طالبان با قندوزی‌ها چه کرد؟

کد خبر: 450484

نزدیک به دو شبانه‌روز است شبه‌نظامیان اکثر مناطق قندوز را در اختیار گرفته و با تمام وجود در تلاش برای نابودی زیربناها هر کاری که بخواهند، انجام می‌دهند.

فارس: یک خبرنگار محلی قندوز که به دلیل وخامت اوضاع خواستار ذکر نشدن نامش در این متن شده، با ارسال یادداشت کوتاهی وضع شهروندان و جنایات طالبان را به رشته تحریر درآورده است.
در این یادداشت آمده است: نزدیک به 2 شبانه روز است که شبه‌نظامیان اکثر مناطق شهر قندوز را در اختیار گرفته و با تمام وجود در تلاش برای نابودی زیربناها بوده و هر کاری که بخواهند، انجام می‌دهند.
طالبان همزمان با ورود به شهر بی‌توقف به سمت آنتن شرکت‌های مخابراتی رفته و تمام آنتن‌ها را نابود کرده و به این صورت برقراری تماس برای اکثر شهروندان قندوز را ناممکن کردند.
پس از آن به سمت دفاتر کاری رسانه‌ها و خبرنگاران در این شهر هجوم آوردند و علاوه‌ بر زندانی کردن خبرنگاران، تمام وسائل کاری آنان را نابود کردند.
این شبه‌نظامیان که خود را منادی حق دانسته و به مردم وعده بازسازی و اجرای شریعت اسلامی دادند، زمینه خروج بیش از 10 هزار شهروند قندوز را مهیا کرده و علاوه‌بر آن زندگی قندوزی‌هایی که قادر به فرار نشده را با مشکل جدی مواجه کرده‌اند.
از نخستین شب اشغال تاکنون، شبه‌نظامیان طالبان اقدامات خود را آغاز کرده‌اند و هر کسی که کوچک‌ترین مخالفت و نافرمانی از دستورات سربازان طالبان کند، محکوم به مردن است.
دامنه اعدام‌های صحرایی طالبان روبه گسترش است و کارمندان دولتی، مؤسسات خارجی، شرکت‌های مخابراتی، نهادهای فرهنگی، خبرنگاران و فعالان مدنی را به دار آویزان می‌کنند.
شبه‌نظامیان طالبان تمام تصاویر مجاهدین و مقامات افغانستان را از دیوارهای شهر کنده و در آتش سوزانده‌اند و در کنار آن رادیو «روشنی» و دفتر سازمان ملل متحد نیز در آتش سوخته است.
آتش در صدها مغازه که ارزش آن به میلیون‌ها دلار می‌رسد شعله‌ور است و طالبان همزمان که شلیک‌های شادی می‌کنند، به مردم هشدار می‌دهند که از این پس حاکمان آنان خواهند بود.
فضای دود و آتش در شهر حکم‌فرما است، کسی جرأت بیرون آمدن حتی برای خرید مواد غذایی اولیه را ندارد، مغازه‌ها را چپاول کرده‌ و نانوایی‌ها را بستند.
قندوز دیگر آنشهری که ده‌ها بانک و مؤسسات مالی در آن فعالیت داشت، نیست، طالبان تمام خزانه بانک‌ها را به یغما برده و پول‌های مؤسسات مالی را به جیب زده‌اند.
کسی جرأت نافرمانی از فرمان طالبان حتی از یک سرباز آنان را ندارد، طالبان در قندوز خود را فراتر از هر قانونی دانسته و نیازی به مراعات دستورات الهی و شریعت اسلامی ندارند.
آنان هر زمانی که خواسته باشند، وارد خانه‌های مردم شده، دارایی‌ها را به یغما می‌برند.
قندوز شهر بی‌صاحب است، جاده‌های شهر را سیاه و سفید پوشان طالبان و به قول آنان «ملاصاحبان» گرفته‌اند و هر لحظه بیم ورود طالبان در هر خانه‌ای است.
طالبان خودرو ندارند، خودروهای نیروهای افغانستان زیر پاهای آنان است و موتورسیکلت‌های ارتش را بی‌وقفه در شهر و بازار به گردش درآورده‌اند و خودروهای شخصی مردم مانند «کرولا» و «استیشن» را به زور گرفته‌اند.
کسی جرأت نمی‌کند به طالبان «تو» بگوید، آنان هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند خود را هم شاه می‌دانند و هم مجریان فرمان شاه و دیگر وضع ما همین است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها