تظاهرات مردمی علیه رئیس کنگره در برزیل

کد خبر: 464171

رسانه ونزوئلایی «ال اونیورسال» گزارش داد که هزاران نفر از مردم برزیل در اعتراض به فسادهای صورت گرفته به دست رئیس کنگره این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

فارس: هزاران نفر از مردم برزیل روز گذشته در اعتراض به فسادهای صورت گرفته به دست «ادواردو کونها» رئیس کنگره این کشور به خیابان‌های «برازیلیا» پایتخت برزیل آمدند و خواستار استعفای وی شدند.
بیش از 70 سازمان مردمی، دانشجویان و بومیان برزیلی در این تظاهرات مسالمت آمیز علیه «کونها» شرکت داشتند و دفاع از دموکراسی در برابر تلاش‌های صورت گرفته از سوی «کونها» برای سلب مشروعیت از «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل را یکی از مهمترین اهداف خود برای شرکت در این تظاهرات قلمداد کردند.
این تظاهرات‌کنندگان که تعداد آنها 4 هزار نفر برآورد شده است، با سر دادن شعارهایی نظیر «کونها بیرون برو» تا مقر کنگره برزیل پیش رفتند و در آنجا با معترضانی که برای انجام یک تظاهرات ضددولتی به خیابان آمده بودند، مواجه شدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که هیچ درگیری بین دو طرف به وجود نیامده و نیازی به دخالت پلیس نیز احساس نشده است.
رهبر اتحادیه معلمان «باهیا» در شمال شرقی برزیل که در این تظاهرات حضور داشت، عنوان کرد: برای آنکه برزیل بتواند در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارد، لازم است که «کونها» از ریاست کنگره این کشور استعفا دهد.
پیش‌بینی می‌شود که در هفته جاری، برزیل شاهد تظاهرات‌های دیگری علیه «کونها» در شهرهای بزرگ برزیل از جمله «ریودژانیرو» و «سائوپائولو» باشد.
به گزارش فارس، «ادواردو کونها» رئیس کنگره برزیل و «فرناندو کویور دمیو» رئیس‌جمهور سابق این کشور از 20 آگوست (29 مرداد) به صورت رسمی از سوی دادستانی برزیل به مشارکت در پرونده فساد شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» محکوم شدند.
در همین راستا دادستان کل برزیل با ارسال شکایتی علیه «کونها» به دیوان عالی این کشور، خبر داد که وی در ازای دریافت رشوه‌ای به مبلغ پنج میلیون دلار اجازه ساخت دو کشتی‌ کاوشگر برای شرکت «پتروبراس» را در فاصله زمانی ژوئن 2006 تا اکتبر 2012 (خرداد 1385 تا مهر 1391) صادر کرده است.
«کونها» یکی از سیاستمداران قدرتمند و با نفوذ برزیل به شمار می‌رود که پس از افشای اعترافات یکی از متهمان این پرونده مبنی بر پرداخت رشوه به وی، به یکی از مخالفان جدی دولت «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور آمریکای جنوبی نیز تبدیل شده است.
در ماه مارس 2014 بی‌نظمی‌های موجود در شرکت «پتروبراس» به لطف یکی از عملیات‌های پلیس فدرال آشکار شد و چند نفر از افراد مجرم نیز دستگیر شدند.
این رسوایی بزرگ مشکلات فراوانی را برای «پتروبراس» در جذب منابع مالی در بازارهای بین‌المللی به وجود آورد و همچنین 58 درصد از ارزش خود در ماه‌های اخیر را در این بازارها از دست داد، دلیلی که باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه نفت برای سال‌های آینده نیز شد.
شرکت نفتی «پتروبراس» که بیشترین قسمت آن متعلق به دولت برزیل است یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری نفتی در جهان بوده و علاوه بر آمریکای جنوبی دارای سرمایه‌گذاری در آسیا، آفریقا و خاورمیانه می‌باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها