«فارک» برای آغاز آتش‌‌بس و خلع سلاح در کلمبیا اعلام آمادگی کرد

کد خبر: 472041

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) برای آغاز آتش‌‌بس و خلع سلاح در کلمبیا اعلام آمادگی کردند.

فارس: نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته در «هاوانا» از آمادگی خود برای آغاز مذاکرات صلح، آتس‌بس و خلع سلاح دو جانبه با دولت کلمبیا خبر دادند.
فارک در این رابطه اعلام کرد که به دنبال ایجاد یک پیمان صلح است، پیمانی که به تقابل مسلحانه بین فارک و دولت کلمبیا پایان دهد اما در ابتدا دو طرف باید در مسئله مربوط به قربانیان به نتیجه برسند؛ مفاد توافقنامه مربوط به قربانیان هر دو طرف هفته آینده اعلام خواهد شد.
«سرخیو ایبانیز» یکی از مذاکره ‌کنندگان نیروهای مسلح انقلابی فارک طی سخنانی گفت: پس از حل مسائل مربوط به قربانیان و حصول توافقی در این رابطه، ما آماده بررسی موضوعات مربوط به پایان درگیری و ایجاد توافق صلح بین دو طرف خواهیم بود.
انتظار می‌رود که هفته آینده دو طرف مفاد توافقنامه‌ای را که سلامت، مراقبت و عدم ادامه اعمال خشونت علیه قربانیان دو طرف را تضمین می‌کند، اعلام کنند.
توافقنامه مذکور تکلیف مسئولین و مرتکبین جنایات جدی و چگونگی اجرای عدالت در خصوص این افراد را مشخص می‌کند؛ از دیگر مفاد این توافقنامه می‌توان به تشکیل دادگاه ویژه برای مجرمین، مجازات‌های جایگزین زندان و عفو شورشیانی که جزو اعضای اصلی نبوده و دست به اقدامات خشونت آمیز نزده‌اند، نام برد.
دولت «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و فارک تاکنون در 3 زمینه از 6 زمینه مورد اختلاف بین دو طرف به توافق رسیده‌اند که می‌توان از حل مشکلات مربوط به کشاورزی، مسئله قاچاق مواد مخدر و مشارکت سیاسی نیروهای نظامی و چریک نام برد.
مسئله قربانیان یکی از 3 موضوع مهم و در حال بررسی دو طرف است؛ خلع سلاح و اعلام پایان درگیری‌ها از دیگر مسائل لاینحل بین دولت کلمبیا و فارک است.
نیروهای مسلح انقلابی فارک و دولت کلمبیا دور جدید از گفت‌وگو‌ها آغاز کرده‌اند.
دو طرف تصمیم دارند که پس از گذر از دوره‌ای بحرانی و پر تنش، مذاکرات را از سر گرفته و تا پایان سال جاری مسیر حصول توافق صلح را تسهیل کنند که در این صورت انتظار می‌رود تا مارس سال 2016 (اسفند 94) توافق صلح بین دو طرف امضا شود.
در روز 23 سپتامبر سال جاری میلادی (1 مهر 94)، «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و «رودریگو اوندونیو اچوری» با نام مستعار «تیموچنکو» رهبر ارشد «فارک» در نشستی با یکدیگر در «هاوانا» با حضور «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا متعهد به برقراری صلح در کلمبیا قبل از 23 مارس 2016 (4 فروردین 94) شدند.
در روز 2 سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور 94)، دولت کلمبیا و «فارک» چهل‌و‌دومین دور از مذاکرات صلح که از ماه نوامبر سال 2012 میلادی به منظور پایان یافتن درگیری‌های مسلحانه که از بیش از نیم قرن پیش در این کشور به طول انجامیده را آغاز کرده‌اند.
از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93) و باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌هاست.
دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها