ائمه جمعه خود را سرگرم جایگاه و موقعیتشان نکنند

کد خبر: 482767

یک کارشناس مهدویت گفت: ائمه جمعه برای کار فرهنگی باید سعه صدر داشته باشند و خود را سرگرم جایگاه و موقعیت خودشان نکنند و به نوعی خط کشی‌ها را کنار بگذارند.

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به ائمه جمعه اظهار کرد: اگر ائمه جمعه می‌خواهند در بین مردم فعال باشند باید نیازها، مقتضیات و روحیات مردم جامعه را بشناسند و به آن آگاه باشند. ائمه جمعه باید بدانند که برای شروع حرکت فرهنگی فرهنگ هر شهر با شهر دیگر متفاوت است و در این حالت باید برنامه‌ریزی‌های متفاوتی نیز داشته باشند.
وی گفت:‌ امام جمعه‌ای می‌تواند برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشد که پیوند مردمی بالایی با افراد جامعه خود داشته باشد. امام جمعه باید شأن، جایگاه و موقعیت خود را حذف کند و همراه مردم شود. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که رحمت للعالمین بودند وقتی وارد مدینه شدند خودشان کارگری کردند تا مسجد ساخته شد فقط کلنگ نزدند، بلکه وارد میدان شدند و عرق ریختند و اینگونه مردم مدینه هم گرد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جمع شدند.
این پژوهشگر و کارشناس مهدویت تاکید کرد: وقتی فردی می‌خواهد مردم را راهنمایی کند فقط نباید سخنرانی و خطابه داشته باشد بلکه باید رفتارگرا باشد و در حرکت خود کارهای فرهنگی را نمایان کند. آن‌ها هرگز نباید از بالا به پایین به مردم نگاه کنند. رفت و آمد ائمه جمعه باید نبوی باشد و آن گونه که در شأن و منزلت آن‌هاست رفتار کنند.
کفیل ادامه داد: ائمه جمعه همواره با خود بیندیشند که ما برای چه انقلاب کرده‌ایم؟ قرار است در عرصه فرهنگی به کجا برسیم و خط و فعل و ماهیت کشور ما چیست؟ این افق‌ها باید برای ائمه جمعه ترسیم شود و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نباید روزمره باشد. مثل روزنامه‌ای که هر روز کار خود را آغاز می‌کند و باید یک خبر جدیدی را ارسال کند.
وی گفت:‌ در حرکت فرهنگی صبر لازم است و هرگز نباید در این عرصه وارد روزمرگی شد. دنیا در مسائل فرهنگی همواره برنامه ریزی بلند مدت دارد و برای خود یک افقی را ترسیم می‌کند که مثلا در 10 و یا 30 سال آینده باید به کجا برسد و مطابق همان برنامه ریزی می‌کند و به نتیجه هم می‌رسد ما گاهی در مسائل فرهنگی عجول هستیم در حالیکه در این عرصه باید صبور بود و با صبر می‌توان در کارهای فرهنگی موفق بود.
این پژوهشگر و کارشناس مهدویت تصریح کرد: ائمه جمعه باید برای حضور جوانان در نمازهای جمعه و جماعات برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها باید جاذبه‌هایی را ایجاد کنند که جوانان در این عرصه وارد شوند.
وی تاکید کرد: امام جمعه باید ظرف و جایگاه وجودی خود را توسعه ببخشد و با صحبت‌هایی که می‌کند فضاسازی و زمینه لازم را برای حضور جوانان فراهم کند. جوانان نیازها و علایق خاص خود را دارند و به راحتی با یک موضوعی قانع و یا اشباع نمی‌شوند پس باید بسترهای فرهنگی لازم برای نسل جوان در نمازهای جمعه فراهم شود.
کفیل ادامه داد: ائمه جمعه باید پای خود را از مسائل روزمره و جزئیات فراتر نهاده و در رابطه با مسائل فرهنگی اقداماتی انجام دهند که جایگاه نماز جمعه در بین جوانان تبیین شود و مردم به آثار و برکات نماز جمعه آشنا شوند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها