زنی که تعدد زوجات در ایران را محدود کرد!/ ستایش از هاشمی برای کنترل تورم و گرانی!/ ناطق سال ۸۸ گفت انتخاب احمدی نژاد به صلاح نیست

کد خبر: 555664

مریم بهروزی از فعالان زنی بود که از یک سو به شدت تلاش کرد تا تعدد زوجات در ایران را محدود کند و از سوی دیگر سیاستمداری بود که هاشمی را برای کنترل تورم ستایش و از تورم و گرانی شدید در دوران احمدی نژاد انتقاد می کرد!

زنی که تعدد زوجات در ایران را محدود کرد!/ ستایش از هاشمی برای کنترل تورم و گرانی!/ ناطق سال ۸۸ گفت انتخاب احمدی نژاد به صلاح نیست
مریم بهروزی
سرویس سیاسی فردا: مریم بهروزی از فعالان زنی بود که از یک سو به شدت تلاش کرد تا تعدد زوجات در ایران را محدود کند و از سوی دیگر سیاستمداری بود که هاشمی را برای کنترل تورم ستایش و از تورم و گرانی شدید در دوران احمدی نژاد انتقاد می کرد! او در سال 1324 در تهران به دنیا آمد و 29 بهمن 1390 پس از طی دوره بیماری از دنیا رفت. بهروزی در دوره اول مجلس از تهران به مجلس رفت و البته عملکردش در سال های اخیر نیز او را گاه به صدر اخبار می آورد. از جمله جنجال های مرتبط با وی بیانیه تند یکی از تشکل های اصولگرا علیه وی و نیز مصاحبه اش با سایت حامی فتنه درباره انحلال دو حزب مشارکت و مجاهدین بود. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در کتاب خاطراتی که از او منتشر کرده است، 5 سال پس از مرگش خاطرات بهروزی را از زبان خود او روایت کرده است. خاطراتی که البته نواقص زیادی دارد و به برخی از مهم ترین مسائل زندگی او نپرداخته است.

در روز 13 آبان 1357 برای کسب اطلاع وظیفه دینی ام خدمت آیت الله گلپایگانی در قم رسیده بودم. در این ملاقات به ایشان عرض کردم: من دارای جهار فرزند هستم و بجه کوچکم سه چهار ماهه است. خیلی ها به من توصیه می کننند که در چنین شرایطی وظیف شما همسرداری، تربیت فرزند و بچه داری است. اگر کاری کنی که زندانی شوی و یا گرفتاری دیگری برایت پیش بیاید نزد خدا مسئول هستی. برای کسب اجازه خدمتتان رسیده ام تا متوجه شوم تکلیف من که به امام دسترسی ندارم چیست؟ آیت الله گلپایگانی چرسیدند چقدر درس خواندی؟ چند تا شاگرد داری؟ چه درس هایی را می گویی؟ چند نفر در جلسات سخنرانی شما شرکت می کنند؟ توضیحات لازم را دادم. ایشان فرمودند: بر شما فرض است که از اسلام و مسلمین دفاع کنید. فرزندی را که خدا به شما داده خودش حفظ می کند ولی من اجازه نمی دهم تا آنجا پیش بروید که به زندان بیفتید چرا که این رژیم به ناموس مردم رحم نمی کند.

زن هایی که در دیدار امام چادرشان برداشته می شد!

خانم هایی که به دیدار امام می آمدند در اثر شلوغی چادرشان از سرشان می افتاد و چون در آن زمان پوشیدن مقنعه و روسری در زیر چادر مرسوم نبود با افتادن چادر موهایشان پیداد می شد و بعضی از آن ها نیز چادر از سرشان کشیده می شد. بعضی نیز غش می کردند. همین مسائل موجب شد که بعضی آقایان تصمیم گرفتند تا از امام درخوات کنند به خانم ها وقت ملاقات ندهند. شهید محلاتی به من گفتند: این قدر تقاضای دیدار خانم ها با امام را درست نکنید. درست نیست خانم ها با این وضع بیایند اینجا. جواب دادم خب باید کاری کنیم که این ها کنترل شود. به آن ها سفارش کنیم زیر چادرهایشان روسری بپوشند و مراقب باشند که اگر یک وقت چادرشان افتاد موی سرشان پیدا نشود. این موضوع را خدمت حضرت امام گفته بودند، ایشان فرموده بودند شما خیال کردید اعلامیه های من و سخنرانی های شما شاه را بیرون کرد؟ خیر آقا. همین خانم ها بودند که شاه را از این کشور بیرون کردند.

ماجرای شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی

در دوران اقامت امام در پاریش آقای هاشمی رفسنجانی و آیت الله مطهری به ایشان عرض کرده بودند نیاز به تشکیلات داریم که بدین وسیله بتوانیم عناصری را تربیت نماییم. امام نیز فرموده بودند بله لازم است. پس از انقلاب تا آنجا که به خاطر دارم آقایان حجت الاسلام هاشمی، آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به حضور امام رسیده و پیشنهاد تشکیل حزب جمهوری اسلامی را دادند. امام فرموده بودند: روحاینت مبارز چه؟ این ها گفته بودند روحانیت مبارز تشکیلاتی است مربوط به روحانیت و همه اقشار مردم را در بر نمی گیرد.لازم است تشکیلاتی به وجود آوریم که همه اقشار از دانشجویان، دانشگاهیان، کارگران، پزشکان، زنان و... در آن فعالیت سیاسی داشته باشند. امام فرموده بودند: مراقب باشید مقابل روحانیت قرار نگیرید.

بنی‌صدر نتوانسته بود قرآن بخواند

بنی صدر در آن زمان به عنوان نظریه پرداز مطرح بود و سخنرانی های زیادی انجام می داد.روزی برای سخنرانی به صدا و سیما رفته بودم متوجه شدم بنی صدر برای عده زیادی درباره اقتصاد توحیدی سخنرانی می کند و این در حالی بود که شهید باهنر برایم نقل کرده بود که: در شورای انقلاب بنی صدر مطالبی که می گفت مرتب شواهدی از آیات قرآن می آورد. روزی به او گفتم قرآن بخوان. گفت می شود قرآن نخوانم و کس دیگری این کار را انجام دهد. گفتم نه لطف کنید این بار شما قرآن بخوانید. ایشان نتوانسته بود قرآن را صحیح بخواند.

منتظری شانی برای قائم مقامی نداشت

در مجموع به نظر من آقای منتظری آن شانی را که قائم مقام حضرت امام باید دارا می بود نداشتند. همین چند وقت پیش خدمت آیت الله هاشمی بودم. ایشان می گفتند از اول ما کسی را بهتر و بالاتر و جامع تر و کامل تر از آیت الله خامنه ای برای جانشینی حضرت امام نداشتیم. ما هم تا اندازه ای مطمئن بودیم که آقای منتظری قابلیت رهبری نظام جمهوری اسلامی را ندارد. یعنی نمی تواند جایگزین و جانشین حضرت امام باشد. آیت الله بهشتی در حزب جمهوری برای ما تعریف کرد وقتی امام در سال 1358 در بیمارستان قلب بستری شدند به ایشان فرموده بودند: فکری برای قائم مقامی و جانشینی بکنید و بعد هم از آیت الله منتظری تعریف کرده بودند.

زن هایی که باید بیش تر کار می کردند

در سفری که به کنفرانس کنترل جمعیت در چین می رفتیم در چین زن ها یک ساعت زودتر به سر کار می آمدند. در این یک ساعت اداره را نظافت می کردند. عصر هم یک ساعت دیرتر از آقایان دست از کار می کشیدند و این جزء قوانین شان بود.

هاشمی گفت خیالم از اصولگراها راحت است

یک بار به آقای هاشمی گفتم ما جریان راست شما را از خودمان می دانیم ولی مثل این که شما خودتان را از ما نمی دانید چون بیش تر به جناح چپ میدان و فرصت می دهید. ایشان خندید و فرمودند: نه من از جریان شما خاطرم جمع است که حضور دارید و پشتیبان انقلاب هستید و هر اتفاقی بیفتد در صف مقدم هستید. ولی بقیه را باید حفظ کرده و به کار گیرم. نظر من این است. نه این که بخواهم آن ها را بیش تر از شما قبول داشته باشم.

از صدا وسیما خواستیم که برای آقای احمدی نژاد تبلیغ کند

آقای احمدی نژاد به طور طبیعی و عادی در صدا و سیما مطرح شد. ما می خواستیم موفقیت های ایشان از صدا و سیما برای مردم نشان داده شود و او را به عنوان شهرداری موفق و شورای شهر را نیز به صورت شورای شهری موفق نشان دهیم تا در انتخابات بعدی بتوانیم با شعار آبادگران رای بیاوریم و به هدفمان نیز رسیدیم.

ماجرای جنجالی انتخابات 84
در کمیته ای که شورای هماهنگی برای انتخابات تشکیل داده بود آقای حدادعادل نیز شرکت داشتند . روزی ایشان گفت آقای قالیباف نیز که اصولگرا هستند می خواهند نامزد ریاست جمهوری شوند و باید جزو این چهار نفر (آقایان احمدی نژاد، لاریجانی، توکلی و ولایتی) باشند.آقای رضایی هم خودشان پیغام دادند و گفتند من اصولگرا و نامزد ریاست جمهوری هستم و می خواهم مطرح باشم. به هر حال آقای قالیباف و رضایی نیز به این صورت نامزد شدند.
برای ارزیابی و نظرسنجی در باره آن ها همایش را با دعوت از نیروهای کلیدی سراسر کشور برگزار کردیم. در این همایش همه نامزدها سخنرانی کردند و در پایان آقای لاریجانی بیش ترین رای را به دست آورد.در نظرسنجی هایی که از سراسر کشور می رسید نیز آقای لاریجانی و و لایتی آرایشان به هم نزدیک بود. در این زمان آقای احمدی نژاد و آقای ولایتی اوقاتشان تلخ شد. آقای ولایتی گفتند: برای این کار از پیش تدارک دیده شده بود.

جمعیت ایثارگران نیز از همان وقت در شورای هماهنگی علم مخالفت برافراشته و گفتند کمیته درست کار نکرده و ما قبول نداریم آقای لاریجانی بیش ترین رای را آورده باشد. آقای احمدی نژاد نیز دیگر در جلسات شرکت نکرد.آقای ولایتی نیز قبل از آن که آقای لاریجانی اعلام شود گفتند به نظر من آقای هاشمی ارجح است. من انصراف می دهم.در دیداری که با آقای هاشمی داشتیم ایشان فرمودند اگر شما فردی قوی و قابل را معرفی کنید من نمی آیم. آقای ولایتی در بین چهار نفر بهترند.

ناطق سال 88 گفت انتخاب احمدی نژاد به صلاح نیست

پیش از انتخابات سال 88 در جلسه ای که با آقای ناطق نوری داشتیم پرسیدیم: آیا شما می خواهید کاندیدای ریاست جمهوری شوید؟ جواب دادند نه. من و یکی از اعضای جامعه زینب در جلسه دیگری خدمت آقای ناطق نوری رسیده و پرسیدیم شما وضع موجود را تایید می کنید؟ جواب دادند نه. پرسیدیم آیا مناسب است که آقای احمدی نژاد برای بار دوم رئیس جمهوری شود؟ جواب دادند نه، به هیچ وجه. گفتیم پس چرا شما کاندیدا نمی شوید؟ جواب دادند چون اصولگرایان روی این مساله وحدت ندارند. آن ها با هم تصمیم بگیرند و از من بخواهند قبول می کنم. خدمت آقای ولایتی رسیدیم ایشان فرمودند: اگر از آقای خامنه ای اجازه این کار را برایم بگیرید کاندیدا می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها