الیور استون: آمریکا تهدیدی برای جهان است

کد خبر: 472133

کارگردان مشهور آمریکایی می‌گوید: ایالات متحده هیچ وقت مورد تهدید قرار نگرفته بلکه ما آمریکایی‌ها خودمان تهدیدی برای جهان هستیم.

تسنیم: الیور استون که در حال ساخت یک مستند سریالی جدید به نام «تاریخ افشا نشده ایالات متحده» (The Untold History of the United States) ‌است؛ او که در این مستند تلویزیونی به موضوعاتی مانند قتل جان اف کندی، جنگ ویتنام و حوادث 11 سپتامبر خواهد پرداخت، اظهار داشت: اینها همه شاهکارهای آمریکایی‌ها در خاورمیانه است که او را مجاب به ساختن چنین مستندی کرده است.
این چهرۀ شناخته شدۀ دنیای سینما اظهار داشت: با مطالعه این بخشهای گنگ و گفته نشده تاریخ، آنکه مرا واقعاً شوکه کرد درگیری و دخالت رذیلانه آمریکاییها در منطقه خاورمیانه است. الیور استون دخالت واشینگتن در خاورمیانه را از 30 سال پیش می داند و اذعان می کند که اوج این اقدامات در زمان جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا بوده که حدود صدها هزار سرباز آمریکایی برای نجات کویت بعد از هجوم عراق در سال 1990 به خاورمیانه فرستاده است.
او تصریح کرد که بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، راه برای سلطه بر منطقه خاورمیانه بازتر شد.
استون می گوید: «ما (سران آمریکایی) هرگز از خاورمیانه خارج نشدیم. یکبار که به جایی پا بگذاریم دیگر برای همیشه آنجا خواهیم ماند ». « ما خودمان همۀ خاورمیانه را بی ثبات کردیم و به هرج و مرج دامن زدیم ولی هم اکنون ISIS را که خودمان ایجاد کرده ایم متهم این آشوب می دانیم».
این تهیه کننده سینما گفت: تشنگی بی حد و حساب آمریکاییها به طلای سیاه اولاً اساس همکاری بین عربستان و آمریکا را رقم زد ثانیاً کودتای CIA علیه دولت مصدق در سال 1953 را مسبب شد و همچنین حمایت آمریکاییها از شبه نظامیان مذهبی افغان که علیه شوروی در سال 1980 می جنگیدند، به دلیل حسد به نفت خاورمیانه بود.
وی افزود : «ما خودمان این شرایط را بوجود آورده ایم و بلافاصله قصد داریم با یک طرح نظامی به آن پایان دهیم اما حالا راه حلهای نظامی دیگر اثری ندارد».
الیور استون صراحتاً ابراز داشت، مردم آمریکا در یک حباب زندگی می کنند که توسط سیستم آموزشی، یک طبقه خاص سیاسی و رسانه ها به گونه ای ترسیم می شود که ایالات متحده را به عنوان نمادی از ثبات و نیرویی خیراندیش معرفی کنند.
این کارگردان هالیوودی که متولد نیویورک است درباره اساتید تارخ کشورش اینچنین می گوید: « برای من همیشه یک بخش از تاریخ آمریکا را می گفتند. بخشی که نشان می داد آمریکا کشوری استثنایی است. آمریکا به مثابه کشوری نوع دوست و سودمند برای بقیه جهان است».
استون که در سال 1967 داوطلبانه وارد ارتش آمریکا برای اعزام به ویتنام شده بود و به دلیل دوبار زخمی شدن در این جنگ، از دست افسران آمریکایی نشان قهرمانی دریافت کرده بود از خاطرات خود بازگو می کند و ابراز می دارد که زمانیکه از ویتنام برمی گشتم آشفته بودم و از آنچه در ویتنام اتفاق افتاده بود کاملا ناراضی و در عین حال گیج بودم. من مطیع محض جمله های دو پهلوی مسئولان نظامی شده بودم.
این فیلمساز آمریکایی خاطر نشان کرد که یکی از اهداف زندگی اش مبارزه علیه « جنایت آموزشی» است که قصد دارد دانش آموزان آمریکایی را فریب دهد. وی قاطع می گوید: « برنامه های آموزشی ما باید از هرگونه تفکر " آمریکایی برتر" خالی شود. آمریکا مورد تهدید واقع نشده بلکه خود آمریکا تهدید به حساب می آید».
الیور استون که سابقه ساختن فیلم با موضوعات سیاسی بلاخص در دهه 80 را داشته است، از اکران فیلمی با محوریت ادوارد اسنودن مأمور سابق سیا در سال 2016 خبر داد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها