یونان عرصه جدید کشمکش آمریکا و روسیه

کد خبر: 444018

درخواست آمریکا از آتن برای مسدود کردن حریم هوایی یونان به روی هواپیماهای روسی می تواند این کشور بحران زده اروپایی را به عرصه جدید کشمکش های میان روسیه و واشنگتن بدل کند.

مهر: یکی از مقامات یونان اعلام کرد که آمریکا با این بهانه که روسیه با استفاده از حریم هوایی یونان به سوریه سلاح می فرستد از آتن خواسته تا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روس ببندد.
مقامات آمریکایی مدعی هستند روسیه با بهره‌گیری از حریم هوایی یونان٬ مشغول تامین تسلیحات برای حکومت سوریه است. این در حالی است که وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور تجهیزات مقابله با تروریسم در سوریه را تامین می‌کند.
وزارت امور خارجه یونان اعلام کرده که در حال بررسی درخواست مقامات آمریکایی است. خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که یونان درخواست آمریکا درباره این موضوع را رد کرده و این پروازها به درخواست روسیه تا ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) ادامه خواهند یافت. دیمیتری پسکوف٬ سخنگوی کرملین٬ می‌گوید تا زمانی که مقامات آتن تصمیم نهایی خود را اعلام نکنند درباره این موضوع موضع‌گیری نخواهد کرد.
جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ روز شنبه در دیدار با همتای روس خود٬ سرگئی لاوروف٬ گفته بود که اگر گزارش‌ها پیرامون توسعه تجهیزات نظامی روسیه در سوریه صحت داشته باشد٬ این مساله موجب گسترده‌تر شدن دامنه جنگ در این کشور خواهد شد و احتمال مقابله روسیه با ائتلاف تحت رهبری آمریکا را که مشغول بمباران مواضع دولت اسلامی در سوریه است٬ تقویت خواهد کرد.
یکی از مقامات آمریکایی روز شنبه در گفتگو با رویترز گفته بود که شواهد نگران‌‌کننده‌ای از زمینه‌سازی‌های نظامی از جمله انتقال قطعات پیش‌ساخته برای ساخت مکان سکونت در یک پایگاه هوایی در سوریه به دست آنها رسیده که نشان می‌دهد روسیه در تلاش است تا حضور نظامی خود در این کشور را تقویت کند.
سرگئی لاوروف در واکنش به این اظهارات جان کری گفت که روسیه همواره در حال تامین تجهیزات نظامی سوریه بوده است٬ اما هدف از این اقدام مقابله با تروریسم در خاک سوریه است.
با گسترش نفوذ تروریست‌های داعش در سوریه٬ حالا روسیه در تلاش است تا ائتلاف گسترده‌ای را برای مقابله با آنها تشکیل دهد٬ اما ایالات متحده و عربستان سعودی که خواستار برکناری اسد از قدرت‌اند٬ با پیشنهاد این کشور مخالفت کرده‌اند.
آمریکا و ترکیه در تلاش‌اند تا در شمال سوریه در حوالی مرز ترکیه٬ جبهه جدیدی علیه داعش بگشایند تا بتوانند این تروریست‌ها را با کمک نیروهای هم‌پیمان مستقر در این ناحیه بیرون کنند. از سوی دیگر٬ روزنامه السفیر٬ چاپ لبنان گزارش دارژده است که متخصصان نظامی روسیه که در طول هفته‌های گذشته وارد سوریه شده‌اند مشغول بررسی پایگاه‌های هوایی برای گسترش باندها و توسعه آنها هستند.
به اعتقاد برخی از ناظران حضور نظامی روسیه در سوریه در آستانه تغییری بزرگ است و این مساله‌ای است که برای مخالفان بشار اسد٬ به‌خصوص آمریکا و عربستان٬ به شدت نگران‌کننده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها