«فارک» همه‌پرسی برای تایید توافق صلح در کلمبیا را رد کرد

کد خبر: 463178

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) برگزاری همه‌پرسی برای تایید توافق صلح در این کشور را رد کرد.

فارس: نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته طی بیانیه‌ای طرح پیشنهادی دولت این کشور برای برگزاری همه‌پرسی به کنگره کلمبیا را رد کردند.
«فارک» طرح پیشنهادی دولت کلمبیا برای این که مردم کلمبیا بتوانند به تایید و تصدیق توافق‌نامه‌های صلح در این کشور بپردازند را رد کرد و این ابتکار عمل آن را اقدامی عجیب‌و‌غریب در نظر گرفت.
«ایوان مارکز» مذاکره‌کننده ارشد «فارک» در میز مذاکرات صلح با دولت کلمبیا در «هاوانا» (پایتخت کوبا) طی این بیانیه اعلام کرد: ما این پیشنهاد را نه تنها به دلیل فرمول بدون مشورت آن بلکه به خاطر نامناسب‌ترین ابتکار عملی که در جهت برقراری صلح تاکنون به کنگره این کشور ارائه شده است، رد می‌کنیم.
«فارک» در این راستا تصریح کرد که با وجود این‌که همه‌پرسی یکی از مکانیسم‌ها برای مشارکت مردم در اعمال حق حاکمیت خود می‌باشد اما ابزاری است که به سادگی اجازه پذیرش یا رد یک سیاست رسمی با محدودیت قانونی ناکافی در کشور را نیز می‌دهد.
«مارکز» در این بیانیه خود افزود که کنگره برای مطرح کردن و رسیدگی پیشنهاد همه‌پرسی دولت کلمبیا زمان را از دست می‌دهد چراکه از یک سو این پیشنهاد در میز مذاکرات صلح در «هاوانا» میان طرفین مذاکره‌کننده به توافق نرسیده و از سوی دیگر از پیش شناخته شده است که محدودیت دامنه قانونی آن مانع از تصویب مقررات لازم برای اجرای توافق صلح نهایی در کلمبیا می‌شود.
مذاکره‌کننده ارشد «فارک» در ادامه گفت که این گروه شبه‌نظامی می‌‎خواهد که همه‌پرسی به دلیل دارا بودن تعریف قانونی، قواعد را تایید نکند و همچنین این ابتکار عمل دولت کلمبیا را یک اشتباه جدی توصیف کرد.
«فارک» در طول بیانیه خود به جای مشورت مردمی خواستار ترویج مکانیسم‌های جدی و محکم در جهت برقراری صلح نهایی در کلمبیا شد؛ مکانیسم‌هایی که منجر به ایجاد امنیت حقوقی و آرامش در این کشور می‌شوند.
«خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا با وجود این اظهارات «فارک» از رؤسای مجلس نمایندگان و سنای این کشور خواست به بررسی این لایحه برای تنظیم همه‌پرسی برای برقراری صلح در کلمبیا بپردازند.
«هومبرتو د لا کایه» مذاکره‌کننده ارشد دولت کلمبیا در میز مذاکرات صلح در «هاوانا» به تازگی اعلام کرد که مکانیسم‌های متعدد و مختلفی برای تصویب توافق‌نامه‌های صلح در این کشور وجود دارد.
«مارکز» روز یکشنبه از دولت کلمبیا خواست با اعلام یک آتش‌بس دو جانبه قبل از آتش‌بس نهایی که به گفته «سانتوس» برای 1 ماه ژانویه 2016 (11 دی 94) برنامه‌ریزی شده است به نجات آتش‌بس یک جانبه «فارک» بپردازد.
«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) را با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.
از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.
دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها