پاکستان در ناامنی‌های زابل دست دارد

کد خبر: 473262

والی «زابل» در افغانستان با بیان اینکه دست پاکستان در گروگان‌گیری‌های زابل رو شده است، گفت: طالبان و داعش همیشه رقیب خواهند بود و با توجه به نبود تجهیزات کافی برای نیروهای افغانستان، آینده این ولایت قابل پیش‌بینی نیست.

فارس: «محمدانور اسحاق‌زی» والی زابل، با بیان اینکه پاکستان در ناامنی‌ها و گروگان‌گیری‌های این ولایت دخیل است، گفت: طالبان و داعش همیشه رقیب خواهند بود و با توجه به نبود تجهیزات کافی برای نیروهای افغانستان، آینده این ولایت غیرقابل پیش‌بینی است.
وی با بیان اینکه کشورهای همسایه در ناامنی‌های افغانستان دست دارند اما پاکستان به صورت آشکار در امور دولتی افغانستان برای منافع خود مداخله می‌کند افزود: مردم افغانستان در کنار نیروهای امنیتی برای قطع دست مداخله‌گران در کشورشان تلاش می‌کنند.
اسحاق‌زی با تأکید بر اینکه کمبود امکانات و تجهیزات برای نیروهای امنیتی ما در زابل مشکل‌ساز شده و جلوگیری از وقوع جنایات و فعالیت‌های تروریستی بدون نیرو و تجهیزات کافی عملاً امکان‌پذیر نیست اظهار داشت: به تازگی از دولت مرکزی درخواست کمک کرده‌ایم.
والی زابل بااشاره به اینکه وجود و فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در زابل را تایید می‌کنم و حتی آنها تا چند روز قبل شهر «قلات» مرکز ولایت زابل را تهدید کرده بودند، گفت: اکنون قدرت گروه داعش در زابل به اندازه‌ای نیست که نگران کننده باشد ضمن اینکه در حال حاضر نیروهای امنیتی ما با همکاری مردم در تلاش هستند تا لانه‌های داعش در زابل را شناسایی کرده و آنرا نابود کنند.
وی افزود: از چند سال قبل در ولایت زابل با ایجاد شورای مردمی و شورای علما توانستیم تغییرات مثبت و دستاوردهایی را برای برقراری صلح و همچنین مذاکره با طالبان زابل داشته باشیم و حتی موفق شدیم برخی از آنها را جذب کنیم.
***متن کامل مصاحبه با وی بدین شرح است***
فارس: چرا شاهراه‌ واقع در ولایت زابل محل امنی برای گروگان‌گیرها شده است؟
اسحاق‌زی: اگر شما جغرافیای افغانستان را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که شاهراه زابل با داشتن 170 کیلومتر طول از جمله شاهراه‌های بزرگ در افغانستان محسوب می‌شود، به همین دلیل مشکلاتی را برای نیروهای امنیتی ما ایجاد کرده لذا می‌توان گفت برقراری امنیت در این شاهراه بزرگ در حالی که نیروهای امنیتی ما با کمبود نیرو و تجهیزات روبه‌رو هستند بسیار مشکل است.
یکی دیگر از مشکلات این شاهراه وجود حدود 100 روستا‌ی کوچک و بزرگ در طول این مسیر است که سبب شده مخالفان مسلح از وجود آن برای کمین در گروگان‌گیری‌ استفاده کنند اما ناامنی‌ها تنها در شاهراه زابل وجود ندارد، در تمام ولایت‌های افغانستان ناامنی بزرگترین چالش به حساب می‌آید. ضمن اینکه ناامنی توانسته آرامش مردم افغانستان را سلب کند اما این چالش‌ها با همکاری‌های مردم در کنار نیروهای امنیتی می‌تواند تا حدودی حل شود.
فارس: بعد از قربانیان «زابل» و «سیدآباد» آیا احتمال کشتارهای دیگر به‌ویژه در ولایت زابل وجود دارد؟
اسحاق‌زی: اینکه مجدداً‌ کشتاری شبیه زابل و سیدآباد رخ دهد، به تأمین امنیت افغانستان وابسته است، در حالیکه کشورهای همسایه و سازمان‌های خارجی در داخل و بیرون از کشور در تلاش هستند تا برای افزایش منافع خود ناامنی و بی‌ثباتی را در افغانستان گسترش دهند.
نیروهای دولتی با همکاری و اتحاد بیشتر مردم می‌توانند برای جلوگیری از این گونه مشکلات با مخالفان مبارزه کنند اما دولت هم باید برخورد جدی‌تری با گروگان‌گیری‌ها داشته باشد عاملان این گونه جنایات‌ها نیز باید دستگیر و مطابق قانون مجازات شوند تا برای دیگران درس عبرت باشد.
فارس: چرا نیروهای دولتی در آزادی گروگان‌ها ناکام هستند؟ شما چه اقدامی برای آزادی گروگان‌ها انجام داده‌اید؟
اسحاق‌زی: دشمنان ما در زابل تجهیزات کافی در اختیار دارند در حالی که ولایت زابل با داشتن اراضی کوهستانی و همچنین وجود روستا در مسیر شاهراه و عدم دسترسی نیروهای امنیتی به این مناطق در زابل کمین‌گاه گروگان‌گیران شده‌ است.
در کنار این مشکلات تعدادی از فرمانداری‌ها در ولایت زابل هستند که پس از روی‌‌ کار آمدن ریاست جمهوری همچنان در تصرف طالبان قرار دارند که بر مشکلات نیروهای امنیتی ما افزوده است.
باز هم نیروهای امنیتی ما در همکاری با مقامات محلی و مردم این ولایت به تلاش‌های خود برای جلوگیری از اینگونه جنایات ادامه می‌دهند.
تاکنون ده‌ها نفر که گرفتار گروگان گیرها شده بودند در طول امسال از چنگال آنها آزاد شده‌اند که اینها از دستاوردهای نیروهای امنیتی ما در ولایت زابل است، همچنین ما در کنار نیروهای امنیتی به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد تا در آینده شاهد چنین جنایاتی در ولایت زابل نباشیم.
فارس: شما در گفت‌وگوهای گذشته با ما در مورد مداخله کشورهای همسایه به خصوص پاکستان در امنیت اشاراتی داشتید، آیا برنامه‌ای برای آگاهی مردم از مداخله پاکستان داشتید؟
اسحاق‌زی: در این شکی نیست که کشورهای همسایه در ناامنی‌های افغانستان دست دارند اما پاکستان به صورت آشکار در امور دولتی افغانستان برای منافع خود مداخله می‌کند اما با این حال نیروهای امنیتی ما با همین تجهیزات ناچیزی که در اختیار دارند به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا توطئه‌ دشمنان افغانستان را خنثی کنند و همچنین برای آگاهی‌ مردم برنامه‌هایی در نقاط مختلف زابل داشتیم که دستاوردهای خوبی به دست آوردیم.
اکنون تعداد زیادی از سکنه‌های زابل با آگاهی‌ از توطئه‌های دشمنان ما در افغانستان، دیگر به گفته‌های فریبکارانه آنان باور نداشته و به هیچ‌ صورت حاضر به همکاری با آنان نیستند. ضمن اینکه آنها در کنار نیروهای امنیتی برای قطع دست مداخله‌گران در افغانستان تلاش می‌کنند.
فارس: گفته می‌شود فعالیت‌های داعش و طالبان در ولایت زابل افزایش یافته، دلیل این تشدید عملیات تروریستی کم‌کاری‌های دولت مرکزی یا کمبود تجهیزات است؟
اسحاق‌زی: دولت مرکزی به ولایت زابل توجه ویژه‌ای دارد، اما نبود امکانات و تجهیزات برای نیروهای امنیتی ما مشکل‌ساز شده و جلوگیری از این گونه جنایات و فعالیت‌ها بدون نیرو و تجهیزات کافی عملاً امکان‌پذیر نیست اما در آخرین سفری که به کابل داشتیم برای دریافت امکانات و تجهیزات از دولت مرکزی درخواست کمک‌ کردیم که سران دولت وحدت ملی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند اما در کنار نیروهای نظامی و تجهیزات به حمایت و همکاری مردم نیز نیاز داریم.
اگر فاصله‌ای بین دولت و مردم نباشد و مردم در کنار دولت به دنبال برقراری صلح در کشور باشند، دست‌یابی ما به آرامش و صلح سراسری در افغانستان آسان‌تر و امکان‌پذیرتر خواهد بود.
فارس: سفرهای شما به پایتخت تاکنون چه نتیجه‌ای داشته، آیا سران دولت برای همکاری‌های بیشتر برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در ولایت زابل قولی دادند؟
اسحاق‌زی: همان‌طور که قبلا یادآور شدم افغانستان در کل با خطر گروه‌های تروریستی نظیر طالبان و داعش مواجه است و تا زمانی که فاصله بین دولت و مردم از بین نرود و افغانستان واحد به وجود نیاید مبارزه با گروه‌های تروریستی بسیار مشکل خواهد بود اما در طول چند سال گذشته و همچنین در سفر اخیر ما به کابل تا حدی توانستیم که اعتماد مردم زابل را برای همکاری با دولت در برقراری صلح و آرامش در این ولایت احیا کنیم. همچنین تلاش‌های ما برای برقراری ثبات در زابل و سراسر افغانستان ادامه خواهد داشت.
فارس: ما اطلاعاتی به دست آوردیم که فعالیت‌های داعش در زابل در حال افزایش است، آیا شما این را تأیید می‌کنید. اگر تایید می‌کنید چه اقداماتی برای مهار این گروه تروریستی انجام داده‌اید؟
اسحاق‌زی: وجود و فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در زابل را تایید می‌کنم، حتی تا چند روز قبل شهر «قلات» مرکز ولایت زابل و فرمانداری «شاه‌جوی» از سوی دشمن تهدید شده بود اما نیروهای امنیتی ما در مدت بسیار کوتاهی مخالفان را از پا در آوردند.
باید یادآوری کنم که اکنون قدرت گروه داعش در زابل به اندازه‌ای نیست که نگران کننده باشد، در حال حاضر نیروهای امنیتی ما با همکاری مردم در تلاش هستند تا لانه‌های داعش در زابل را که برای ناامن‌ساختن این ولایت فعالیت می‌کنند را از بین ببرند و این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت تا زمانی که ولایت زابل از وجود هر گونه گروه هراس‌افکن و تروریست پاک شود.
فارس: گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان همچنان در ولایت زابل به فعالیت‌‌های خود ادامه می‌دهند آیا تا کنون برای مذاکره با فرماندهان این گروه اقدامی کرده‌اید؟
اسحاق‌زی: قبلا نیز گفتم که اگر همکاری‌های مردم وجود داشته باشد می‌توانیم برای حل مشکلات موجود در افغانستان و همچنین مذاکره با طالبان اقدام کنیم.
ما از چند سال قبل در ولایت زابل با ایجاد شورای مردمی و شورای علما توانستیم تغییرات مثبت و دستاوردهایی را برای برقراری صلح و همچنین مذاکره با طالبان زابل داشته باشیم.
در بسیاری از مناطق پس از مذاکره و گفت‌وگوهای طالبان با ما و در حضور شوراهای علما و مردم توانستیم از جنگ و کشتار جلوگیری کنیم و افراد وابسته به گروه طالبان که در گذشته بر ضد دولت افغانستان در مقابل نیروهای امنیتی می‌جنگیدند را به همکاری با خود برای برقراری صلح در کشور متقاعد کنیم و اکنون هم در کنار نیروهای امنیتی ما برای ریشه کن کردن تروریست‌ها و دشمنان افغانستان کار می‌کنند.
فارس: طالبان و داعش در زابل بارها بر ضد یکدیگر موضع‌گیری کرده‌اند آیا به نظر شما این 2 گروه تروریستی برای تصرف زابل در کنار هم قرار خواهند گرفت یا مقابل یکدیگر؟
اسحاق‌زی: به نظر من امکان ندارد داعش و طالبان که هر 2 به عنوان گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند در کنار هم قرار گیرند و حتی در یک درگیری که چند روز قبل در زابل بین گروه‌های داعش و طالبان صورت گرفت حدود 100 نفر از هر 2 طرف کشته شدند و در نزدیک «ارغنداب» نیز این 2 گروه چندین بار با هم درگیری‌هایی داشته‌اند که این بیانگر مخالفت‌های شدید بین هر 2 گروه است.
فارس: شنیده شده است که کمبود بنزین در خودروهای نیروهای امنیتی در حین عملیات‌های مختلف سبب به گروگان‌گرفتن آنان شده است، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟
اسحاق‌زی: خیر، کمبود بنزین در خودروهای نظامی را در ولایت زابل رد می‌کنم، چنین اتفاقی برای نیروهای ما در زابل رخ نداده است و این‌ها شایعه‌پراکنی از سوی دشمنان ما برای پایین آوردن روحیه ماست.
فارس: «ملا منصور دادالله» یکی از رهبران گروه طالبان در ولایت زابل کشته شد، آیا فکر نمی‌کنید زابل لانه طالبان و سایر فرماندهان طالبان باشد؟
اسحاق‌زی: تا به حال از کشته شدن ملادادالله یا هر رهبر دیگر طالبان در ولایت زابل هیچ اطلاعی به دست نیاورده‌ایم و سازمان‌های اطلاعاتی ما در این ولایت چنین خبری را تائید نکردند اما با این حال به شما اطمینان می‌دهم که با وجود تلاش‌های شبانه روزی نیروهای امنیتی ما در این ولایت، زابل به هیچ وجه لانه طالبان یا هر گروه تروریستی دیگر که برای ناامنی و بی‌ثباتی در کشور فعالیت دارند، نخواهد شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها