داعش یک معضل جهانی است

کد خبر: 446891

سفیر قرقیزستان در تهران معضل داعش و اقدامات تروریست‌ها را تنها مختص خاورمیانه و آسیای میانه ندانست و گفت: این معضلی جهانی است که مبارزه با آن نیازمند همکاری گسترده‌تر همه کشورهاست.

فارس: «حسن آسان عثمان علی‌اف» سفیر 59 ساله جمهوری قرقیزستان در ایران یک سال و نیم است که به عنوان سفیر کشورش در جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت است و با همسرش در تهران زندگی می‌کند.
وی به تشریح مناسبات دوجانبه پرداخت و با بیان اینکه بیش از 85 درصد فعالیت‌ تجاری ایران با قرقیزستان از طریق استان خراسان رضوی انجام می‌شود، از تلاش‌هایش برای برقراری مجدد پرواز مستقیم بین تهران و بیشکک خبر داد و گفت: ایران و قرقیزستان در حال بررسی لغو روادید و یا اعطای آن، با شرایط ویژه به برخی اتباع هستند.
وی ضمن حمایت از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای اعلام کرد که به دنبال تسهیل شرایط برای حضور اجناس ایرانی در اتحادیه گمرکی (روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) است.
علی‌اف همچنین به شباهت‌های زبان قرقیزی با فارسی اشاره کرد و گفت: بیش از 8 درصد زبان قرقیزی با زبان فارسی شباهت دارد که یادگار باقی مانده از زمان زرتشتی‌ها است. ضمن اینکه در 6 دانشگاه قرقیزستان، زبان فارسی تدریس می‌شود.
سفیر قرقیزستان در این گفت‌وگو با بیان اینکه هفتمین دور رایزنی‌های کنسولی ایران و قرقیزستان در اوایل سال 2016 در بیشکک برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات بازرگانی 7 تا 8 میلیون دلاری بین دو کشور به هیچ وجه کافی نیست و به همین جهت برنامه 10 ساله ارتقاء همکاری مشترک سیاسی و اقتصادی دو کشور تهیه شده است.
سفیر قرقیزستان در تهران در این گفت‌وگو درباره برنامه 10 ساله تهیه شده برای همکاری مشترک سیاسی و اقتصادی بین ایران و قرقیزستان افزود: در دیداری که بین روسای جمهور دو کشور در تهران برگزار شد، برنامه‌ای برای توسعه همکاری‌های مشترک تنظیم و در نهایت ٨ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری به امضا رسید.
«حسن آسان عثمان علی‌اف» افزود: سفارت قرقیزستان در تهران آمادگی کامل را برای ایجاد ارتباط سرمایه‌گذاران ایرانی با سازمان‌های ذیربط قرقیزستان دارد.
سفیر قرقیزستان در تهران افزود: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در یکی از سخنان اخیر خود ضمن اشاره به تلاش ایران برای ارتقای روابط و همکاری با کشورهای دنیا ابراز امیدواری کرده بود روابط ایران با کشورهای همسایه روز به روز ارتقا پیدا می‌کند. لذا ما هم از اظهارات وی حمایت و بر همین اساس برنامه‌ریزی لازم را برای توسعه روابط انجام می‌دهیم.
*تلاش برای تسهیل صدور روادید بین ایران و قرقیزستان
علی‌اف در خصوص برنامه ایران و قرقیزستان برای لغو روادید اظهار داشت: در این خصوص هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است. البته هیأت بزرگی که همراه رئیس‌جمهور قرقیزستان به تهران سفر کرد، به نتایج خوبی دست یافت که در صورت اجرایی شدن تمامی موارد آن، روابط دو کشور در بخش‌های سیاسی و اقتصادی ارتقا پیدا خواهد کرد. برای مثال باید شرایط و اقداماتی برای تسهیل صدور روادید ایجاد کنیم تا روابط 2 کشور قدم به قدم به جلو حرکت کند. با این کار مطمئناً شرایط خوبی پیش روی دو کشور خواهد بود، ضمن اینکه سعی می‌کنیم، سیاست‌های ایران در مورد لغو روادید را مدنظر قرار دهیم.
وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور قرقیزستان به تهران، افزود: ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی بین نمایندگان وزرای خارجه ایران و قرقیزستان قبل از سفر «المازبیک آتامبایف» به تهران برگزار و در این زمینه دو طرف تلاش کردند مشکلات موجود را حل و فصل کنند.
سفیر قرقیزستان در تهران گفت: در این جلسه بحث اعطای ویزای چند منظوره و دارای شرایط خاص به برخی اتباع بررسی و قرار شد روادید بیشتر در قالب شرایط و تسهیلات خاص برای تجار، بازرگانان، رانندگان خودروهای تجاری و توریست‌ها، مدنظر باشد. این موضوع در یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری هشت بندی بین ایران و قرقیزستان به صراحت وجود دارد، اما باید ادارات و ارگان‌های مختلف دو طرف راجع به این موضوع اظهارنظر داشته و در نهایت به تفاهم برسند.
*هفتمین دور رایزنی‌های کنسولی اوایل سال 2016 در بیشکک
سفیر قرقیزستان درباره دور بعدی کمیسیون مشترک کنسولی بین 2 کشور گفت: ششمین نشست در ماه آگوست برگزار و در حال نهایی شدن متن ششمین دور و رفع ابهامات آن هستیم.
علی‌اف گفت: هفتمین دور رایزنی‌های کنسولی ایران و قرقیزستان اوائل سال 2016 در بیشکک برگزار خواهد شد.
سفیر قرقیزستان درباره برقراری مجدد پرواز مستقیم تهران - بیشکک گفت: با قطع پرواز مستقیم ایران و قرقیزستان در سال 2008 ضربه بزرگی به روابط اقتصادی ایران و قرقیزستان وارد شد، اما از زمان انتصابم به عنوان سفیر قرقیزستان در تهران پیگیر برقراری مجدد خط پروازی تهران - بیشکک و فعال کردن همکاری‌های اقتصادی و تجاری بخش‌های خصوصی بین دو کشور بوده‌ام.
*85 درصد فعالیت‌های اقتصادی 2 کشور از طریق خراسان رضوی
وی با بیان اینکه 85 درصد فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و قرقیزستان از استان خراسان رضوی انجام می‌شود، گفت: باید در این منطقه تلاش فراوانی برای تسهیل صدور روادید تجاری و بازرگانی صورت گیرد.
علی‌اف درباره حجم سرمایه‌گذاری مشترک ایران و قرقیزستان گفت: حجم مبادلات بازرگانی ایران و قرقیزستان بین 7 تا 8 میلیون دلار است که به هیچ وجه کافی نیست، لذا باید تلاش‌ها برای ارتقای فعالیت‌ها خصوصاً در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ایران در قرقیزستان، فعال‌تر شدن کمیسیون‌های اقتصادی بین دو کشور و دیدارهای مستمر تجار با یکدیگر صورت گیرد تا مجموعه این تلاش‌ها منجر به حرکت رو به جلوی دو کشور شود.
*حمایت از عضویت دائم ایران در شانگهای
وی با اشاره به عضویت ایران و قرقیزستان در سازمان همکاری‌های اسلامی و اکو و حمایت بیشکک از عضویت دائم ایران در شانگهای گفت: حمایت قرقیزستان از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای به صراحت در متن تفاهمنامه بین روسای جمهور دو کشور وجود دارد. ما در آنجا اعلام کردیم، عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای امری ضروری و به نفع منطقه و توسعه صلح و ثبات آن است.
سفیر قرقیزستان در تهران افزود:‌ تلاش می‌کنیم ایران را به سمت عضویت در اتحادیه گمرکی که بین کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان است سوق دهیم و قطعاً این امر را دنبال خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: ما می‌توانیم اقداماتی را صورت دهیم که به اجناس ایرانی اجازه ورود به سرزمین چهار کشور اتحادیه گمرکی مذکور داده شود.
*بوروکراسی دشمن مشترک ارتقاء روابط
سفیر قرقیزستان در تهران درباره دشمن مشترک ارتقاء روابط ایران و قرقیزستان نیز افزود: بوروکراسی موجود در دو کشور، برخی اقدامات غلط و یکسری ذهنیت‌های اشتباه دشمن مشترک ارتقا روابط ایران و قرقیزستان است. لذا برای حل مشکلات بین دو کشور، باید بیشتر و بیشتر کار کنیم. همچنین باید ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در ایران و قرقیزستان را به یکدیگر نشان دهیم.
* تعطیلی ماناس یکی از رویدادهای مهم
وی درباره پایگاه «ماناس» در قرقیزستان نیز اظهار داشت:‌ ماناس یک اسطوره قرقیزی و یک قهرمان ملی بوده که توانسته همه ما را دور هم جمع کند و این اسطوره‌ها و ریشه‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.
علی‌اف افزود: تصمیم‌گیری تعطیلی پایگاه نظامی ماناس در بالاترین سطح سیاسی قرقیزستان صورت گرفته و یکی از رویدادهای مهم برای نشان دادن استقلال کشورم است.
وی درباره روابط بیشکک - مسکو نیز اظهار داشت: روسیه شریک استراتژیک قرقیزستان است که دارای روابط اقتصادی نزدیک و ذهنیت مشترک با ماست. همچنین بیشتر افراد تحصیل‌کرده قرقیزستان در دانشگاه‌های شوروی و روسیه تحصیل کرده‌اند.
سفیر قرقیزستان در تهران با بیان اینکه در تمامی پیمان‌های منطقه‌ای که اکثر کشورهای مشترک‌المنافع در آن عضو هستند حضور داریم، خاطرنشان کرد: چندی پیش بود که به عضویت پیمان گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس درآمدیم.
*روسیه شریک استراتژیک قرقیزستان
وی تصریح کرد: روسیه امروز شریک استراتژیک قرقیزستان است.
علی‌اف درباره برگزاری ششمین دور انتخابات پارلمانی قرقیزستان در دوازدهم مهر (4 اکتبر) گفت: مردم قرقیزستان قصد دارند در کنار 14 حزب سیاسی موجود فعالیت جدی را برای انتخابات پارلمانی انجام دهند. ضمن اینکه هیات حاکمه قرقیزستان به دنبال برگزاری انتخابات شفاف و صادقانه است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی تصمیم‌گیری‌های مهم بعد از آغاز فعالیت‌های پارلمان جدید اتخاذ خواهد شد.
*اقدامات تروریست‌ها به خاورمیانه و آسیای میانه ختم نخواهد شد
سفیر قرقیزستان درباره جابه‌جایی تروریست‌ها از خاورمیانه به آسیای میانه خاطرنشان کرد: اقدامات تروریستی افراطی‌ها، مشکلی جهانی است که به منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ختم نخواهد شد، لذا باید همه کشورها برای از بین بردن آن، همکاری گسترده‌تری داشته باشند.
وی افزود: کشورهای منطقه باید برای مبارزه با مواد مخدر گام‌های جدی‌تر و اساسی‌تری بردارند و در این زمینه از ایران کمک خواسته‌ایم. ضمن اینکه قرقیزستان اعتقاد راسخی به مبارزه با مواد مخدر دارد و اگر ایران تجربه مبارزاتی خود را در این زمینه در اختیار قرقیزستان قرار دهد، بسیار خوشحال خواهیم شد.
*خواهان اطلاعاتی راجع به داعش هستیم
علی‌اف گفت: نباید اینگونه تصور کرد که داعش خطر و تهدیدی کوچک است، زیرا این گروهک تروریستی توانسته اقدامات زیادی را در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد و مدیریت کند. علاقه‌مندیم اگر ایران اطلاعاتی در زمینه گروهک داعش در اختیار دارد به قرقیزستان ارائه دهد تا ما هم از اهداف، اقدامات و مسیر حرکت آنها مطلع شویم.
سفیر قرقیزستان در تهران با اشاره به حمایت و پشتیبانی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه از داعش گفت: باید مشخص شود چه کشورهایی و چه کسانی علاقمند به جنایت داعش در منطقه هستند؟ همچنین مشخص شود چه کسی حمایت مالی از آنها را بر عهده دارد و تسلیحات چگونه در اختیار آنها قرار می‌گیرد؟
وی اظهار داشت: بسیار خوشحال خواهیم شد ایران به ما اعلام کند چه تعداد اتباع و شهروند قرقیزستان در بین عناصر داعش وجود دارد. همچنین مشخص شود چه مقدار اتباع آسیای میانه به عضویت داعش درآمده‌اند، لذا بهتر است قبل از اینکه آنها به عضویت داعش درآیند آنها را شناسایی کرده و دستگیر کنیم.
*همه دنیا باید در راه مبارزه با داعش هماهنگ باشند
علی‌اف تصریح کرد: جنایات داعش در منطقه خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که برخی کشورها از اقدامات آنها حمایت می‌کنند، لذا این معضل با تلاش یک یا چند کشور حل‌شدنی نیست و باید همه کشورهای جهان در راه مبارزه با داعش به صورت هماهنگ فعالیت کنند.
وی افزود: سرویس‌های امنیتی و متخصصین اطلاعاتی کشورهای مختلف باید برای از بین بردن داعش با یکدیگر همکاری کرده و با تشریک مساعی راه‌های جدیدی را برای حل این معضل پیدا کنند.
سفیر قرقیزستان در تهران اظهار داشت: ادارات قرقیزستان در زمینه مبارزه با تروریست‌ها و افراطی‌ها اقدامات جدی انجام داده‌اند که بخشی از آنها به ثمر نشسته است، برای مثال در 1.5 ماه پیش موفق شدیم گروهی از افراطیون را در بیشکک دستگیر، پایگاه‌ها و افراد وابسته به آنها را شناسایی کنیم. ضمن آنکه کتاب‌ها، ایدئولوژی‌، ادبیات خاص و دسترسی‌های مخفی‌شان کشف شده است.
*عملیات دستگیری تروریست‌ها در قرقیزستان جدی‌تر شده
وی گفت:‌ در قالب پیمان‌های منطقه‌ای که قرقیزستان عضو آن است در حال مبارزه با افراطیون و تروریست‌ها هستیم. برای مثال در چند روز گذشته اجلاس پیمان امنیت دسته جمعی در شهر دوشنبه با حضور تمامی اعضا برگزار شد.
علی‌اف افزود: قرقیزستان برای کنترل و حل معضل تروریست‌ها در حال فعالیت جدی است ضمن اینکه می‌کوشیم تا در زمینه حفاظت از مرزها و ارتقای همکاری‌های مشترک همکاری‌هایی را با کشورهای دیگر انجام دهیم.
سفیر قرقیزستان در تهران گفت: قرقیزستان خطر وجود تروریست‌ها را حس کرده و به خوبی می‌داند که چه اتفاقی در منطقه در حال رخ دادن است، به همین جهت اقدامات عملیاتی قرقیزستان علیه گروهک‌های تروریستی در حال پیگیری است که روز به روز بیشتر خواهد شد.
وی اظهار داشت: قرقیزستان کشوری کوچک و دارای امکانات کم به لحاظ تاکتیکی و تکنیکی برای مبارزه با تروریست‌هاست، لذا از روسیه و ایران خواسته‌ایم اطلاعات خاصی را در این زمینه در اختیار قرقیزستان قرار دهند.
علی‌اف خاطرنشان کرد: دولت قرقیزستان علاقه فراوانی برای مبارزه با تروریست‌ها و گروهک‌های تکفیری دارد که این موضوع به صورت خاص در مباحث مطرح شده بین روسای جمهور قرقیزستان و ایران در تهران عنوان شد و امیدواریم منجر به همکاری جدی‌تر بین سازمان‌های تخصصی در این زمینه شود.
*انقلاب گل لاله، مردمی بود
وی درباره دلیل اصلی انقلاب گل لاله در فوریه 2005 میلادی در قرقیزستان گفت: اتفاقات رخ داده در فوریه سال 2005 در قرقیزستان انقلابی مردمی بود. دلیل مردمی بودن آن، اعتراض مردم کشورم به مسئولان و حاکمان وقت بود، زیرا آنها می‌کوشیدند حکومت خانوادگی را در قرقیزستان مستقر کنند. همچنین هیأت حاکمه و فرزندان رئیس‌جمهور وقت می‌کوشیدند به پارلمان قرقیزستان ورود پیدا کرده و اقدامات خود را بر اساس روابط خانوادگی و خارج از ضوابط انجام دهند و وقتی چنین شرایطی پیش آید حتماً فساد مالی ایجاد و در تمامی بخش‌های کشور گسترده خواهد شد، به همین دلیل توده مردم راضی به شکل‌گیری اتفاقات سال 2005 بودند.
سفیر قرقیزستان در تهران درباره احتمال دخالت خارجی در انقلاب لاله‌ نیز افزود: باید راجع به مسائل سال 2005 قرقیزستان تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد، ولی تنها دلیل آن اتفاق، مسائل داخلی بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها