«عدالت و توسعه» فاسد است

کد خبر: 460596

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه، بامداد دوشنبه پس از رد برخی گزارش‌ها پیرامون استعفا از سمتش گفت که نتایج انتخابات ترکیه تغییری در «وضع اسف‌بار» این کشور به وجود نخواهد آورد.

فارس: «دلوت باجلی»، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه، بامداد دوشنبه پس از شکست سنگین در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور برخی ادعاها درباره استعفایش را تکذیب کرد.
مطابق نتایج اعلام شده بر اساس شمارش 99 درصد از آراء، این حزب، با گرایش‌های راست افراطی تنها 12 درصد از مجموع آرا را به دست آورده است. روزنامه تودی زمان ترکیه در گزارشی،
پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان «تودی زمان»، بامداد دوشنبه ابتدا استعفای رهبر این حزب را از سمتش اعلام، اما ساعتی بعد با انتشار بیانیه‌ای از قول وی آن را تکذیب کرد.
رهبر جزب حرکت ملی در این بیانیه نوشته است: «تمامی پرسنل حزب ما، با تمام قوه در حال انجام وظیفه هستند.»
مطابق این گزارش آقای باجلی در این بیانیه همچنین اعلام کرده انتخابات روز یکشنبه تغییری در آنچه به گفته ایشان «وضع اسف‌بار ترکیه» است، ایجاد نخواهد کرد: «تعداد آرای حزب عدالت و توسعه نمی‌تواند بر فساد و خرابکاری‌های دوران حکومت این حزب سرپوش بگذارد.»
مطابق آخرین نتایج به دست آمده از انتخابات روز یکشنبه ترکیه حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب 49.5 درصد از آراء جای نخست را به خود اختصاص داده و حزب «جمهوری‌خواه خلق» با کسب 25.3 در رده بعدی قرار دارد. حزب دموکراتیک خلق هم با کسب 10.3 درصد در جایگاه چهارم قرار دارد.
این نتایج به معنای آن است که حزب‌های یادشده 10 درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را کسب کرده‌اند. هم‌زمان گزارش ها از وقوع درگیری میان معترضان و پلیس در شهر کردنشین دیاربکر در شرق ترکیه حکایت دارد.
شورای انتخابات ترکیه، روز یکشنبه، پس از آنکه رسانه‌های ترکیه از شمارش 99 درصد از آرا خبر دادند، اعلام کرد که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور تا 12 روز آینده اعلام خواهد شد.
انتخابات پارلمانی زودهنگام ترکیه، روز یکشنبه در حالی برگزار شد که حزب حاکم عدالت و توسعه، در انتخابات ماه ژوئن، برای اولین بار طی سال‌های گذشته اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست داد و در تشکیل دولت ناکام ماند. عدالت و توسعه موفق به توافق برای تشکیل دولت ائتلافی با سایر احزاب هم نشد و رجب طیب اردوغان دستور برگزاری انتخابات مجدد را داد.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور و بنیانگذار حزب عدالت و توسعه پیش از انتخابات امروز با اشاره به درگیری ارتش و نیروهای کرد گفته بود که تنها کسب اکثریت کرسی‌ها از سوی این حزب می‌تواند انتظار رای دهندگان را در مورد بازگشت ثبات به کشور برآورده کند.
این در حالی است که مخالفان آقای اردوغان معتقد بودند که پیروزی حزب عدالت و توسعه باعث تقویت گرایشات اقتدارگرایانه او می شود.
«باجلی» در بیانیه روز یکشنبه خود تأکید کرده که حزب حرکت ملی معتقد است رأی‌های داده شده به حزب عدالت و توسعه، به جای ایجاد ثبات در این کشور به فجایع بیشتر منجر خواهد شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها