همکاری با آمریکا به پایبندی واشنگتن به برجام بستگی دارد

کد خبر: 449705

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد که اگر آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام برای لغو تحریم‌های ایران عمل کند، احتمال همکاری بین تهران و واشنگتن برای مقابله با تروریسم وجود دارد.

فارس: «محمد نهاوندیان» رئیس‌ دفتر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با پایگاه اینترنتی «المانیتور» تصریح کرد که اگر آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام برای لغو تحریم‌های ایران عمل کند، همکاری بین آمریکا و ایران برای مبارزه با تروریسم ممکن است امکانپذیر شود.
وی تصریح کرد: «این مذاکرات و توافق هسته‌ای تنها با هدف کنار گذاشتن این مانع نیست بلکه آزمونی است تا مشخص شود که آیا این خط مذاکرات به سطحی از اعتماد و اطمینان بین دو طرف منجر می‌شود یا خیر. رهبر معظم انقلاب (آیت الله علی خامنه‌ای) اشاره شده است، این موضوع هسته‌ای آزمونی برای ما است تا ببینیم که چگونه طرف مقابل در پیروی و اجرای حقیقتی آنچه که توافق شده است، صادق است».
نهاوندیان تأکید کرد: «ما باید ببینیم که مرحله اجرا می‌تواند سطحی از اعتماد را با خود به همراه داشته باشد یا خیر».
رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور ایران در ارتباط با پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در قبال برجام گفت: برای مردم ایران مشاهده لغو تحریم‌ها می‌تواند به نتیجه ملموسی منجر شود. این یک نمایش صداقت است بنابراین تحقق این مسئله به زمان زیادی نیاز ندارد».
وی ادامه داد: «موضوعاتی به ویژه در منطقه وجود دارد که دارای منافع دو طرفه است. موضوع جمهوری اسلامی ایران همیشه بر این امر بوده که مبارزه با تروریسم باید اولویت اول برای موضوعات منطقه‌ای باشد و اگر صداقت تمامی طرفین در عمل مشخص شود، این مسئله می‌تواند سکوی بعدی باشد».
رئیس‌ دفتر ایران درباره رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و اینکه ایران این مناظره‌ها را دنبال می‌کند گفت: «کشورها در روابط بین‌المللی خود شوخی ندارند. اگر توافقی بین دو کشور بزرگ صورت گرفته باشد...مردم باید بر آن توافقات حساب کنند و اگر امور به صورت ناگهانی تغییر کنند، در آن شرایط همه محاسبات در روابط بین دو کشور باید مورد بازبینی قرار گیرد».
وی با اشاره به اینکه برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا از لغو برجام در صورتیکه بعنوان رئیس‌جمهور برگزیده شوند، سخن به میان می آورند، گفت: «من فکر می‌کنم که هزینه تغییرات ناگهانی در سیاست برای تمامی ارتباطات بین‌المللی بسیار عظیم باشد. بگذارید تصور کنیم که اینگونه مزخرفات شایع نمی‌شود».
نهاوندیان در خصوص اهمیت لغو تحریم‌های ایران گفت: «یک بخش مهم از این توافق، لغو تحریم‌ها و حذف کلی نظام تحریم‌ها است. بنابراین از آغاز، کمیته‌ای مسوولیت جنبه اقتصادی مذاکرات را برعهده داشت و این مسئله در دور آخر مذاکرات، بعد از لوزان، مورد موافقت قرار گرفت که قبل از رسیدگی به جزئیات دور نهایی موضوعات فنی، یک نتیجه‌گیری درباره موضوعات اقتصادی صورت گیرد».
نهاوندیان در خصوص اخباری مبنی بر داشتن دو تابعیت گفت: « این مسئله به زمانی بازمی‌گردد که من در فعالیت‌های آکادمیک و تحقیقاتی مشارکت زیادی داشتم. هرگز مسئله دو تابعیتی مطرح نبوده است. این جعلی است. و وقتی من تصمیم به بازگشت گرفتم، من جایگاه و مسوولیت سیاسی داشتم و به طور طبیعی این وضعیت نمی‌توانست ادامه داشته باشد».
المانیتور ادامه داد، حتی شایعاتی در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» وجود داشت مبنی بر اینکه شما احتمالا به واشنگتن سفر کرده بودید تا ببینید که امکان گفت‌وگو با واشنگتن وجود دارد یا خیر. آیا این مسئله صحت دارد؟
نهاوندیان ادامه داد: «خیر. این مسئله مربوط به زمانی می‌شد که دکتر ظریف مسوولیت هیأت ما در سازمان ملل را برعهده داشته است و لزومی بر رایزنی نزدیک در آن زمان وجود داشته است و آن دیدار برای آن هدف بوده است. و این رایزنی‌ها ظرف چند روز کوتاه به نتیجه رسید».
نهاوندیان در خصوص اجرای توافق گفت: «به طور قطع، مرحله اول اجرا، لغو تحریم‌ها است. این مرحله تابحال به خوبی انجام گرفته است. با توجه به این حقیقت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است و برای مردم ایران، مشاهده لغو تحریم‌ها می‌تواند نتایج ملموسی را به همراه داشته باشد. این مسئله یک نمایش صداقت است بنابراین رسیدن به این مرحله نیازی به زمان طولانی ندارد. برخی موضوعات به ویژه در منطقه دارای منافع دو جانبه است. جایگاه جمهوری اسلامی این بوده که مبارزه با تروریسم باید اولویت اول موضوعات منطقه‌ باشد. اگر صداقت تمامی طرفین در عمل ثابت شود، این موضوع می‌تواند سکوی بعدی باشد».
المانیتور در سوالی پرسید که آیا لغو تحریم‌ها آنقدر سریع صورت می‌گیرد که همپیمانان سیاسی روحانی بتوانند از آن به عنوان دستاوردی در انتخابات مجلس در ماه فوریه سال آینده میلادی استفاده کنند؟
نهاوندیان در پاسخ گفت: «از نظر ما، موضوع هسته‌ای یک موضوع حزبی نیست بلکه یک موضع ملی است که تقریباً همه با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند. بنابراین موضوعی نیست که بخواهد در معرض موضع حزبی و رقابت سیاسی قرار گیرد. موضع حسن روحانی در واقع موضع ملت است و بنابراین نباید برای رقابت‌های مختلف استفاده شود. اما، هر زمان که مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، به طور قطع بر اساس ارزیابی‌هایی که از این گروه یا آن حزب دارند، تصمیم‌گیری می‌کنند و هیچ کس نمی‌تواند مردم را از قضاوت در زمانیکه می‌خواهند گزینه‌ای را انتخاب کنند، باز دارد».
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها