لغو تحریم به شرط اجرای تعهدات برجام

کد خبر: 450076

پایگاه «تایمز اسرائیل» خبر داد ۲۶ مهر روز «پذیرش» برجام است و به دنبال آن رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی توقف تحریم‌های ایران را امضا می‌کند اما اجرایی شدن آن به اجرای تعهدات برجامی تهران موکول می‌شود.

فارس: یک پایگاه صهیونیستی گزارش داد که 18 اکتبر روز پذیرش(Adoption Day) برجام آغاز می‌شود که پس از آن اوباما فرمان اجرایی توقف تحریم‌ها را امضا می‌کند اما اجرایی شدن آن به اجرای تعهدات برجامی ایران موکول می‌شود.
در حالی که پس از اعلام موافقت طرفین مذاکرات هسته‌ای درباره موافقت با «برجام»، رایزنی‌ها و اقدامات ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای پیش بردن مراحل اجرای توافق هسته‌ای آغاز شد، یک پایگاه صهیونیستی ۱۸ اکتبر را به عنوان تاریخ روز پذیرش برجام خواند.
آنطور که در متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام شده، روند توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دارای سه مرحله «روز نهایی و جمعبندی شدن، روز توافق و روز اجرا» است.
روز جمع بندی شدن (Finalisation Day) همان روزی بود که وزیران هفت کشور با حضور در مقر سازمان ملل در وین رسما اعلام کردند بر سر متن به توافق رسیده‌اند و قصد دارند آن را اجرایی کنند.
روز پذیرش (Adoption Day) هرچند بسیاری از رسانه‌ها، سه‌شنبه اعلام کردند که در وین توافق اعلام شده است، اما در عمل اعلام توافق زمانی که نهادهای قانونگذاری در دو کشور ایران و آمریکا توافق را تائید کرده باشند.
در متن برجام در مورد این مرحله آمده است: «روز توافق، ۹۰ روز پس از تایید این برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل، یا تاریخ مقدمی که با رضایت متقابل اعضای برجام تعیین شود خواهد بود که در آن، این برجام و تعهدات مندرج این برجام از تاثیر برخوردار خواهند شد. از این روز، اعضای برجام آغاز به فراهم آوردن ترتیبات و تمهیدات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام خواهند کرد.»
روز اجرا ( Implementation Day) مرحله‌ای است که برجام که از سوی طرفین مورد تائید قرار گرفته و تمهیدات آماده‌سازی مربوط به آن هم انجام شده، وارد فاز اجرایی می‌شود. تا این زمان تغییری در وضعیت تحریم‌های ایران صورت نمی‌گیرد و توافق ژنو، آنطور که روز سه‌شنبه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تمدید شد، اجرایی خواهد ماند.
اکنون پایگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» خبر داده که مرحله دوم برجام یا همان روز پذیرش، ‌۱۸ اکتبر(۲۶ مهر) خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها