اعتراض نماینده سازمان ملل به مانع‌تراشی عربستان در مذاکرات صلح سوریه

کد خبر: 484934

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه گفت: عربستان در مسیر مذاکرات ژنو درباره بحران سوریه، مانع تراشی می‌کند.

روزنامه جمهوری اسلامی: به گزارش مجله آمریکایی فارین پالیسی، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، عربستان را عامل تضعیف تلاش‌های خود برای جمع آوری طیف وسیعی از گروه‌های مخالف سوریه در مذاکرات ژنو دانسته است.
دی میستورا، 18 ژانویه (28 دی)، پیامی محرمانه به شورای امنیت ارسال و تصریح کرد عربستان از طریق اعمال نفوذ خود مبنی بر اینکه چه گروهی از مخالفان در مذاکرات شرکت کند، دربرابر تلاش‌های وی به منظور دستیابی به راه حل دیپلماتیک بحران سوریه مانع تراشی می‌کند.
فرستاده سازمان ملل نیز از ائتلاف ملی -مورد حمایت عربستان- شکایت کرد، زیرا این ائتلاف بر اولویت دادن نقش و معرفی خود به عنوان تنها هیات مخالفان سوریه اصرار دارد.
نماینده ویژه سازمان ملل درباره سوریه اعلام کرد که به احتمال زیاد مذاکرات 25 ژانویه (5 بهمن) که قرار بود برای حل بحران سوریه در ژنو برگزار شود در موعد مقرر برگزار نمی‌گردد.
«استفان دی میستورا» گفت: که هنوز مشخص نیست مذاکرات در این تاریخ برگزار شود و یکشنبه هفته آینده 24 ژانویه (4بهمن) سازمان ملل در اینباره اعلام نظر خواهد کرد.
در همین رابطه وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در داووس گفت: 2 کشور از به تاخیر افتادن برگزاری نشست هفته آینده ژنو درباره بحران سوریه حمایت نمی‌کنند.
مسکو همچنین تهدید کرد در صورتی که هیات مخالفان فعلی تغییر نکند، از یک هیات جایگزین برای مذاکره با دولت سوریه حمایت خواهد کرد.
گفتنی است مخالفان سوری تحت حمایت عربستان لیست خود برای مذاکره با دولت سوریه را اعلام کردند که در آن نام برخی رهبران گروه‌های تروریستی سوریه نیز دیده می‌شود.
لازم به ذکر است برخی گروه‌های تروریستی که مرتکب جنایت جنگی شده‌اند با حمایت عربستان در لیست مخالفان سوریه برای مذاکرات صلح ژنو قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر رئیس هیات مذاکره‌کننده مخالف سوری تاکید کرد که مذاکره با هیات دولت سوریه به 29 ژانویه (9بهمن) موکول شده است.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیشتر با تاکید بر اینکه هدف از تاخیر در اجرای مذاکرات دعوت از طرف‌های مذاکره‌کننده است، اعلام کرده بود که این مذاکرات احتمالا یک روز و یا دو روز به تاخیر خواهد افتاد.
100سازمان بشردوستانه و امدادرسان خواستار توقف جنگ در سوریه شدند
بیش از 100 سازمان وانجمن بشر دوستانه و سازمان ملل خواستار پایان جنگ در سوریه شدند.
به گزارش شبکه خبری راشا تودی، سازمانهای بشردوستانه مانند «آکسفام»، «آژانس بین‌المللی کاریتاس» و نزدیک به 30 مجموعه وابسته به یونیسف و دیگر آژانسهای سازمان ملل خواستار برقراری آتش بس بون پیش شرطی در سوریه شدند. این اقدام زمینه را برای انتقال کمک به این مناطق، حفاظت از بیمارستانها، تامین آب آشامیدنی و لغو محاصره شهرها در سوریه فراهم می‌کند. این سازمانها از دولتها خواستند که از مردم سراسر جهان بخواهند حمایت خود را از این اقدام با به اشتراک گذاشتن این درخواست در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنند.
از سوی دیگر آمریکا تلاش‌هایش را در کمک به ترکیه برای «مقابله با داعش» در مرز با سوریه تسریع کرده و برای نخستین بار قصد دارد به آنکارا پیشنهاد ارائه فناوری‌هایی را دهد تا به تامین امنیت در مرز با سوریه بپردازد.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند این تبادل تکنولوژی شامل بالنهای نظارتی،‌ فناوری‌های شناسایی تونل و تبادل روش‌هایی برای رهگیری مواد مورد استفاده در ساخت بمب هستند. یکی از مقام‌های ارشد دولت آنکارا گفت: این پیشنهاد از سوی دولت آمریکا برای مقابله با داعش در مرز با سوریه است و ما با آنها برای این کار همکاری می‌کنیم تا نظارت بیشتری بر مرز داشته باشیم و از حملات احتمالی داعش نیز بکاهیم.
ازطرفی وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد نیروهای ویژه این کشور علیه داعش در سوریه وعراق عملیات انجام می‌دهند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها