تلاش‌های مشکوک عربستان برای دوستی با اخوانی‌ها

کد خبر: 447189

عربستان که در باتلاق یمن دست و پا می زند و دوستی ندارد که بتواند آن را از این گرفتاری خلاص کند، به امید کمک اخوان المسلمین در تلاش برای جلب دوستی این گروه برآمده است.

تسنیم: عربستان در حالی دست دوستی به سوی اخوان المسلمین دراز کرده است که امیدوار است با کمک این گروه بتواند خود را از باتلاقی که در یمن گرفتار شده است، نجات دهد.
آشکار شدن نشانه‌های شکست عربستان در یمن
نشانه‌های شکست عربستان در جنگ علیه یمن و در برابر ارتش این کشور و جنبش «انصار الله» اکنون بیش از پیش در حال نمود است، تا جایی که پس از گذشت بیش از پنج ماه از آغاز حمله گسترده عربستان علیه یمن و با وجود جنایت فراوان علیه غیرنظامیان یمنی، شکست مفتضحانه نیروهای سعودی بیش از پیش موجب سردرگمی سیاسی عربستان در برابر دوستان امروز و دشمنان دیروز شده است.
به عبارت بهتر این روزها شاهد تلاش‌های بی‌سابقه ریاض برای نزدیک شدن به گروه اخوان‌المسلمین در مصر هستیم، تلاش‌هایی که به ضرر روابط ریاض با دولت مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی تمام می شود.
در این میان باید پرسید در شرایطی که ریاض پس از انقلاب سال 2011 در سرنگونی دولت تحت حمایت اخوان المسلمین نقش زیادی داشت، اکنون دلیل سردرگمی سیاسی آن در قبال اخوان المسلمین چیست؟
سوال دیگر اینکه چرا ریاض که پیش از این از دولت السیسی حمایت گسترده ای بعمل آورد تا بتواند با اخوان المسلمین مقابله کند، اکنون در تلاش برای تضعیف آن است؟
تلاش ریاض برای ناکام گذاشتن اخوان المسلمین در منطقه
بی تردید قدرت گرفتن اخوان المسلمین پس از شعله ور شدن خیزش های مردمی در چند کشور عربی در سال 2011 و به قدرت رسیدن آن در مصر و تونس برای عربستان و کشورهای همسو با آن مانند اردن، امارات و کویت به دغدغه وحشتناکی تبدیل شد از همین رو عربستان به سرعت وارد خط مقابله با اخوان المسلمین در منطقه شد و تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن طرح اخوانی در منطقه به کار گرفت.
این تلاش ها تا آنجا پیش رفت که توطئه عربستان علیه طرح اخوانی ها در مصر تنها یک سال پس از قدرت گرفتن دولت «محمد مرسی» موجب فروپاشی آن شد.
عربستان تلاش های اخوان المسلمین مصر برای حفظ قدرت را ناکام گذاشت و با استفاده از ارتش، محمد مرسی را برکنار کرده و اخوانی ها را در مصر نابود کرد و علاوه بر این برای خلاصی همیشگی از اخوانی ها و جلوگیری از هر گونه بازگشت احتمالی آنان به قدرت به حمایت از السیسی به عنوان فرمانده کل ارتش رو آورد.
معرفی اخوان المسلمین مصر به عنوان یک گروه تروریستی
در این فاصله اخوان المسلمین در مصر، عربستان و برخی کشورهای عربی مانند امارات یک گروه تروریسی معرفی شدند به اضافه اینکه رهبران این گروه در مصر تحت تعقیب قرار گرفته و هزاران نفر از آنان با حمایت و استقبال عربستان دستگیر شدند.
چرخش سیاست عربستان در قبال اخوان المسلمین مصر
اما پس از رخدادهای تلخی که اخوان المسلمین به دست نظام سعودی و ارتش مصر تجربه کرد، سلسله اتفاقاتی افتاد که موجب شد عربستان بار دیگر حتی به شکل تاکتیکی و یا موقت به فکر تغییر و یا اصلاح سیاست های خود در قبال این گروه بیفتد.
از جمله اتفاقات مزبور می توان به ایستادگی دولت سوریه و ارتش این کشور در برابر توطئه ها علیه دمشق اشاره کرد، زیرا در نتیجه آن عربستان پی برد که محاسبات آن مبنی بر فروپاشی سریع نظام بشار اسد درست نبود از همین رو تلاش کرد جریان اخوان المسلمین مخالف در سوریه را تحت امر خود درآورده و از آن برای مقابله با نظام سوریه بهره برداری کند.
بر این اساس بود که عربستان تلاش کرد به محور ترکیه- قطر که همچنان حامی اخوان المسلمین در منطقه هستند، نزدیک شود تا بتواند در راستای سرنگونی دولت اسد از اخوانی ها در سوریه حمایت کند.
شکست محور ریاض، قطر و آنکارا در مقابله با دمشق
اما این همکاری سه جانبه و به عبارت بهتر همکاری ریاض، آنکارا و دوحه در مقابله با نظام سوریه با شکست مفتضحانه ای روبه رو شد و اخوان المسلمین و نیروهای نظامی آن معروف به «ارتش آزاد» نتوانستند با گذشت حدود پنج سال از آغاز ناآرامی ها در سوریه نظام حاکم این کشور را سرنگون کنند.
دست و پا زدن ریاض در باتلاق یمن
در این چارچوب می توان به جنگ عربستان علیه یمن به عنوان باتلاق خطرناکی یاد کرد که عربستان هر روز بیش از پیش در آن دست وپا زده و غرق می شود، بدون اینکه کسی برای نجات آن از این هلاکت وجود داشته باشد، به ویژه اینکه مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی با اعزام نیروهای زمینی به یمن برای حمایت از ارتش شکست خورده عربستان مخالفت کرد.
تلاش های مشکوک عربستان برای دوستی با اخوانی‌ها
در این شرایط بود که عربستان این روزها برای نزدیک شدن به اخوان المسلمین مصر و به ضرر روابط خود با عبدالفتاح السیسی تلاش های مشکوکی را آغاز کرد زیرا بر این باور است که نزدیک شدن به اخوانی ها در مصر موقعیت و جایگاه اخوانی ها در یمن را برای مقابله با ارتش این کشور و جنبش انصار الله تقویت خواهد کرد.
امید بستن عربستان به اخوان المسلمین در حالی است که نیروهای ارتش سعودی در مقابله با ارتش یمن و جنبش انصارالله در خاک یمن شکست خوردند.
شکست عربستان در حالی است که حملات هوایی ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان نیز با گذشت بیش از پنج ماه همچنان ناکام مانده است.
ناکامی ریاض در جلب حمایت اخوان
اما بسیار دشوار است که این بار توطئه های عربستان علیه اخوان المسلمین به ثمر بنشیند، از همین رو پیش بینی می شود این گروه با تلاش های مشکوک عربستان همراه نشده و در نتیجه ریاض در دستیابی به حمایت از اخوانی ها در یمن و به منظور نجات ارتش خود در نبردهای این کشور، ناکام بماند.
علاوه بر مسائل مور اشاره باید گفت که حمایت عربستان از اخوانی ها موجب خشم و دشمنی دولت عبدالفتاح السیسی از عربستان شده و چنانچه ریاض واقعا در صدد حمایت مجدد از طرح اخوانی ها برآید، این اقدام آن عصبانیت بسیاری از کشورهای عربی از جمله امارت متحده عربی و کویت را نیز به دنبال خواهد داشت.
عربستان دوستان خود را از دست داده است
می توان گفت که عربستان اکنون با مشکلی به نام کمبود دوستان و نیز شکست نظامی در یمن دست به گریبان است و چنانچه از طرح اخوانی ها حمایت کند، این اقدام نیز به بحران هایی که با آن روبه رو است افزوده خواهد شد زیرا دیگر متحدان دیرینه خود را در بین کشورهای عربی که با طرح اخوانی ها مخالف هستند، در کنار خود نخواهد داشت.
سراب عربستان در یمن
در این میان برخی گزارش‌ها حاکی از این است که عربستان در تلاش برای تقویت مجدد روابط خود با اخوانی‌ها است به این امید که بتواند جنگ یمن را به نفع خود تمام کند.
ریاض در راستای به ثمر نشاندن این امید‌ها اخیرا میزبان برخی شخصیت‌های اخوانی از جمله «راشد الغنوشی» رهبر جنبش النهضه تونس، «همام سعید» عضو ارشد اخوان المسلمین اردن و «عبدالمجید الزبدانی» یکی از رهبران حزب الاصلاح شاخه اخوان المسلمین در یمن بود.
علاوه بر این ملک سلمان شاه عربستان نیز چند ماه پیش با «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که شاخه اخوان المسلمین در فلسطین است، دیدار کرد.
در پایان باید گفت از آنجا که دستان سعودی ها به خون هزاران انسان بی گناه در یمن آلوده شده است، اخوان المسلمین در کنار آن قرار نگرفته و از آن حمایت نخواهد کرد.
حمایت از عربستان برای اخوانی‌ها گران تمام می شود
به عبارت بهتر چنانچه اخوان المسلمین مصر در کنار عربستان قرار گرفته و از آن حمایت کند، جایگاه و موقعیت خود را در جهان اسلام از دست خواهد داد، زیرا از همان روزهای نخست تشکیل اخوان المسلمین به دست «حسن البنا» شاهد مواضع شرافتمندانه این جنبش در قبال ملت مظلوم فلسطین و سایر ملت های دیگر بودیم و البته باید موضع آن در قبال سوریه در زمان محمد مرسی را استثنا دانست.
از همین رو اخوان المسلمین پس از تمام اتفاقاتی که به دست آل سعود در مصر تجربه کرد، اکنون باید بسیار آگاه و هوشیار باشد تا بار دیگر در دام توطئه های جدید عربستان گرفتار نشود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها