از حبس شیخ سلمان تا فروزان‌تر شدن شعله انقلاب 14 فوریه

کد خبر: 479252

تظاهرات روزانه انقلابیون، حبس دبیرکل جمعیت اسلامگرای «الوفاق» و تداوم سریال انفجارهای ساختگی مهمترین تحولات بحرین طی یک سال گذشته بودند.

فارس: مجمع الجزایر بحرین از 14 فوریه 2011 دستخوش فعالیت‌ها و برنامه‌های انقلاب مسالمت آمیز مردمی بوده اما با مشت آهنین رژیم «آل خلیفه» روبه‌رو شده است.
منامه تا کنون با وجود بکارگیری نظامیان «سعودی»، «اردنی» و «پاکستانی» هنوز نتوانسته شعله انقلاب 14 فوریه را خاموش کند. در سال 2015 نیز این وضعیت ادامه یافت تا این کشور کوچک یک سال دیگر را تحت اشغال نظامیان بیگانه سر کنند. شاید به نوعی بتوان گفت که تظاهرات روزانه و شبانه انقلابیون، تداوم بازداشت‌ها و محاکمه‌های سیاسی، لغو تابعیت شهروندان اصلی و اعطای تابعیت به بیگانگان، مهمترین تحولات بحرین طی یک سال گذشته بودند.
مهمترین تحولات سیاسی و امنیتی بحرین در سال 2015 به شرح زیر است:
گرامیداشت چهارمین سالروز انقلاب 14 فوریه
بحرینی‌ها سال گذشته میلادی در حالی 2015 را آغاز کردند که به دعوت معارضان در آستانه انقلاب 14 فوریه با رفتن بر بام منازل خود و سر دادن فریاد «الله اکبر»، خشم و انزجار خود از رژیم «آل خلیفه» را تاکید کرده و تداوم انقلاب 14 فوریه و لزوم سرنگونی «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه این کشور را فریاد زدند. انقلابیون بحرینی سال گذشته نیز همانند سال‌های گذشته، سالروز آغاز موج جدید انقلابشان را با برگزاری تظاهرات و فعالیت‌های انقلابی باشکوه برگزار کردند.
آحاد مختلف ملت بحرین در سومین روز اعتصاب سراسری که با چهارمین سالروز شعله‌ور شدن انقلاب 14 فوریه مصادف شده بود، با حضور گسترده در خیابان‌ها و برگزاری تظاهرات گسترده بر تداوم انقلاب تا تحقق کامل خواسته‌ها تاکید کردند که تا دستیابی به اهداف انقلاب خود از پای نخواهند نشست. نیروهای حکومت بحرین نیز با گلوله و گازهای اشک آور تظاهرات مسالمت آمیز مردم را سرکوب کردند.
جمعیت الوفاق با گسترده توصیف کردن نیروهای امنیتی بحرین در مناطق مختلف این کشور، تصاویری از به پرواز درآمدن بالگردهای پلیس در آسمان برخی مناطق منتشر، و تاکید کرد که در جریان سرکوب تظاهرات توسط مأموران منامه، چندین معترض بحرینی زخمی شدند (جزئیات بیشتر).
مردم منامه پایتخت بحرین نیز با برگزاری تظاهرات گسترده در چندین منطقه، ضمن تاکید بر تداوم انقلاب تا سرنگونی کامل رژیم آل خلیفه، شعارهایی مبنی بر اینکه «خسته خواهید شد ولی ما خسته نخواهیم شد» خطاب به مقامات نظام بحرین سر دادند.
جنبش جوانان الدراز نیز با انتشار تصویری از بلند شدن ستون‌های دود به آسمان منامه،‌ اعلام کرد: سفارت انگلیس در منامه به علت توطئه‌های لندن علیه انقلاب مردمی بحرین در محاصره آتش در آمد.
بحرینی‌ها همچنین در آستانه چهارمین سالگرد ورود نیروهای سپر جزیره از طریق خاک عربستان به کشورشان در مناطق مختلف دست به تظاهرات زده و با حمل پلاکارد‌هایی اعتراض خود را به حضور نیروهای سپر جزیره در این کشور ابراز و عربستان را عامل حضور این نیروها در کشور خود مرفی کردند. تظاهرات کنندگان همچنین بر مقاومت تا تحقق خواسته‌های مشروع انقلاب 14 فوریه تاکید کردند.
تداوم اعطای تابعیت به بیگانگان و لغو تابعیت ساکنان اصلی
نظام بحرین طی یک سال گذشته همانند چند سال اخیر، علاوه بر لغو تابعیت شماری از شهروندان و ساکنان اصلی بحرین، از هیچ تلاشی در اعطای تابعیت به بیگانگان دریغ نکرد. رژیم آل‌خلیفه در بهمن سال گذشته در ادامه اقدامات سرکوبگرانه خود علیه انقلابیون، تابعیت 72 نفر از مخالفان بحرینی را به اتهام دست داشتن در تظاهرات و شرکت در اقدامات خشونت‌آمیز لغو کرد(جزئیات بیشتر).
منابع خبری گزارش دادند که افرادی که لغو تابعیت شدند تهدیداتی از سوی مقامات دولتی درباره ترک کشور دریافت کردند. جمعیت الوفاق با صدور بیانیه‌ای لغو تابعیت این افراد را که نقض صریح قانون بین المللی حقوق بشر و تجاوز آشکار به اصول انسانی و قوانین بین المللی حقوق بشر است محکوم کرد.
رژیم منامه به منظور تغییر ترکیب جمعیتی از چند سال پیش تاکنون بویژه پس از 11 سپتامبر 2011 در سیاستی غربی از یک طرف طرح اعطای تابعیت به سنی‌ها را در دستور کار خود قرار داد که از کشورهای اردن، پاکستان، عربستان سعودی و دیگر کشورهایی که از نظر مالی توانایی کمی داشتند، افرادی را برای تابعیت وارد کرد و از طرف دیگر سعی کرد تابعیت بسیاری از شیعیان را لغو کند.
انفجارهای امنیتی ساختگی
نیروهای امنیتی بحرین که با مشت آهنین و حتی با کمک گرفتن از نظامیان موسوم به «سپر جزیره» نتوانستند انقلابیون کشورشان را از ادامه اعتراضات و تظاهرات شبانه و روزانه منصرف کنند، از دو سال گذشته رویکرد انفجارهای ساختگی را در پیش گرفته تا با بدنام کردن معترضان، انقلابیون را تهدید کرده و بهانه‌ای برای سرکوب آنها داشته باشند.
منابع خبری بحرین در اسفند ماه سال گذشته از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه «الدراز» خبر داده و اوضاع امنیتی منطقه حادثه را بسیار نگران کننده توصیف کردند. این خبر چند ساعت پس از ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر انفجار یک بمب در روستای «المقشع» منتشر شده بود. اخبار غیر رسمی علت وقوع حادثه الدراز را ناشی از انفجار یک بمب دانسته که در یک خودرو جاسازی شده بود.
وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای مدعی وقوع انفجاری در مسجد روستای «المقشع» شده و اعلام کرد: دوشنبه 23 فوریه 2015 یک بمب که (نیروهای بحرینی) در حال خنثی سازی آن بودند در مسجد المقشع منفجر شد(جزئیات بیشتر).
وزارت کشور بحرین همچنین در مرداد ماه سالجاری اعلام که یک گشتی وابسته به نیروهایش براثر اصابت بسته‌های انفجاری «کوکتل مولوتف» در روستای «سند» دچار آتش سوزی شد. این حادثه هیچ گونه تلفات جانی برجای نگذاشت.
وزارت کشور بحرین بدون اشاره به عملیات سرکوبگرانه نیروهایش علیه انقلابیون و حمله با گازهای اشک آور و گلوله‌های ساچمه‌‌ای به سوی تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز، مدعی شد: گشتی مذکور در حین ماموریت و برای تامین امنیت مسجد «الغدیر»، در روستای سند حضور داشت.
چند روز بعد از انفجار روستای «سند»، وزارت کشور با اعلام خبر وقوع انفجار جدیدی در منطقه «المحرق» در نزدیکی مدرسه «طارق بن زیاد» تاکید کرد که این انفجار هیچ تلفاتی در پی نداشته است
ناظران سیاسی معتقدند که این انفجارها ساختگی بوده و با هدف سرکوب انقلاب 14 فوریه صورت می‌گیرند. مخالفان بحرینی همه انفجارها در کشورشان را محکوم کرده و خواستار اجرای تحقیقات شفاف جهت معرفی عاملان شدند ولی همه تحقیقات به علت عدم همکاری حاکمیت به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.
وزارت کشور ششم مرداد ماه گذشته از وقوع یک انفجار تروریستی در منطقه «ستره» خبر داد و با بیان اینکه این انفجار نیروهای پلیس را هدف قرار داده که به کشته شدن دو نیروی پلیس (و جراحت عده‌ای دیگر) منجر شد،‌ مدعی شد: جراحت پنج تن از نیروهای پلیس «کم» و «متوسط» گزارش شده است. همه مجروحان برای درمان به بیمارستان انتقال داده شدند (جزئیات بیشتر) و سر انجام گروهی که خود را «گردان‌های وعد الله» می‌نامد، مسئولیت حمله به مینی بوس وزارت کشور در منطقه ستره را بر عهده گرفته و به اجرای عملیات بیشتر تهدید کرد.
صدور حکم حبس چهار ساله شیخ «علی سلمان»
دادگاه بحرین بالاخره بعد از گذشت شش ماه از بازداشت غیر قانونی شیخ «علی سلمان» دبیر کل جمیعت الوفاق، ‌حکم او را صادر و رهبر مخالفان نظام حاکم را به تحمل چهار سال حبس محکوم کرد (جزئیات بیشتر).
«عبدالله الشملاوی»، عضو هیئت وکلای شیخ سلمان نیز صدور این حکم را تأیید کرد و در صفحه توئیتر خود گفت: دادگاه حکم شیخ سلمان را بر خلاف اینکه ما را از سخن گفتن و دفاع از او منع کرد، صادر کرد. او افزود که نیروهای امنیتی به طور گسترده در اطراف دادگاه مستقر شده‌اند و کارت شناسایی افراد (حاضر و وارد شونده به ساختمان دادگاه) را به دقت بررسی می‌کنند.
دادگاه جنایی چهارم بحرین، شیخ علی سلمان را از اتهام تبلیغ برای تغییر نظام سیاسی با استفاده از زور و تهدید به ابزار غیرمشروع تبرئه کرد و در مقابل او را به تحریک بر قانون شکنی و تحریک آشکار علیه اتباع یک مذهب خاص که امنیت عمومی را بر هم می‌زند و همچنین به اهانت به وزارت کشور، متهم کرد.
شیخ سلمان رهبر جمعیت الوفاق بحرین که رهبر معارضان سیاسی این کشور شمرده می‌شود، 28 دسامبر سال گذشته بازداشت شده بود.
شخصیت‌های سیاسی و دینی کشورهاتی عربی و اسلامی و همچنین محافل بین‌المللی حبس شیخ سلمان را به شدت محکوم کردند.
تظاهرات روزانه بحرینی‌ها در همبستگی با زندانیان سیاسی
مردم بحرین اغلب روزها و شب‌ها بویژه بعد از اقامه نماز جمعه، با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای ضمن اعلام همبستگی با زندانیان سیاسی و رهبران مخالف نظام «آل خلیفه»، بر تداوم انقلاب 14 فوریه تا تحقق همه اهدافش تاکید می‌کردند.
مناطق «البلاد القدیم»، «ابوصبیع»، «الدراز» «جزیره ستره» و «شهرکان»، «منامه»، «المالکیة»، «المصلی»، «کرباباد» و «بوری» طی یک سال گذشته صحنه تظاهرات ضد دولتی بود که اغلب با سرکوب نظامیان نظام حاکم روبرو می‌شدند. نظامیان آل خلیفه ضمن یورش به تظاهرات‌کنندگان با شلیک گازهای اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای، آنها را متفرق می‌کردند.
تظاهرات کنندگان بحرینی با دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی بویژه شیخ علی سلمان، شعارهایی مبنی بر اینکه «جوانان ما، امانتی بر گردن‌های ما هستند»، «هرگز اسیران خود را رها نمی‌کنیم» و «ما هرگز خسته نخواهیم شد»، سر داده و آزادی فوری رهبران انقلاب 14 فوریه از زندان‌های آل خلیفه را خواستار شدند.
بر اساس گزارش‌های خبری خانواده‌های شهدا و علمای دینی بحر ین در اغلب تظاهرات مردمی، پیشاپیش تظاهرات کنندگان حضور پیدا می‌کنند و لزوم تدوام انقلاب تا رسیدن به سر منزل نهایی تاکید می‌کنند.
جنبش یاران 14 فوریه بحرین طی یک سال گذشته چند بار با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کرد که مردم همچنان خواستار سرنگونی رژیم آل خلیفه و «حمد بن عیسی» پادشاه این کشور هستند... موفقیت‌های انقلاب، همه پرسی مردمی و اعتصاب سراسری که در لبیک گفتن به دعوت نیروهای انقلابی انجام شد، نشان می‌دهند که تغییرات به صورت قطعی در بحرین روی خواهند داد.
جنبش یاران 14 فوریه بحرین تاکید کرد: آل خلیفه کوچک‌تر از آن است که ملتی را که الگویش حضرت «ابا عبدالله الحسین» (ع) است، شکست دهد.
حبس منتقد تهاجم سعودی به یمن
دادگاهی در بحرین «فاضل عباس» دبیر کل حزب «الوحدوی» را به علت انتشار بیانیه‌ در انتقاد از تهاجم عربی علیه یمن به پنج سال زندان محکوم کرد (جزئیات بیشتر).
دادستانی کل بحرین پس از بازداشت فاضل عباس در هفته نخست اردبیهشت گذشته، وی را به انتشار بیانیه در انتقاد از عملیات نظامی عربستان و کشورهای دوست آن در یمن متهم کرد و آن را عامل زیر سؤال بردن موضع سیاسی و جنگی بحرینی دانست.
بر اساس این گزارش، در کیفرخواست دادستان بحرین علیه فاضل عباس آمده است: او مرتکب جرم انتشار اخبار دروغ و شایعه پراکنی عمدی در زمان جنگ شده و با تبلیغات خود به عملیات جنگی نیروهای مسلح بحرین آسیب رسانده است. او همچنین به اهانت علنی به یک کشور دوست متهم شده است.
گروه‌های سیاسی مخالف نظام بحرین حکم صادره علیه فاضل عباس را سیاسی خوانده و با اشاره به صدور این حکم تنها چند روز پس از صدور حکم حبس چهار ساله شیخ «علی سلمان» دبیر کل جمعیت الوفاق، تاکید کردند: چنین وضعیتی نشان می‌دهد که حاکمیت همچنان راه حل امنیتی را در پیش گرفته است.
مخالفان بحرنی با تاکید بر لزوم آرام سازی اوضاع امنیتی و سیاسی عرصه داخلی این کشور با آزادی همه بازداشت شدگان، همگان را به هوشیاری و درک حجم چالش‌های فرا روی کشورشان از جمله پدیده تروریسم دعوت کردند.
وزارت کشور بحرین پس از آغاز عملیات نظامی عربستان علیه یمن و اعلام مشارکت منامه در آن، به کلیه شهروندان و تشکل‌های سیاسی این کشور نسبت به اتخاذ مواضع ضد جنگ و مخالف با سیاست‌های دولت آل خلیفه به شدت هشدار داده و تهدید کرده بود که با متخلفان برخورد قانونی سختی خواهد شد.
شمار دیگر از فعالان سیاسی بحرین از جمله «نبیل رجب» رئیس مرکز حقوق بشر در پی مخالفت با تهاجم عربستان به یمن و مشارکت کشورشان در کشتار مردم بیگناه یمن، توسط نیروهای دولتی دستگیر شدند.
مردم بحرین بر خلاف سیاسی دولتی در پاسخ به درخواست گروه‌های معارض و فعالان سیاسی و در اعتراض به حمله عربستان سعودی به یمن و همچنین مشارکت نیروی هوایی کشورشان در این تهاجم،‌ اقدام به برپایی راهپیمایی و تجمعات اعتراض آمیز کردند.
اقامه نماز جماعت در مساجد تخریب شده
آحاد مختلف ملت بحرین از بدو تخریب مساجد و اماکن مذهبی توسط نظامیان این کشور در پی شعله ور شدن موج جدید انقلاب مردمی در 14 فوریه 2011، تقریبا در بیشتر روزهای سال، مساجد تخریب شده را رها نکرده و نمازهای را در زمین خالی و بر روی ویرانه‌های اماکن مذهبی اقامه کردند (جزئیات بیشتر).
مردم بحرین طی یک سال گذشته نیز به علت عدم بازسازی مساجد تخریب‌شده توسط نظام حاکم، نماز‌های واجب خود را در زمین مساجد سابق برپا کرده و با عبادتگاه‌های تخریب شده توسط نظام حاکم اعلام همبستگی می‌کردند.
نمازگزاران بحرینی با اقامه نماز جماعت در مساجد تخریب شده، سیاست‌های سرکوبگرانه نظام «آل خلیفه» را به چالش کشیده و بر لزوم آزادی فعالان سیاسی و سایر رهبران دربند نظام منامه تاکید کردند.
از مارس سال 2011، نیروهای امنیتی آل خلیفه در بحرین و نظامیان عربستانی که تحت پوشش نیروهای «سپر جزیره» وارد بحرین شده‌اند، بیش از 30 مسجد تخریب کرده‌اند.
تخریب مساجد از جمله اقدامات دولت برای سرکوب حرکت اعتراضی مردمی است که از سال 2011 انجام شده است. اما برخی کارشناسان این اقدام را در سایه ادامه اعتراضات، شکست و ناکامی دولت ارزیابی می‌کنند.
بر اساس این گزارش، شمار زیادی از مردم بحرین پس از برگزاری نماز جماعت در مساجد تخریب شده، با برگزاری زنجیره انسانی در مقابل مسجد «العلویات» و «عین رستان»، آزادی فعالان سیاسی از زندان‌های آل خلیفه را خواستار می‌شدند.
جمع آوری نمادهای عاشوری توسط مأموران دولتی
دولت بحرین از چند روز مانده به آغاز ماه محرم گذشته، همانند سال‌های گذشته روند جمع آوری نمادهای عاشورایی را آغاز کرد و تا سالروز اربعین سالار شهیدان کربلا (ع) این روند را ادامه داد.
ائتلاف جوانان 14 فوریه بحرین با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه ملت بحرین آماده دفاع از شعائر دینی است، از مردم این کشور خواست تا با جرم و جنایت و هر گونه اقدام علیه نمادهای عاشورایی به مقابله برخیزند. این ائتلاف اعلام کرد: حمله به شعائر حسینی ثابت می‌کند که «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین همان «یزید دوران» است (جزئیات بیشتر).
در این بیانیه آمده است: رژیم آل خلیفه و عناصر مزدورش و پیروان اندیشه وهابی تکفیری مورد حمایت رژیم سعودی نمی‌توانند به شعائر حسینی ضربه بزنند. این شعائر مقدس در درون سرزمین بحرین ریشه دار هستند و نمی‌توان بر سر آنها معامله کرد و یا به آنها دست درازی کرد.
پلیس بحرین نیز شماری از خطیبان مراسم عزاداری سالار شهیدان را احضار و از آنها بازجویی به عمل آورد.
هیئت «علمای بحرین» با محکوم کردن تجاوز نیروهای امنیتی وزارت کشور به نمادهای عاشورایی، تاکید کردند: آحاد ملت حسینی در مقابل این تجاوزات دست بسته نخواهند ایستاد.
علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای جمع آوری نمادهای عاشورایی توسط نیروهای امنیتی را «تجاوزی به آزادی‌های دینی» توصیف کرده و افزودند: هر گونه تجاوز به نمادهای حسینی و عاشورایی به مثابه رویارویی خطرناک و عملی تحریک آمیز علیه محافل حسینی و همه فرزندان شیعه است.
در جریان جمع آوری نمادهای عاشورایی توسط نیروهای امنیتی در شهرک‌های «المالکیه» و «کرزکان» که به درگیری با عزاداران حسینی منجر شد، چند نفر از مردم عادی زخمی شدند. در پی روبرو شدن نیروهای امنیتی با مقاومت و خشم عزاداران حسینی، به خشونت روی آورده و در جریان شلیک گلوله‌های ساچمه‌های و گازهای اشک آور شماری از عزداران حسینی زخمی شدند.
مرکز حقوق بشر بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که 11 شکایت درباره جمع آوری نمادهای عاشورایی توسط نیروهای امنیتی بحرین به گزارشگر سازمان ملل ارائه کردیم.
دولت بحرین همچنین شماری از زائران اربعین حسینی را به هنگام بازگشت به منامه بازداشت کرد.
کوچکتر کردن دولت کوچک
«عیسی بن عبدالرحمن الحمادی» وزیر اطلاع رسانی بحرین در واپسین روزهای شهریور ماه گذشته تاکید کرد که بر اساس دستور اخیر «حمد بن عیسی آل خیلفه» پادشاه این کشور، دولت فعلی کوچک شده و برخی وزارتخانه‌ها ادغام خواهند شد.این امر به معنی تعامل با وضعیت مالی جاری در کشور به علت کاهش بهای نفت است و بر اساس آن برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی ادغام خواهند شد(جزئیات بیشتر).
«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین دو پیش از اعلام این خبر، پس از دیدار «سلمان بن حمد» فرزند و ولی‌عهدش، دستور تشکیل دولت کوچک را داده بود که مأموریت آن حل مشکلات مالی باشد. سلمان بن حمد در دیدار با پدرش، گزارشی درباره وضعیت مالی جاری کشورش در سایه کاهش بهای نفت ارائه داده بود.
این گزارش حاکی است خبرگزاری بحرین کمتر از دو ساعت پیش از اعلام این موضوع، خبر استعفای «حسام بن عیسى آل خلیفه» رئیس دیوان نخست وزیری را مخابره کرده بود.
برخی از ناظران سیاسی، موضوع تشکیل دولت کوچک در بحرین را به معنی افزایش نفوذ و اختیارات ولی عهد ارزیابی کردند و برخی دیگر آن را نشانه بحرانی‌ شدن وضعیت مالی دولت ارزیابی کردند.
از سرگیری پروازهای منامه به دمشق
دولت بحرین پس از 3 سال از تصمیمش در قطع پروازهای‌ شرکت‌های هواپیماییش به سوریه بدلیل بحران حاکم بر این کشور، بالاخره در بهار سالجاری تصمیم به از سرگیری این پروازها گرفت.
بر این اساس اولین هواپیمای بحرینی دهه نخست خرداد با 55 مسافر در فرودگاه بین‌المللی دمشق بر زمین نشست.
در این راستا «میثم سبت»، نماینده خطوط پروازی سوریه تصریح کرد: اولین پرواز خطوط هوایی بحرین روز گذشته با 55 مسافر در فرودگاه دمشق بر زمین نشست که اقدامی خوشایند و گامی مثبت در راه بهبود روابط دمشق - منامه است (جزئیات بیشتر).
سبت افزود: این پروازها براساس توافق اولیه قرار است، هفته‌ای یکبار و در روز شنبه انجام شود و امید است که تعداد این پروازها افزایش یابد.
بحرین همانند دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با آغاز بحران سوریه با موضع گیری در برابر نظام سوریه به حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح از جمله گروه‌های تکفیری فعال در سوریه پرداخت و روابط دیپلماتیک و سیاسی خود با دمشق را قطع کرد. افزون بر آن ده‌ها سلفی بحرینی علاوه بر جمع آوری کمک‌های مالی برای گروه‌های تروریستی تکفیری، در صفوف آنها در حال مبارزه علیه دولت سوریه هستند و شماری نیز از این سلفی‌ها در نبردهای رخ داده در مناطق مختلف در برابر ارتش سوریه کشته شده‌اند.
گستاخی علیه ایران
شماری از نمایندگان بحرین در دخالتی بی‌سابقه، از دولت این کشور خواستند، آنچه آن را «کشور احواز» می‌نامند به رسمیت بشناسد و کشورهای دیگر عربی را به این کار تشویق کند.
بر اساس این گزارش، اندکی پس از آنکه برخی رسانه‌ها و نویسندگان سعودی برای ضربه به ایران در منطقه خط تخریب و تحریف مسئله «ولایت فقیه» را در دستور کار قرار دادند، اکنون هجمه به سطح حاکمیت ملی ایران رسیده است.(جزئیات بیشتر)
شماری از نمایندگان پارلمان بحرین دو قبل از اتمام سال 2015، در نامه‌ای به «احمد ابراهیم راشد الملا» رئیس پارلمان خود پیشنهاد دادند که آنچه آن را «کشور احواز» خواندند، به رسمیت بشناسد.
نمایندگان پارلمان بحرین با ارائه این پیشنهاد به منامه، از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز خواستند به سوی به رسمیت شناختن استان خوزستان ایران به عنوان کشوری مستقل گام بردارند؛ استانی که این افراد از آن به «کشور احواز» یاد کردند.
بر اساس این گزارش، پنج تن از نمایندگان پارلمان بحرین که چهار تن آنها از جماعت «اخوان مسلمین» و جریان «سلفی» بحرین هستند، همچنین از دولت بحرین خواستند در نهادهای بین‌المللی نیز جدایی‌طلبان ایران را مورد حمایت‌های مالی و معنوی قرار دهند.
«محمد العمادی»، «جمال بوحسن»، «عبدالله بن حویل» و «عبدالحمید النجار» از نمایندگان جماعت «اخوان مسلمین» و جریان «سلفی» بحرین مدعی شدند که «اشغال اهواز» توسط ایران، به اشغال جزایر سه‌گانه نیز منجر شده است.
ماه گذشته نیز «محمد العمادی» از نمایندگان نزدیک به رژیم «آل خلیفه» در پارلمان بحرین، در کنفرانسی ضد ایرانی گروهک موسوم به جدایی‌طلبان اهواز در دانمارک شرکت کرده و حمایت خود از این گروهک تروریستی را اعلام کرد.
تابستان سال جاری نیز «جمال بوحسن» عضو فراکسیون «روابط خارجی» پارلمان بحرین با شرکت در جلسه گروهک تروریستی «منافقین»، از اعتقاد خود مبنی بر سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و برگزاری جلسه آینده گروهک منافقین در تهران سخن گفته بود.
جمال بوحسن از نمایندگان سلفی پارلمان بحرین در جلسه گروهک منافقین در پاریس خطاب به «مریم رجوی» یکی از سرکردگان این گروهک تروریستی گفت: آنچه ما احساس کردیم، زمان آغاز پایان عمر نظام ایران فرا رسیده و می‌توانم با اطمینان بگویم که جلسه آینده ما در تهران به رهبری شما برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، اکثریت نمایندگان پارلمان بحرین از موافقان نظام حاکم هستند که با حمایت عربستان، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورشان و حمایت از انقلاب «14 فوریه» متهم می‌کنند. این اتهام در حالی به ایران زده می‌شود که نتایج تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب پادشاه بحرین نیز این اتهام را رد و تأکید کرده است که مدرکی دال بر این ادعا وجود ندارد.
چندی پیش (11 آذرماه) شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی کاملا جهت‌دار، تحریک‌کننده و اختلاف‌افکن از زبان سه عربستانی که آنان را کارشناس نامید، اعلام کرد که کشورهای عربی باید به داخل ایران نفوذ کنند و دست بر اختلاف‌های قومیتی در این کشور بگذارند.
نظام بحرین از زمان آغاز موج جدید انقلاب فراگیر مردمی علیه خانواده حاکم در تاریخ 14 فوریه 2011 تا کنون از هیچ تلاشی برای سرکوب انقلاب مردمی دریغ نکرده و علاوه بر از کار بیکار کردن انقلابیون، صدها تن از معترضان را زندانی و ده‌ها تن دیگر را به کام مرگ کشانده است. هم اکنون ده‌ها تن از رهبران انقلاب بحرین در زندان‌های آل خلیفه به سر می‌برند
مردم بحرین برای تحقق اهدافشان با برپایی تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز ثابت کردند که تا تحقق دموکراسی به اعتراض های خود ادامه می دهند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها