دور جدید مذاکرات در یمن

کد خبر: 444552

همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت درباره یمن فرستاده سازمان ملل به این کشور اعلام کرد که ظرف چند روز آینده مذاکره‌ای مستقیم میان طرف‌های یمنی برگزار می‌شود. همچنین دولت مستعفی یمن موافقت خود را با انجام مذاکرات با حوثی‌ها اعلام کرد.

ایسنا: شورای امنیت در نشست خود درباره یمن از دعوت اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن از طرف‌های درگیر برای برگزاری دور جدید مذاکرات پیش از عید قربان استقبال کرد.
شورای امنیت همچنین در بیانیه‌ای تصمیم عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن برای مشارکت در مذاکرات با حوثی‌ها را ستود.
دولت مستعفی یمن نیز موافقت خود را با برگزاری مذاکرات با حوثی‌ها برای اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت اعلام کرده است.
اعضای این شورا بر لزوم اجرای تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی درباره یمن و ادامه فعالیت خود برای اتخاذ اقدامات مناسب جهت توقف دائم درگیری‌ها و عقب‌نشینی نیروها از شهرهای یمن تاکید کردند.
این اعضا خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی و از سرگیری روند انتقالی فراگیر براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت شدند و بر اهمیت ایجاد مکانیزم نظارت بر توقف درگیری‌ها تاکید کردند.
فرستاده سازمان ملل به یمن در نشست شورای امنیت اعضای این شورا را در جریان نتایج مذاکرات خود با طرف‌های یمنی گذاشت و اعلام کرد که انصارالله یمن و حزب کنگره سراسری به رهبری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن با بررسی عقب‌نشینی از مناطق مرزی عربستان موافقت کردند.
وی تهدید کرد: ما فرصت خوبی برای دستیابی به توافق صلح و پایان دادن به درگیری‌ها در یمن و ممانعت از وقوع عملیات در صنعاء داریم.
فرستاده سازمان ملل به یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ظرف چند روز آینده مذاکرات مستقیم میان طرف‌های یمنی با هدف تلاش برای توقف درگیری‌ها و ازسرگیری روند انتقال سیاسی برگزار خواهد شد.
ولد شیخ احمد ضمن قدردانی از دولت مستعفی یمن، حوثی‌ها و حزب صالح به دلیل موافقت با مشارکت در این مذاکرات همچنین از تمامی شرکت کنندگان خواست مذاکراتی سازنده را برگزار کرده و با حسن‌نیت در این مذاکرات حضور یابند.
وی گفت: زمان و مکان مذاکرات طی روزهای آینده اعلام می‌شود.
برخی منابع احتمال دادند که مذاکرات در مسقط برگزار شود.
از سوی دیگر ولد شیخ احمد با 18 کشور ناظر بر طرح شورای همکاری خلیج فارس طی نشست دوره‌ای آن‌ها در مقر این شورا در ریاض دیدار کرد.
وی در این دیدار این سفرا را در جریان مذاکرات اخیر خود با هیئت صنعاء در مسقط گذاشت.
این سفرا در اظهاراتی مداخله جویانه گفتند: انصارالله و علی عبدالله صالح باید موضع رسمی و صریح خود را در قبال اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت اعلام کنند.
ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس دیدار و با آن‌ها درخصوص تحولات اوضاع یمن گفتگو کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها