چرایی رویگردانی جوانان و بایکوت احزاب در مصر

کد خبر: 458661

جوانان مصر در خیزش مردمی و نهضت اسلامی‌ خود برای سرنگونی استبداد مبارک و حکومتش یک پارچه قیام کرده ولی اکنون پس از چهارسال می‌بینند که مبارک، پسرانش و اعضای دولتش، همگی از اتهامات رها شده و دگر بار به عرصه قدرت و نفوذ بازمی‌گردند.

فارس: ژنرال عبدالفتاح السیسی پس از سرنگونی دکتر محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب، وعده هایی در قالب" نقش راه" در مورخ سوم ژوئیه2013داده که شامل سه مطلب بوده است.تدوین قانون اساسی (ژانویه2014)،انتخاب رئیس جمهوری (انتخاب السیسی در مه2014) و انتخابات پارلمانی (در 18اکتبر2015 برگزار شد).
در قرائت اولیه پیرامون نتایج انتخابات پارلمانی در مصر ،اغلب رسانه های منطقه و جهان از عدم مشارکت فعال جوانان مصر و ضعف استقبال مردمی از این رخداد سیاسی، خبر دادند. در این راستا کمیته عالی انتخابات مصر از مشارکت ضعیف مردم این کشور در مرحله اول انتخابات پارلمانی که در 14استان این کشور برگزار شده، خبر داد و اعلام کرد که نسبت مشارکت در این انتخابات 26.5 درصد بوده است.
آگاهان به مسائل مصر و منطقه این وضعیت را تجزیه و تحلیل نموده و چند فرضیه و نظریه درباره چرایی کاهش مشارکت مردم به ویژه قشر جوان در این انتخابات، مطرح نموده است . از جمله علل و عوامل چنین رخداد سیاسی می تواند مسائل زیر باشد:
اـ وضعیت دشوار اقتصادی و معیشتی جامعه: مصر علیرغم کمکهای مالی و اعتباری کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس ولی از وضعیت اقتصادی و مالی بغرنجی می نالد(این وضعیت هم در دوره مبارک هم مرسی و هم سیسی وجود داشت) و مردم از اینکه دولت و پارلمان این کشور در رفع فشارها و رنجهای معیشتی کمکی نماید، ناامید هستند ولذا مأیوسانه به فایده و سود مشارکت در انتخابات پارلمانی می نگرنند.
2ـ مرگ انگیزه ها و خفه شدن آرمانها: جوانان در خیزش مردمی و نهضت اسلامی خود برای سرنگونی استبداد مبارک و حکومتش یک پارچه قیام کرده ولی اکنون پس از چهارسال می‌بینند که مبارک، پسرانش و اعضای دولت فاسدش،همگی از اتهامات و جرایمی که در حق ملت شریف مصر انجام داد، رها شده و دگر بار به عرصه قدرت و نفوذ بازمی گردند.مردم و طیفهای جوان و دانشجویی مصر پس از سقوط مبارک در 2011 در هشت انتخابات شرکت کرده ولی به هیچکدام از خواسته ها و حقوق خود نرسیده ولذا در این انتخابات رغبت و انگیزه لازم را نداشتند.جوانان و قشر دانشجویی از تحول و تغییر وافعی در سیاست و اصل مشارکت مردمی در سیاست در سایه حکومت ژنرال السیسی ناامید هستند.هم اکنون 167 نماینده از دوره 2012 پارلمان به اتهام دفاع از حکومت مرسی در زندان هستند، این وضعیت جایگاه لرزان پارلمان و نماینده‌گان آن را نشان می دهد.
3ـ عدم حضور نمایندگان واقعی ملت: در این انتخابات شش هزار نامزد انتخابات پارلمانی شرکت می کنند که در حدود 60در صد نسبت به انتخاب پارلمانی 2011 کاهش یافت. در مرحله اول انتخابات 2573 نامزد برای 226 کرسی انفرادی و فهرست های انتخاباتی(هر لیست 45 نامزد)در منطقه صعید؛ "نداء مصر"،"الصحوة الوطنیة المستقلة"،"فی حب مصر"،"الجبهة المصریة" و"تیار الاستقلال" و نیز فهرست های انتخاباتی(هر لیستی 15 نامزد) در منطقه غرب دلتا؛"فی حب مصر"،"حزب النور" ،"فرسان مصر" ،"الجبهة ،"المصریة"" ،"تیار الاستقلال" شرکت کردند.
رسانه ها اعلام کردند که در مرحله اول انتخابات پارلمانی فهرست "فی حب مصر" (به عشق مصر) با کسب 60 کرسی پیروز شد.اگر با شتابی به لیست نامزدان این فهرست انتخاباتی بنگریم خواهیم دید، اغلب وابستگان به رژیم مبارک و هواداران ژنرال السیسی هستند. نقش حمایت های مالی و تبلیغاتی دولت از فهرست"فی حب مصر" بطور روشن ملموس است ولذا جوانان از شرکت در انتخاباتی فرمایشی آگاهانه استنکاف نمودند
4ـ بازگشت شیوه ها و شگردهای استبدادی سبک مبارک و سادات:
دولت السیسی از زمان به قدرت رسیدن تاکنون با انواع شیوه ها و سیاست ها در راستای تضعیف رقبای سیاسی خود و حذف آنان از عرصه سیاست گام برداشته است. در گام اول این سیاست، حکومت السیسی رقبای سیاسی خود را در ابعاد مختلف و با وسایل گوناگون تضعیف نموده، سپس آنها را از عرصه رقابت سیاسی بیرون رانده و در نهایت به تأثیرگذاری این رقبا در جامعه خاتمه می دهد.
لذا در قبال این سیاست بسیاری از احزاب، نخبگان و شخصیت های سیاسی و روشنفکر این انتخابات را بایکوت نموده و اقشار و اصناف مردم را بسوی عدم مشارکت در انتخابات دعوت نمودند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها