تأسیس برای دانشجویان پناهجوی سوری

کد خبر: 449172

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تأکید بر این که دانشجویان پناهجوی سوری و عراقی و کشورهای آفریقایی سرمایه انسانی برای کشورهای پذیرنده هستند گفت: در حال حاضر در ترکیه تاسیس سه دانشگاه ویژه پناهجویان در دست اقدام است که این امر مزایایی برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها به همراه دارد.

ایسنا: دکتر جعفر مهراد با اشاره به بحران پناهجویان سوری در اروپا در هفته‌های اخیر، افزود: متاسفانه جامعه آموزش عالی اخیرا به نقش خود آگاه و اکنون با وضع دشواری مواجه شده است.
وی اضافه کرد: هجوم پناهجویان به اروپا که عمدتا از سوریه، اریتره، لیبی، افغانستان، اقلیم کردستان و عراق هستند را باید به تعداد قابل توجه پناهجویانی که سال‌ها سعی می‌کردند از آفریقا به اروپا بروند اضافه کرد. علت این مهاجرت گسترده شرایط سیاسی و اقتصادی است. این پناهجویان از تروریسم، جنگ داخلی و فقر حاکم، از کشور خود فرار ‌کرده‌اند.
مهراد اضافه کرد: در طول سال‌های قبل تلاش‌های پناهجویان آفریقایی برای عبور از منطقه مدیترانه به علت اوضاع بد اقتصادی به یک تراژدی انسانی مبدل شد و پشتیبانی کشورهای پذیرنده بسیار محدود بوده است.
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر این که هجوم پناهجویان از خاورمیانه به ویژه از سوریه در روزهای اخیر مورد توجه کشورهای اروپایی قرار گرفته است، یادآور شد: این پناهجویان پاسخ مثبتی دریافت کرده‌اند؛ هرچند که این پاسخ در برخی از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند مجارستان بسیار نگران کننده است.
مهراد خاطرنشان کرد: پناهجویان سوری، عراقی و اقلیم کردستان از آموزش عالی بهتری برخوردار هستند و از این رو پذیرش آنها در جامعه و بازار کار در کشورهای پذیرنده به نظر می‌رسد به صورت بالقوه آسان‌تر است.
چهره ماندگار علمی کشور با اشاره به گزارش‌های مختلف رسانه‌ها از مهارت‌های زبانی جوانان که به سهولت انگلیسی صحبت می‌کنند و اضافه کرد: این کشورها امیدوارند جوانان ادامه تحصیل دهند و با کسب مهارت‌های جدید به اقتصاد کشورهای اروپایی کمک کنند.
وی ادامه داد: گرچه عامل بشر دوستانه در بیانیه‌های رسمی دولت‌ها نمایان و برجسته است، اما مقامات آلمانی روشن کرده‌اند که این پناهندگان می‌توانند به عنوان یک سرمایه برای آنها و سایر کشورهای اروپایی در کوتاه مدت و به ویژه در بلند مدت به حساب آیند.
رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های آلمان درصدد هستند ده‌ها هزار نفز از 800 هزار پناهنده‌ای را که وارد این کشور می‌شوند، بپذیرند.
مهراد با بیان این که کشورهای پیشرفته صنعتی از چهره‌های درخشان خارجی بدون توجه به نیازهای کشورهای مبدا استفاده می‌کنند، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی و صنعتی در خصوص حفظ و جذب استعدادهای برتر و درخشان کشورهای فقیر اندکی نگرانی از خود نشان داده‌اند.
به گفته وی در حالی که این امیدواری وجود دارد پژوهشگران سوری و عراقی پس از آن که وضعیت به حالت عادی برگردد به کشورهای خود مراجعه کنند، ولی آمارها نشان می‌دهد که پناهندگان اندکی در عمل، به کشورهای خود بازمی‌گردند.
رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به اقدامات سایر کشورها برای جذب پناهجویان گفت: در تعداد کمی از کشورها، دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها و دولت‌ها به تازگی راه‌هایی را ارائه کرده‌اند تا پژوهشگران و دانشجویان سوری و پناهندگان سایر کشورهای خاورمیانه را در نظام آموزشی خود بپذیرند که این امر می‌تواند با افزودن تعداد بورسیه‌ها، سرعت بخشیدن به فرآیند ارزیابی مدارک، تمهید مقدمات آموزش زبان و فراهم آوردن تسهیلاتی مانند خوابگاه صورت گیرد.
وی ادامه داد: سازمان‌هایی مانند خدمات مبادله آموزشی رایگان (EP-MUFFIC) هلند و موسسه بین المللی آموزش در آمریکا می‌توانند در حل مسایل آموزشی پناهجویان اقدام کنند.
مهراد اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز خود مسوولیت اساسی دارند و می‎توانند مستقلا و از راه‌های گوناگون اقدام کنند به گونه‌ای که دانشگاه‌ها با آسان‌تر کردن فرآیند پذیرش، دانشجویان را پذیرفته و خدمات مشاوره‌ای به این دانشجویان و خانواده‌های آنها ارائه دهند.
این چهره علمی کشور با بیان این که بسیاری از دانشجویان پناهنده فاقد مدارک معتبر هستند، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها از طریق آزمون و سایر گزینه‌ها می‌توانند رشته‌های مناسب را برای دانشجویان متقاضی تعیین ‌کنند ضمن آن که در بسیاری از موارد آموزش زبان و فرهنگ نیز لازم است که در دورانی که فشارهای مالی و اقتصادی زیاد است، انجام این کار به آسانی نخواهد بود.
وی با تاکید بر این که دولت‌ها، موسسات غیر انتفاعی و سازمان‌هایی مانند اتحادیه اروپا در این زمینه باید پیشگام باشند، اظهار داشت: در این راستا چالش دیگری وجود دارد که موجب نگرانی دولت‌های غربی و شاید کشورهای دیگر نیز شده باشد. این دولت‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند پناهجویانی که در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند اساسا بر روی آموزش تمرکز داشته باشند و مسایل امنیتی به وجود نخواهند آورد.
مهراد در عین حال تاکید کرد: دانشگاه‌ها خود به خود درخواهند یافت که پاسخ مثبت به این بحران مزایای مهمی از نظر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای جامعه دانشگاهی جهت آشنایی با فرهنگ‌ها به بار خواهد آورد.
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از اجرای طرح‌هایی در منطقه خبر داد و گفت: در منطقه نیز طرح‌هایی وجود دارند که می‌خواهند دانشگاه‌های مخصوص پناهجویان تاسیس کنند و در حال حاضر تاسیس سه دانشگاه در ترکیه توسط بنیادهای اسلامی در دست اقدام است.
مهراد چالش‌های پیش روی این طرح‌ها را تامین استاد دانست که استمرار و کیفیت آموزش را تضمین می‌کند و یادآور شد: تاسیس دانشگاه خود به خود دشوار و پرهزینه است.
وی اجرای این طرح‌ها را ستودنی دانست و افزایش دسترسی به آموزش عالی برای دانشجویان پناهجو را از دیگر چالش‌های پیش روی جامعه دانشگاهی کشورهای پذیرنده ذکر کرد و یادآور شد: هرجه بحران طولانی‌تر شوند، فراهم کردن امکانات آموزش عالی برای پناهجویان مشکل‌تر خواهد بود.
مهراد ادامه داد: متاسفانه کشورهای عرب همسایه مانند عربستان، امارات متحده عربی و قطر در این زمینه اقدامی به عمل نیاورده و بار عمده بر دوش لبنان و اردن سنگینی می‌کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها