نگرانی نامزدهای دموکرات از تضعیف جایگاه آمریکا بعد از توافق هسته‌ای ایران

کد خبر: 454803

اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شهر «لاس‌وگاس» بر مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای با ایران و اوضاع سوریه متمرکز شد.

فارس: «جیم وب» وزیر سابق نیروی دریایی آمریکا و سناتور سابق ایالت «ویرجینا» در اولین مناظره انتخاباتی امیدهای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در شهر «لاس وگاس» ایالت «نوادا» ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) مدعی شد که برجام «در ایران پذیرفته شده است» و آمریکا را «در موضع ضعف قرار داده و به همین دلیل است که روسیه در حال حاضر در سوریه است».
بر اساس گزارش سی ان ان، اولین مناظره انتخاباتی امیدهای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در شهر «لاس وگاس» ایالت «نوادا» برگزار شد.
وب در این مناظره گفت: «بگذارید با این مسئله شروع کنیم که به چه دلیل روسیه در حال حاضر در سوریه است. سه اشتباه راهبردی وجود دارد که اجازه وقوع چنین چیزی را داده است. اولین آن، حمله به عراق بود که عوامل قومی در عراق را بی‌ثبات کرد و ایران را قدرتمند کرد و خلاء بزرگی را به وجود آورد. دومین اشتباه، بهار عربی لیبی و سوریه بود که اجازه ورود تروریست‌ها به این کشورها را داد. سومین اشتباه توافق اخیر هسته‌ای با ایران بود که به ایران اجازه پیشرفت پیشروی و در نهایت دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌دهد که این سیگنال بدی را می‌فرستد و یک زبان ایما و اشاره بود مبنی بر اینکه ما ایران را پذیرفتیم و ایران بخش محکمی از یک فرمول در جهان شده است.»
وی ادامه داد: «من معتقدم که سیگنالی که ما بعد از نهایی شدن توافق هسته‌ای با ایران به منطقه ارسال کردیم این است که ما در این توازن مهم قدرت بین ایران و بزرگترین همپیمان خود یعنی اسرائیل و عربستان، جایگاه بزرگتر ایران را پذیرفته‌ایم. این موضع ما را در جایگاه ضعف قرار می‌دهد و فکر می‌کنم اقداماتی را که در چندین هفته اخیر شاهد آن بودیم، تقویت کرده است».
*چین،ایران و تغییرات اقلیمی از تهدیدات امنیتی اصلی آمریکا به حساب می‌آیند
پایگاه اسپوتنیک گزارش کرد که نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اولین مناظره تلویزیونی خود، ایران، چین و تغییرات اقلیمی را به عنوان تهدیدات امنیتی مهم آمریکا اعلام کردند.
«هیلاری کلینتون» یکی از نامزدهای پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی در این مناظره که سه‌شنبه شب (اوایل صبح امروز) برگزار شد، گفت: «گسترش تسلیحات هسته‌ای همچنان می‌تواند تهدیداتی را به همراه داشته باشد زیرا ممکن است مواد هسته‌ای در اختیار افراد ناشایست قرار گیرد. من می‌دانم که تروریست‌ها به طور مداوم به دنبال این مواد هسته‌ای هستند و به همین دلیل باید در جهان هوشیار ولی در عین حال متحد باشیم تا از این تهدید جلوگیری کنیم».
*کلینتون: ایران و جمهوری‌خواهان را از مشکلات آمریکا می‌دانم
کلینتون نیز درباره انباشه شدن ثروت در دست عده‌ای بسیار معدود در آمریکا گفت: «من یک پیشرو هستم که از عهده کارها برمی‌آیم». وی به حالت طنز گفت که ایران و جمهوری‌خواهان را از مشکلات کشور آمریکا می‌داند.
*مارتین اومالی:ایران هسته‌ای و گسترش داعش مهم‌ترین تهدیدات آمریکا است
«مارتین اومالی» فرماندار سابق ایالت «مریلند» و شهردار بالتیمور نیز «ایران هسته‌ای، گسترش داعش و تغییرات اقلیمی را مهم‌ترین تهدیدات آمریکا دانست».
*لینکلن چافی: هرج و مرج در خاورمیانه با حمله به عراق آغاز شد
«لینکلن چافی» فرماندار سابق ایالت «رودآیلند» نیز درباره تهدیدات کنونی جهان گفت: «به طور قطع هرج و مرج در خاورمیانه وجود دارد که با حمله عراق آغاز شد».
*سندرز: پوتین به زودی از مداخله در سوریه پشیمان می‌شود
سناتور «برنی سندرز» رقیب اصلی کلینتون در رقابت‌های نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در مناظره لاس وگاس در واقع تغییرات اقلیمی را بعنوان چالش مهم برای آینده آمریکا اعلام کرد و این در حالی است که «جیم وب» حملات سایبری چین علیه آمریکا را مهم‌ترین چالش واشنگتن دانست.
وب تصریح کرد: «بزرگترین چالش راهبردی طولانی مدت ما در واقع روابط ما با چین است. بزرگترین تهدید روز به روز ما، جنگ سایبری علیه آمریکا است. بزرگترین تهدید عملیات نظامی برای آمریکا، حل این وضعیت در خاورمیانه است».
برنی سندرز به حملات جنگنده‌های روسیه به مواضع تکفیری‌های داعش در سوریه اشاره کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به زودی از این مداخله در سوریه پشیمان خواهد شد.
افزایش دستمزد و کاهش مالیات طبقه کارمند و کارگر از وعده‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون
یکی از مسائل داخلی که نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به آن اشاره کردند بحث افزایش دستمزدها بود که کلینتون تصریح کرد که افزایش دستمزدها یکی از اصول مبارزات انتخاباتی او است و تعهد داد که مالیات طبق کارمند و گارگر را کاهش دهد.
*سرمایه‌گذاری در اشتغال و آموزش و نه ساخت زندان‌های جدید از وعده‌های انتخاباتی برنی سندرز
شبکه «بی بی سی» نیز گزارش کرد که برنی سندرز به انتقاد جمعیت یک درصدی سرمایه‌داران آمریکا پرداخت و گفت که سرمایه‌گذاری در اشتغال و آموزش و نه زندان‌های تازه، اولویت او در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شود، می‌باشد.
بر اساس گزارش بی بی سی، یکی از بحث‌هایی که در اولین مناظره دموکرات‌ها مطرح شد، بحث قوانین مالکیت سلاح است که در سالهای اخیر به یکی از چالش‌های آمریکا تبدیل شده است. مهاجرت، بیمه همگانی، برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و سرنوشت «ادوارد اسنودن» که برنامه‌های جاسوسی از شهروندان را فاش کرد و به روسیه پناهنده شد، از دیگر مسائل مورد بحث بود.
سندرز و وب در مناظره تلویزیونی خود ابراز خرسندی کردند که اسنودن از برنامه‌های جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از زندگی شخصی شهروندان آمریکایی پرده برداشته است اما در عین حال تأکید داشتند که دادگاه می‌بایست به اتهامات او به عنوان افشاگر اسناد محرمانه رسیدگی کند.
*سندرز پیشتاز در ایالات «نیوهمپشایر» و «آیووا» و کلینتون پیشتاز در «کارولینای جنوبی» و «نوادا»
سندرز در ماههای اخیر تمرکز خود را بر عدالت اقتصادی بیشتر برای طبقه کارمند و کارگر قرار داده است و به همین دلیل توجهات زیادی را به خود جلب کرده است به طوریکه در نظرسنجی‌های ایالات «نیوهمپشایر» و «آیووا» که رأی‌گیری مرحله مقدماتی در این دو ایالت زودتر از ایالات دیگر برگزار می‌شود، سندرز پیشتاز بوده است.
نظرسنجی‌ها همچنین حاکی از آن است که کلینتون در بسیاری ایالات جنوبی از جمله «کارولینای جنوبی» و «نوادا» که در انتخابات سراسری تعیین کننده است، پیشتاز است.
بنا به گزارش بی بی سی، سندرز در بین رأی‌دهندگان ثروتمند و سفیدپوست حزب دموکرات دارای محبوبیت است اما در بین سیاهپوستان و لاتین تبارها که از حامیان مهم حزب دموکرات هستند، هنوز موفق به کسب محبوبیت نشده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها