جنگ بگیرند محاسباتی زیادی کنند.این درحالی است که برخی منابع سوری از دشواری دست یابی به راهکار سیاسی در وادی بردی و مضایا، مقابل کفریا و الفوعه خبر می دهند.

به گفته این منابع، کسانی که در راستای به بن بست کشاندن توافق در الزبدانی-کفریا و الفوعه حرکت می کنند، دستگاه اطلاعات ترکیه که گروه های مسلح را در حومه ادلب سرکردگی می کند، است.این منابع فاش کردند: ترک ها باید امتیاز بیشتری گرفته شود و خروج افراد مسلح از الزبدانی به سوی شمال در مقابل خروج غیرنظامیان از کفریا و الفوعه ناچیز است و دولت سوریه باید امتیاز بیشتری به گروه های مسلح برای حل مشکل بدهد.

این درحالی است که گروه موسوم به احرار الشام، طی روزهای اخیر در حومه ادلب متحمل ضربات سنگینی شده اند و به گفته این منابع، برخی از سرکرده های این گروه که در معادلات قبلی تاثیرگذار بوده اند، کشته شده اند.سرکرده های جبهه کفریا و الفوعه در انفجار اتحاری در مقر این گروه در کنصفره در جبل الزاویه هنگام برگزاری نشست کشته شده اند که در میان آنها سرکرده گردان صقور الشام، لواء المجاهدین و بسیاری از سرکرده های خارجی این گروه وجود داشته اند.

الاخبار گزارش داد: در راستای فشار بر گروه های مسلح، مسئولان سوری اقدام به انتقال تعدادی از آوارگان ساکن الزبدانی به مضایا کرده اند.پس از الزبدانی مشکل مضایا است که با وجود تلاش های آشتی از سال 2012 به بعد هنوز تعدادی از افراد مسلح در آن حضور دارند.در راستای تلاش های آشتی ملی در برزه و المعضمیه در حومه دمشق در سال 2014 در مضایا نیز تلاش هایی صورت گرفت و 500 فرد مسلح خود را به مقامات سوری تسلیم کردند و از عفو ریاست جمهوری سوریه در آن زمان استفاده کردند اما تلاش های آشتی ملی هربار شکست خورده است زیرا افراد مسلح که جبهه النصره در صدر آنها قرار دارد هر بار که مضایا را ترک کرده اند، مدتی بعد دوباره به آن بازگشته اند.تاکنون حسن نعمه از دست اندرکاران آشتی در این منطقه در منزل ترور شده و عبدالحمید محمد رئیس کمیته آشتی نیز از سوء قصد تروریستی جان به در برد.

در فوریه گذشته، مجددا مضایا خالی از افراد مسلح شد واین پس از فشار ساکنان و تلاش آنها برای امن نگه داشتن مناطق خود از جنگ بود و همه افراد مسلح از این منطقه بیرون رانده شدند.اما مضایا تاکنون در بحران به سر برده است.

در همین راستای منابع سوری از خروج شماری از افراد مسلح از الزبدانی خبر دادند و اعلام کردند: 28 نفر از افراد مسلح از الزبدانی خارج و در منطقه ای امن به سر می برند اما احرار الشام با تیراندازی به کسانی که از الزبدانی خارج می شود اوضاع را پیچیده کرده است در حالی که قبلا در باره خروج 150 فرد مسلح توافق حاصل شده است.

به گفته این منابع، تلاش های جاری در راستای خروج افراد مسلح غیر مرتبط با احرار شام قبل از اینکه زمان از دست برود است.احرار الشام به دنبال خارج کردن 300 نفر از اعضای خود است در حالی که مقامات سوری بر اخراج همه افراد مسلح از این شهر اصرار دارند.در همین حال جبهه النصره و برخی دیگر از گروه ها در ادلب و حومه دمشق مانع از موفق شدن رایزنی ها در الزبدانی می شوند.

الاخبار اعلام کرد: در کفریا و الفوعه که از مدتها قبل در محاصره به سر می برد در حال حاضر آرامش برقرار است و این پس از ناکامی یورش های افراد مسلح به در روز شنبه که طی آن 2300 خمپاره و موشک به این دو منطقه شلیک کردند، است.نیروهای مردمی همه تلاش ها برای یورش زمینی را ناکام گذاشتند.از نیروهای مردمی خواسته شده است که عملیات علیه مراکز گروه های مسلح در نزدیکی این دو منطقه انجام ندهند مگر اینکه هدف یورش گروه های مسلح قرار گیرند تا زمینه برای موفقیت راهکارهای جدید فراهم شود.

بیشتر ساکنان این دو منطقه در حال و هوای خروج به سر می برند.آنها به دنبال رهایی از جهنم روزانه هستند به ویژه که بیش از 40 هزار نفر در محاصره کامل هستند و تنها از راه هوا برای آنها کمک ارسال می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها