از مسئولان عربستانی آبی گرم نمی شود

کد خبر: 448916
هیچ بنی‌بشری نمی‌تواند منکر این نکته شود که در فاجعه تاسف‌بار و اندوهناک «منا» دولت عربستان سعودی مسئولیت نخست را دارد و لازم است به جای مغلطه و ایجاد پروپاگاندای رسانه‌ای نسبت به این حادثه دردناک توضیح و جبران مافات نماید. متاسفانه شاهد بودیم که پس از فاجعه فوق، مقامات این
کشور آن طور که باید و شاید
نه اطلاع رسانی نمودند و نه به شکل
شایسته‌ای به مجروحان حادثه رسیدگی کردند. حتی تصاویر و فیلم‌های مخابره شده نشان می‌دهد که سعودی‌ها نسبت به کشته ‌شدگان این حادثه نیزبه درستی عمل ننمودند و گزارش‌های ارسالی گواهی می‌داد
جنازه حجاج برای ساعت‌های متوالی بر زمین افتاده بود. از همین رو مردم کشورمان طی روزها و ساعت‌های گذشته به طرق مختلف تحت فشار بی‌سابقه‌ای بودند. آنان از یکسو شاهد بودند که عزیزانشان در عید بزرگ و فرخنده قربان به خاک و خون کشیده شده‌اند و از سوی دیگر به دلیل بی‌کفایتی مقامات تازه به دوران رسیده آل سعود عمق فاجعه ساعت به ساعت بیشتر می‌شد. چرا که اگر فرض را بر این می‌گرفتیم که یک اشتباه سهوی در این حادثه دخیل بوده مطمئنا اگر مسئولان عربستانی باتجربه و زبده بودند می‌توانستند با اقدامات لازم تلفات حادثه را کاهش دهند. اما به هر حال به مانند دفعات قبل این حادثه «جنایت مانند» مجددا ثابت نمود که جان مردم کشورمان در عربستان و در مراسم حج اصلاً و ابداً تضمین نیست و بایستی در این خصوص فکری اساسی نمود.
به نظر نگارنده حال که بی‌مسئولیتی مقامات سعودی محرز گشته است بجاست مسئولان کشورمان ورای بیانیه، پیام، نامه و ... اقدامی درخور و ملموس را انجام دهند. فی‌المثل نیکو نیست تنها این چند روز را با چنین فعل‌هایی گذراند و مدام بر بی کفایتی مقامات عربستانی تاکید نماییم، اما پس از گذشت چند روز وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد کلا ماجرا را فراموش نموده تا سال آینده که باز هم زائران خانه خدا را بدون ضمانت خاصی به عربستان بفرستیم. به نظر می‌رسد در این خصوص می‌توان تصمیمی قاطعانه اتخاذ نمود. اینکه پیشنهاد شده مسئولیت برگزاری حج به سازمانی بین المللی مثل سازمان کنفرانس اسلامی سپرده شود می تواند اهرم فشار مناسبی علیه مقامات سعودی باشد.
بجاست دیپلمات های کشور در این زمینه فعال شده و این موضوع را در میان
کشور های مسلمان دیگر جا بیندازند.
حادثه فرودگاه جده، ماجرای افتادن جرثقیل بر سر مردم، آتش سوزی‌های متعدد در هتل‌های زائران و حوادث جانبی دیگر همگی یک پیام روشن را برای مسئولان کشورمان دارد تا تصمیمی عاجل در این باره بگیرند.اکنون نگاه بایستی به خودمان باشد و همتی نماییم تا این حوادث دلخراش تکرار نشود.از مسئولان عربستانی آبی گرم نمی شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها