سناریوهای جنگ احتمالی با روسیه

کد خبر: 446974

مقامات سابق و کنونی آمریکایی با تاکید بر بررسی و آمادگی سناریوهای پنتاگون برای جنگ با روسیه در بالتیک تصریح کردند: از نظر آمریکا، روسیه تهدید بالقوه است.

فارس: فارین پالیسی در خبری اختصاصی با عنوان «پنتاگون در حال بررسی و آماده کردن طرح‌های جنگی جدید علیه روسیه در بالتیک است»، از اتخاذ تدابیر واشنگتن جهت مقابله نظامی با مسکو در بالتیک خبر داد.
این پایگاه آمریکایی نوشت: «برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحاد شوروی، وزارت دفاع آمریکا در حال تجدیدنظر و به روز رسانی کردن طرحهای احتمالی درگیری نظامی با روسیه است».
در این گزارش آمده است: «اکنون مقامات سابق و کنونی وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا می‌گویند که پنتاگون در حال ارزیابی مجدد خود از روسیه و ارزیابی‌های تازه نمایانگر واقعیت ژئوپلتیکی دوره جدید ناشی از الحاق کریمه است که در آن روسیه دیگر شریک بالقوه نیست بلکه تهدید بالقوه است».
یک مقام ارشد پنتاگون در این باره گفت: «با توجه به محیط امنیتی و اقدامات روسیه، این موضوع روشن و مشخص شده که ما باید از به روزرسانی شدن طرحهایمان در قبال هرگونه تجاوز احتمالی به هر یک از متحدانمان در ناتو اطمینان حاصل کنیم».
از سوی دیگر «میچله فلورنی»، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری درباره تجدیدنظر پنتاگون در طرحهای خود در قبال احتمال درگیری نظامی با مسکو گفت که «تجاوز روسیه به شرق اوکراین» علت این اقدام است.
به گفته مقامات آمریکایی، طرح‌های جدید پنتاگون دارای دو بعد است. از یک سو بر این موضوع تاکید شده که آمریکا به عنوان بخشی از ناتو در صورت حملات روسیه به یکی از اعضا چه کاری می‌تواند بکند و متغیر دیگر بررسی اقدام آمریکا خارج از چتر ناتو است.
تمرکز هر دوی این ابعاد طرحهای تازه پنتاگون بر اقدامات و تجاوزهای روسیه به بالتیک است چرا که آنها تجاوز مسکو به این منطقه را محتمل‌ترین سناریو می‌دانند.
این پایگاه مدعی شد: «دیگر تمرکز روزافزونی بر جنگ سنتی نیست بلکه تمرکز بر تاکتیکهای ترکیبی است که روسیه در کریمه و شرق اوکراین استفاده کرد که این تاکتیکها عبارتند از تظاهرات مصنوعی و ساختگی و حملات سایبری».
«جولی اسمیت» که تا همین اواخر دستیار مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده، درباره طرحهای پنتاگون گفته است: «آنها در حال تلاش برای بررسی و مشخص شدن شرایطی هستند که طبق آنها وزارت دفاع آمریکا به حملات سایبری پاسخ خواهد داد. در حال حاضر بحثهایی در این باره در جریان است».
در بخشی از این گزارش آمده است: «طرح‌های پنتاگون در حال حاضر در حد طرح‌ هستند اما آنها همچنین سیگنال‌هایی به روسیه هستند که آمریکا در یک گوشه نظاره‌گر اقدامات روسیه نیست و همچنین سیگنالی به کنگره مبنی بر این است که اولویتهای سیاست خارجی آمریکا تغییر کرده است. این همچنین حاوی این سیگنال است که توانش برای روبرو شدن با چشم انداز تهدیدات جدید محدود است».
ژنرال «جوزف داندورف» مقام ارشد ستادکل نیروهای مسلح آمریکا در ماه جولای طی یک جلسه استماع گفته بود اقدامات روسیه «تهدید موجودیتی» برای آمریکا است و واشنگتن باید برای نوع جدیدی از جنگ ترکیبی که روسیه در اوکراین براه انداخته، خود را آماده کند و اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد.
در این گزارش ضمن اشاره به اظهارات برخی مقامات سابق نظامی آمریکا درباره محدودیتها و کمبودهای نظامی،‌ بودجه‌ای و لجستیکی آمریکا برای مقابله با تهدیدات روسیه نوشته است: «موضوع دردسرآمیز آن است که طرحهای جنگی عملی شده اما آمریکا در حال شکست خوردن است».
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها