اپوزیسیون برزیل خواستار استعفای رئیس کنگره این کشور شد

کد خبر: 453847

رسانه کوبایی «پرنسالاتینا» گزارش داد اپوزیسیون برزیل با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور خواستار استعفای رئیس کنگره این کشور آمریکای لاتین به اتهام مشارکت در فساد مالی شرکت نفتی پتروبراس شد.

فارس: اپوزیسیون برزیل روز گذشته ضمن ارسال نامه‌ای به «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور خواستار استعفای «ادواردو کونها» رئیس کنگره برزیل به دلیل مشارکت وی در فساد مالی شرکت نفتی پتروبراس و دریافت رشوه‌های کلان شدند.
طبق گزارش‌های دریافتی از رسانه جمعی برزیلی، 5 تن از رهبران حزب اپوزیسیون برزیل در این نامه خطاب به «روسف» نوشتند که «کونها» باید از سمت خود کناره گیری کند.
«کونها» یک از اعضای حزب «جنبش دموکراتیک برزیل» (پی‌ام‌دی‌بی) است.
رهبران 5 حزب اصلی فعال در پارلمان برزیل درخواست کتبی و رسمی استعفا «کونها» و منع وی از ادامه فعالیت‌هایش در دولت برزیل را امضا کردند.
افرادی همچون «کارلوس سامپیائو» از حزب «سوسیال دموکراسی برزیل» (پی‌ای‌دی‌بی)، «آرتور ماریا» از حزب «همبستگی برزیل»، «فرناندور بزررا فیلهو» از حزب «سوسیالیست برزیل»( پی‌اس‌بی)، «مندونکا فیلهو» از حزب «دموکراتیک» (دی‌ای‌ام)، «روبناس بوئنو» از حزب «سوسیالیست مردمی برزیل» (پی‌پی‌اس) و «برونو آرائوخو» از اعضای اقلیت مجلس، این درخواست را امضا کردند.
«کونها» در واکنش به این درخواست که به عبارتی حمایت از درخواست اپوزیسیون برای استیضاح از رئیس جمهور برزیل نیز محسوب می‌شود، اعلام کرد که هرگز از سمت خود استعفا نخواهد داد.
رئیس کنگره برزیل متهم به مشارکت در فساد مالی دولتی و دریافت 5 میلیون دلار به عنوان رشوه از سوی مقامات شرکت نفی پتروبراس شده است.
فساد مالی شرکت پتروبراس بزرگترین رسوایی مالی در برزیل از گذشته تاکنون لقب گرفته است.
طبق گزار‌ش‌های دریافتی وی در ازای دریافت رشوه‌های کلان نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات غیرقانونی این شرکت سکوت اختیار می‌کرده است.
وی چندی پیش و در جریان جلسه کنگره که به برای بررسی شبکه گسترده فساد مالی برزیل برگزار شده بود گفت که هیچ حساب بانکی در بانک سوئیس ندارد اما بعدها مشخص شد که وی 4 حساب بانکی در بانک‌های این کشور اروپایی دارد که تاکنون به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است.
البته وزارت عمومی سوئیس هفته گذشته حساب بانکی وی را به دلیل سوءظن به وی و اقدامات غیرقانونی وی مسدود کرد و اعلام کرد که به احتمال زیاد «کونها» در پرونده فساد مالی شرکت پتروبراس دست داشته است.
به گزارش فارس، «ادواردو کونها» رئیس کنگره برزیل و «فرناندو کویور دمیو» رئیس‌جمهور سابق این کشور از 20 آگوست (29 مرداد) به صورت رسمی از سوی دادستانی برزیل به مشارکت در پرونده فساد شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» محکوم شدند.
در همین راستا دادستان کل برزیل با ارسال شکایتی علیه «کونها» به دیوان عالی این کشور، خبر داد که وی در ازای دریافت رشوه‌ای به مبلغ پنج میلیون دلار اجازه ساخت دو کشتی‌ کاوشگر برای شرکت «پتروبراس» را در فاصله زمانی ژوئن 2006 تا اکتبر 2012 (خرداد 1385 تا مهر 1391) صادر کرده است.
«کونها» یکی از سیاستمداران قدرتمند و با نفوذ برزیل به شمار می‌رود که پس از افشای اعترافات یکی از متهمان این پرونده مبنی بر پرداخت رشوه به وی، به یکی از مخالفان جدی دولت «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور آمریکای جنوبی نیز تبدیل شده است.
در ماه مارس 2014 بی‌نظمی‌های موجود در شرکت «پتروبراس» به لطف یکی از عملیات‌های پلیس فدرال آشکار شد و چند نفر از افراد مجرم نیز دستگیر شدند.
این رسوایی بزرگ مشکلات فراوانی را برای «پتروبراس» در جذب منابع مالی در بازارهای بین‌المللی به وجود آورد و همچنین 58 درصد از ارزش خود در ماه‌های اخیر را در این بازارها از دست داد، دلیلی که باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه نفت برای سال‌های آینده نیز شد.
شرکت نفتی «پتروبراس» که بیشترین قسمت آن متعلق به دولت برزیل است یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری نفتی در جهان بوده و علاوه بر آمریکای جنوبی دارای سرمایه‌گذاری در آسیا، آفریقا و خاورمیانه می‌باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها