بوتفلیقه مخالفانش را در پارلمان دور زد

کد خبر: 481380

ساختار پارلمان الجزایر با تعیین عبدالقادر بن صالح برای ریاست مجلس الامه (مجلس علیای) پارلمان برای دوره جدید با تمدید دوره حضور سیاستمداران حامی بوتفلیقه در پارلمان و خلاص شدن وی از مخالفانش تکمیل شد.

ایسنا: به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر با تعیین مجدد 17 سناتور در پارلمان الجزایر که شش سال کامل نیز در این نهاد بودند، دست به اقدام غافلگیرانه‌ای زد که از برجسته‌ترین این افراد عبدالقادر بن صالح، هم‌پیمان بوتفلیقه و مرد شماره دو نظام الجزایر است که بار دیگر به عنوان رئیس مجلس علیای پارلمان انتخاب شد.
عبدالقادر 74 ساله از سال 2002 تصدی این منصب را بعد از تمدید حضور نیمی از اعضای پارلمان در انتخابات 29 دسامبر برعهده دارد.
رئیس مجلس الامه (اتاق دوم پارلمان) دومین شخصیت مهم نظام است و در صورت خلأ در پست ریاست جمهوری (مرگ یا استعفا)، تصدی منصب ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد.
همچنین بن صالح به نمایندگی از رئیس جمهور در مناسبت‌های مهم از زمان بیماری بوتفلیقه در سال 2013 شرکت می‌کند و با مقامات در هنگام سفرشان به الجزایر دیدار می‌کند.
بن صالح از حزب تجمع ملی دموکرات است که این حزب اکثریت را در پارلمان الجزایر با 43 عضو در میان 96 عضو در اختیار دارد که این افراد از طریق رای گیری غیرمستقیم از سوی اعضا و شوراهای شهر و استان‌ها انتخاب می‌شوند.
بوتفلیقه تمام اعضایی را که باید انتخاب کند را نکرده است اما با انتصاب‌های اخیرش رویاهای سیاستمداران مخالفش را که خواهان حضور در مجلس علیای پارلمان الجزایر بودند، به هم زد و 9 کرسی را خالی نگه داشت.
پارلمان الجزایر از دو بخش تشکیل می‌شود که که مجلس مردمی ملی (مجلس نمایندگان) و مجلس الامه است که اختیاراتش با اصلاحات قانون اساسی جدید بیشتر می‌شود. آن شورای قانونگذاری است که از سال 1996 فعالیت کرده است و از 144 عضو تشکیل می‌شود که 96 تن از آنها سناتور هستند که با رای گیری محرمانه انتخاب می‌شوند و رئیس جمهور کشور نیز 48 تن دیگر را تعیین می‌کند.
افراد نزدیک به عبدالعزیز بوتفلیقه می‌گویند که وی پس از اجرای اصلاحات وزارتی قریب الوقوع که پس از اصلاح قانون اساسی در پایان ماه ژانویه جاری اعلام می‌شود، درصدد است این 9 کرسی خالی را پر کند و این امر مطرح شده است که افرادی که از دولت آتی کنار زده خواهند شد، در مجلس الامه الجزایر برای دوره آتی حضور پیدا می‌کنند.
براساس گزارش‌های داخلی، به زهره ظریف بیطاط، عضو شورای قانونگذاری که دوره فعالیتش پایان یافته است، رای اعتماد داده نشد. این شخص چند روز قبل با 18 شخصیت مخالف عریضه سیاسی را امضا کرد که در راس این افراد، خانم لویزه حنون، زهر حزب چپ گرای کارگر قرار داشت و آنها درصدد بودند که بر بوتفلیقه اعمال فشار کنند که دست به امتیازدهی‌های سیاسی بزند که مهمترین آن نشان دادن مدارکی دال بر توانایی‌اش در اداره کشور بود.
بیطاط به همراه همسرش رابح بیطاط وارد مبارزه مسلحانه‌ای علیه استعمار فرانسه شد که به مدت 45 سال بر این کشور حکمفرما بود و همسرش رئیس پارلمان الجزایر شد.
ناظران می‌گویند که خارج کردن بیطاط از پارلمان الجزایر به منزله پیام سیاسی است که بوتفلیقه آن را به مخالفان خود فرستاده است که رویکردهای وی را نمی‌پذیرند و همچنین نشانگر این است که وی با عریضه‌ای مخالف است که امضاکنندگان آن از وی خواسته بودند تا با بوتفلیقه ملاقاتی داشته باشند تا نسبت به سلامت وی و توانایی‌اش برای رهبری کشور اطمینان کسب کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها