عزم واشنگتن برای نفوذ بیشتر در آسیای مرکزی

کد خبر: 446987

سفارت آمریکا در ترکمنستان از برگزاری یک کارگاه آموزشی توسط مربیان آمریکایی، پیرامون مقابله با تکثیر سلاح‏‌های کشتار جمعی و بالا بردن امنیت مرزهای این کشور با حضور ماموران نهادهای مربوطه ترکمنستان خبر داد.

سفارت آمریکا در ترکمنستان از برگزاری یک کارگاه آموزشی توسط مربیان این کشور، پیرامون مقابله با تکثیر سلاح‏‌های کشتار جمعی و بالا بردن امنیت مرزهای این کشور با حضور ماموران نهادهای مربوطه ترکمنستان خبر داد.
سفارت آمریکا در عشق‏‌آباد امروز در این زمینه اعلام کرد، کارگاه آموزشی مذکور با اساتید آمریکایی 5 روز به طول انجامید که در آن ماموران و افسران مرزبانی، گمرک و پلیس ترکمنستان حضور داشتند.
در این دوره آموزشی کارشناسان دفتر امنیت بین‌‏المللی و منع گسترش سلاح‏‌های وابسته وزارت امور خارجه آمریکا و افسران مرزبانی این کشور (EXBS)، فنون مختلف شناسایی و از بین بردن تهدیدات و خطرات سلاح‌های کشتار جمعی، نحوه بکارگیری تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه کشف، بازدید و بازرسی محموله و کالاهای گمرکی، بازدید و بازرسی وسائل نقلیه و ریلی، نظارت مرزی و گمرکی را به همتایان ترکمنی خود آموزش دادند.
در سال‌های اخیر آمریکا به هر بهانه‌ای در تلاش است تا نفوذ خود را در کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان افزایش دهد.
مسائل فرهنگی، اجتماعی، انسانی و امنیتی موضوعاتی است که واشنگتن به بهانه آن به ترکمنستان وارد می‌شود.
علاوه بر این، دولت آمریکا با تعیین سفیر جدید خود در عشق‏‌آباد در اواخر سال گذشته میلادی، مناسبات سیاسی خود را نیز گسترش داد و علاوه بر سفر و تبادل ده‌ها هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، نظامی، تجاری، فرهنگی، هر سال نشست رایزنی‏‌های سیاسی بین ترکمنستان و آمریکا را در 2 کشور برگزار می‏‌کنند.
شرکت نفتی «شورون»، «تی ایکس اوئل» (متعلق به خانواده‏‌های بوش رئیس جمهور سابق آمریکا)، «بوئینگ»، «هونوکو فیلیپس»، شرکت تراکتورسازی کیس و جان دیر، شرکت‏‌های هواپیمایی سازی بوئینگ، شرکت حفاری نفتی پارکر دریلینگ، شرکت تولید کننده توربین گازی جنرال الکتریک، شرکت رایانه سازی «اینتک» و «دلل» و... از جمله شرکت‌های فعال آمریکایی هستند که در بازار ترکمنستان حضور دارند.
پس از خروج آمریکا از پایگاه هوایی «مناس» در قرقیزستان و «خان آباد» در ازبکستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای نفوذ در کشورهای آسیای مرکزی ترکمنستان می‌باشد.
حضور گروه‌های افراطی در شمال افغانستان و هم مرز با ترکمنستان این بهانه را برای واشنگتن فراهم می‌کند تا بار دیگر دست به ماجراجویی ها خود بزند و منطقه را دچار بحران دیگر کند.
اما کارشناسان منطقه معتقدند: از دلایل دیگر حضور آمریکا در این منطقه، گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی و همچنین کنترل روسیه و چین است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها