جلوگیری از تحقیقات بین المللی درباره ارتکاب جنایات جنگی در یمن

کد خبر: 448957

سعودی‌ها در تلاشند تا از انجام تحقیقات بین المللی درباره ارتکاب جنایات جنگی در یمن جلوگیری کنند.

فارس: سعودی‌ها تلاش گسترده‌ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام می دهند تا از پیشنهاد هلند برای انجام تحقیقات در زمینه ارتکاب جنایات جنگی در یمن جلوگیری کنند.
سعودی‌ها در همین زمینه تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای مختلف را به نمایندگی عربستان در ژنو فراخوانده است تا طرحی را ارائه دهند که براساس آن نیروهای انصارالله به دلیل ارتکاب جنایات جنگی محکوم شوند.
دیپلمات های هلندی از مسئول حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا هیئتی را برای تهیه گزارشی در خصوص سوءاستفاده ها و جرایم عربستان مرتبط با جنگ در یمن به این کشور جنگ زده در خاورمیانه اعزام نماید.
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، کشور هلند روز پنج شنبه قطعنامه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه عربستان ارائه کرد.
این قطعنامه پیشنهادی هلند از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست می کند تا کمک هایی فنی در اختیار دولت یمن قرار گیرد.
این قطعنامه پیشنهادی زمینه را برای تصویب قطعنامه ای نهایی در خصوص ایجاد و یا عدم ایجاد کمیته ای حقیقت یاب در یمن پیش از آغاز نشست سه هفته ای این شورا در تاریخ 2 اکتبر فراهم می آورد.
آسوشیتدپرس تأکید کرد: البته شورای حقوق بشر هیچ قدرتی برای اجبار کشورها به انجام اقدامی ندارد اما اقدامات این شورا می تواند موارد نقض حقوق بشر را برجسته تر سازد.
«فیلیپ دام» معاون مسئول حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن استقبال از این اقدام هلند، آن را «نشانه رهبری اصولی» کشور هلند دانست و تأکید کرد: «کشورهای عربی نظیر عربستان به نظر می رسد کاملا مصمم هستند تا از انجام هرگونه تحقیق و موشکافی در جنگ یمن جلوگیری کنند»، اما این اقدام می تواند مسیر را برای انجام این اقدامات تحقیقی هموار سازد.
عربستان از 6 ماه قبل حملاتی را علیه یمن آغاز کرده که طی آن بیش از 20 هزار نفر از مردم یمن کشته و زخمی شده‌اند.
سعودی‌ها علاوه براین با محاصره زمینی، هوایی و آبی یمن مانع از ارسال هرگونه کمک به این کشور شده اند به طوری که در برخی از منطاق قحطی و کمبود دارو مردم را با فاجعه انسانی مواجه کرده است.
پیش از این دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل نیز جنایات سعودی در یمن و کشتار غیرنظامیان را محکوم کرده بودند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها